וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: חיזבאללה דחה את ההצעה האמריקנית - "אך מוכן להקשיב"

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 9:43

גורמים לבנוניים אמרו כי הארגון השיעי אמר כי היוזמות שהציג השליח האמריקני הוכשטיין - בהן צמצום של השיגורים בהתאם לפעולות צה"ל בעזה - "אינן ריאליות". עם זאת, הוא פתוח להמשך המגעים הדיפלומטיים כדי להימנע ממלחמה רחבה עם ישראל

הותקפו עשרות מבנים צבאיים ותשתיות אמל"ח של ארגון הטרור חיזבאללה/דובר צה"ל

חיזבאללה דחה את ההצעות הנוכחיות של ארצות הברית שנועדו למנוע את הרחבת הלחימה עם ישראל, כמו הרחקת לוחמיו מעבר לגבול - כך אמרו גורמים לבנוניים. עם זאת, הם ציינו כי הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן פתוח למאמצים הדיפלומטיים של וושינגטון, שאותם מוביל השליח האמריקני עמוס הוכשטיין.

"חיזבאללה מוכן להקשיב", אמר גורם לבנוני בכיר המעורה בהלך החשיבה של הארגון. הוא הוסיף כי חיזבאללה סבור שהרעיונות שהוצגו על ידי הוכשטיין בביקורו בביירות בשבוע שעבר הם "לא ריאליים".

חיזבאללה מתעקש כי הוא יעצור את הירי לעבר הצפון רק אם תהיה הפסקת אש כוללת ברצועת עזה, שאינה נראית קרובה בשלב זה. למרות דחיית ההצעה הראשונית של הוכשטיין, אחד הגורמים הלבנונים ומקור ביטחוני אמרו כי חיזבאללה פתוח למגעים דיפלומטיים - חרף התקיפה בביירות בתחילת החודש, שבה חוסל סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי.

נאומו של מנהיג חיזבאללה חסאן נסראללה משודר בטקס בדרום לבנון. 18 בינואר 2023. רויטרס
נאומו של מנהיג חיזבאללה חסאן נסראללה משודר בטקס בדרום לבנון. 18 בינואר 2023/רויטרס

ישראל בעצמה אומרת כי היא רוצה להימנע ממלחמה רחבה בלבנון, אך ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ובכירים אחרים הבהירו כי היא ערוכה לאחת כזו אם המגעים הדיפלומטיים ייכשלו. בלחץ של אלפי התושבים שפונו מיישובים בצפון, ישראל מבהירה כי היא לא תהיה מוכנה לנוכחות של חיזבאללה - ושל יחידת העילית שלו "כוח רדואן" על הגדר.

חיזבאללה, שמוגדר ארגון טרור על ידי ארצות הברית, אינו מעורב ישירות בשיחות, לפי שלושה גורמים לבנוניים ודיפלומט אירופי. במקום זאת, ההצעות של הוכשטיין הועברו על ידי מתווכים לבנונים. הכתבה של רויטרס מתבססת על שיחות עם 11 גורמים לבנוניים, אמריקניים, ישראליים ואירופיים.

לפי שלושת המקורות הלבנוניים וגורם אמריקני, אחת ההצעות שהועלו בשבוע שעבר היא צמצום פעולות האיבה בגבול במקביל לצמצום עוצמת הלחימה של צה"ל בעזה.

חיילים ישראלים סמוך לגבול ישראל- לבנון. 18 בינואר 2024. רויטרס
חיילים ישראלים סמוך לגבול ישראל- לבנון. 18 בינואר 2024/רויטרס

שניים משלושת המקורות הלבנוניים אמרו כי לחיזבאללה גם הוצע להסיג את לוחמיו למרחק של שבעה קילומטרים מהגבול, הרבה פחות מדרישתה הפומבית של ישראל להסגתם 30 ק"מ צפונה אל מעבר לנהר הליטאני, בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם שהתקבלה בתום מלחמת לבנון השנייה ב-2006.

לפי הגורמים הלבנוניים והדיפלומט האירופי, חיזבאללה דחה את שתי ההצעות הללו. הארגון מסרב להניח את נשקו או להסיג את לוחמיו, שרבים מהם גדלו בכפרים בדרום לבנון ומנהלים בהם אורח חיים שגרתי בימי שלום.

לשכת ראש הממשלה, חיזבאללה, ממשלת לבנון והבית הלבן סירבו להגיב על הדיווח של רויטרס. דובר הממשלה לתקשורת הזרה, איילון לוי, אמר בתשובה לשאלת רויטרס בתדרוך לתקשורת כי "עדיין יש חלון הזדמנויות דיפלומטי" להרחיק את חיזבאללה מהגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully