וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב החזירה את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור

17.1.2024 / 17:40

בעלי בריתם של איראן נענשו בסנקציות בעקבות התקפותיהם של ספינות בים האדום, כשלוש שנים אחרי שממשל ביידן הסיר אותם, ואלו ייכנסו לתוקף תוך 30 יום. בבית הלבן ישקלו להסירן אם החות'ים יחדלו מההתקפות, אך הם הבהירו: "לא נשנה את עמדתנו"

פיצוצים בתימן עם תחילת התקיפות האמריקניות והבריטיות/טלגרם

ממשל ביידן החזיר היום (רביעי) את המורדים החות'ים בתימן לרשימת ארגוני טרור והטיל עליהם מחדש סנקציות, במהלך נוסף שנועד להחליש אותם בשל התקפותיהם על ספינות בים האדום. דובר מטעם החות'ים אמר לאחר ההודעה האמריקנית כי זו "לא תשנה את עמדתם" והם ימשיכו לתקוף "שנמצאות בדרך לישראל".

גורמים רשמיים בממשל אמרו כי הכנסתם לרשימה, שממנה הוסרו לפני שלוש שנים, נועדה לנתק מהם את אספקת הכסף והנשק שבאמצעותו הם תוקפים או חוטפים ספינות בים האדום. הסנקציות ייכנסו לתוקף בתוך 30 ימים, והבית הלבן ישקול את הסרתן אם ההתקפות ייפסקו.

החות'ים פתחו במערכה הימית שלהם לאחר פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר, והם הצהירו כי ימשיכו בה עד לסיומה - חרף תקיפתם בידי כוחות אמריקניים ובריטיים בימים האחרונים.

"ההתקפות האלו מתאימות להגדרה של טרור לפי הספר", אמר גורם רשמי בממשל האמריקני. "נמשיך להתנגד ולהחליש את ההשפעה הזדונית האיראנית בכל מקום שנוכל. אז כמובן שהבחירה להתרחק מאיראן נמצאת כעת בידי החות'ים", אמר גורם אמריקני נוסף.

לוחמים שבטיים התומכים בחות'ים בהפגנה נגד התקיפות האמריקניות באזור צנעא, תימן, 14 בינואר 2024. רויטרס
לוחמים שבטיים הנאמנים למורדים החות'ים/רויטרס

ההתקפות של החות'ים שיבשו את הסחר העולמי, הגבירו את החששות מפני אינפלציה ומלחמה אזורית. בשבוע שעבר, שמטוסי קרב, ספינות וצוללות של ארצות הברית ובריטניה ביצעו עשרות תקיפות אוויריות נגד החות'ים, השולטים באזורים המאוכלסים ביותר בתימן. אתמול הותקפו החות'ים פעם נוספת על ידי הצבא האמריקני, שפגע בארבעה טילים בליסטיים נגד ספינות.

החות'ים איימו ב"תגובה חזקה ויעילה" על התקיפות של ארצות הברית ובעלות בריתה נגדם, והם הצליחו לפגוע בלפחות שתי ספינות מאז.

שר החוץ של איראן, אמיר חוסיין עבדאלליהאן, אמר היום כי ההתקפות של החות'ים ושל שאר ציר ההתנגדות - חיזבאללה והמיליציות השיעיות בעיראק - ייפסקו כשהמלחמה בעזה תסתיים. עם זאת, טהראן ממשיכה לטעון שהארגונים הללו מקבלים את החלטותיהם באופן עצמאי.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הכניס את החות'ים לשתי רשימות שהגדירו אותם בתור ארגון טרור, יום לפני שכהונתו הסתיימה ב-20 בינואר 2021. פחות מחודש לאחר מכן, הממשל החדש ביטל את ההגדרה הזאת "בשל המצב ההומניטרי החמור בתימן".

האו"ם מתאר את המשבר ההומניטרי בתימן כ"חמור", כשיותר מ-21 מיליון בני אדם - שני שלישים מהאוכלוסייה - זקוקים לסיוע. יותר מ-80% מהאוכלוסייה מתקשים להשיג מזון, מי שתייה ושירותי בריאות ראויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully