וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ ניצח בפער עצום באיווה, מושל פלורידה הגיע למקום השני

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 9:38

נשיא ארה"ב לשעבר גרף באופן חסר תקדים יותר מ-50% מהקולות, כשדסנטיס הגיע הרחק מאחור והיילי רק במקום השלישי. הוא הבטיח לפתור את המלחמות בישראל ובאוקראינה במהירות אם ישוב לבית הלבן: "המצב שם נורא". היילי בטוחה שהיא יכולה להיות אלטרנטיבה: "מרוץ של שני אנשים"

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ רשם הלילה (שלישי) ניצחון מהדהד בבחירות המקדימות באיווה, כשהוא מבסס את שליטתו במפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר. מושל פלורידה, רון דסנטיס, הגיע למקום השני, אך בפער ניכר, כשהוא מקדים את השגרירה באו"ם לשעבר ניקי היילי, במאבק על האלטרנטיבה לטראמפ.

טראמפ בן ה-77 ניצח בפער חסר תקדים באיווה, כפי שחזו הסקרים. הנשיא לשעבר, שעומד בפני ארבעה כתבי אישום פליליים, ממשיך להוביל בבטחה גם בסקרים הארציים בקרב הרפובליקנים ואף על הנשיא המכהן ג'ו ביידן. "תודה לך איווה, אני אוהב את כולכם!", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו Truth.

אחרי ספירת 95% מהקולות, טראמפ קיבל 51% מהם, בעוד שדסנטיס הגיע ל-21% והיילי ל-19%. הפער הגדול ביותר שבו מועמד רפובליקני ניצח באיווה היה 12.8% שגרף בוב דול ב-1988. אל המקום הרביעי הגיע היזם וויווק ראמסוויי, עם קצת פחות מ-8%, והוא הודיע על תמיכתו בטראמפ בפני מצביעיו.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אחרי ניצחונו בפריימריז באיווה, 15 בינואר 2024. רויטרס
רשם הישג שיא באיווה. טראמפ בנאום הניצחון שלו, הלילה/רויטרס

בנאום הניצחון שלו בפני תומכיו, טראמפ בחר דווקא לפתוח במסר לא אופייני: קריאה לאיחוד בין הרפובליקנים לדמוקרטים. הוא המשיך לפרוס את תכניותיו לכהונתו השנייה, אם יזכה, כשבין היתר הוא הבטיח להגביר את קידוחי הנפט ולסגור את הגבול עם מקסיקו.

"יש שם פלישה", אמר טראמפ, שהבטיח עוד לפני שנבחר לראשונה ב-2016 להקים חומה בגבול עם מקסיקו. לדבריו, מספר המגורשים "יהיה כזה שלא ראינו הרבה זמן".

הוא גם הבטיח "ליישר את הבחירות" ולפתור את המלחמות בישראל ובאוקראינה "מהר מאוד", מבלי לפרט כיצד. "המצב שם כל כך נורא", אמר טראמפ, שטען כי רוסיה לא הייתה תוקפת את אוקראינה וחמאס לא היה תוקף את ישראל אילו היה נשיא.

הוא המשיך ללעוג לביידן, כשאמר שהנשיא לשעבר ג'ימי קרטר יהיה שמח משום שיזכרו אותו כ"נשיא מבריק בהשוואה" לנשיא הדמוקרטי הנוכחי. עם סיום דבריו, הוא אמר לתומכיו כי "הלילה המיוחד מאוד" הזה הוא רק הראשון, "משום שהלילה הגדול הולך להיות בנובמבר".

ניקי היילי בנאום לתומכיה אחרי אסיפת הבחירות באיווה, ארה"ב, 15 בינואר 2024. רויטרס
עם הפנים לניו המפשיר. ניקי היילי בנאום לתומכיה אחרי הבחירות באיווה/רויטרס

אם טראמפ אכן יקבל יותר מ-50% מהקולות, הטיעון של יריביו שהם יכולים לעצור אותו ייחלש עוד יותר. הנשיא לשעבר קורא לכל יריביו לפרוש מהמרוץ ולהתאחד סביבו כדי לגבור על ביידן.

רוב המצביעים הרפובליקנים לא נרתעים ממנו חרף העמדתו לשני משפטי הדחה בקונגרס; מעורבותו במתקפה של 6 בינואר 2021 על הקפיטול; ו-91 סעיפים פליליים שבהם הוא מואשם בשל הניסיון להפוך את הבחירות ב-2020, שמירת מסמכים מסווגים לאחר שעזב את הבית הלבן וזיוף מסמכים הקשורים לדמי שתיקה ששילם לכוכבת פורנו.

כמעט שני שלישים מהמצביעים באיווה אימצו את טענותיו הכוזבות של טראמפ להונאה בבחירות הקודמות, ואמרו שהם לא חושבים שביידן זכה בנשיאות באופן לגיטימי. יותר מ-60% אמרו שטראמפ עדיין יהיה כשיר לכהן כנשיא גם אם יורשע בפשע.

מושל פלורידה רון דסנטיס בנאום לתומכיו אחרי אסיפת הבחירות באיווה, ארה"ב, 15 בינואר 2024. רויטרס
לא מוותר על המרוץ. מושל פלורידה דסנטיס/רויטרס

התמיכה בטראמפ הייתה מובהקת בקרב כל הקבוצות: בין גברים לנשים; בין אלו הרואים עצמם שמרנים מאוד, שמרנים במקצת ועצמאיים; ובין בעלי השכלה אקדמית לבין אלו ללא. הוא זכה לקולותים של רוב הרפובליקנים שרואים בהגירה כדאגתם העיקרית, ובקרב רוב אלה שאמרו שהכלכלה היא מקור דאגתם המרכזי.

"תוצאות האסיפה באיווה מדגימות את עוצמת האחיזה של טראמפ במפלגה הרפובליקנית", אמר לרויטרס ג'ימי סנטרס, אסטרטג רפובליקני מאיווה. "בהיעדר איחוד מהיר במרוץ, נראה שטראמפ נמצא במסלול מהיר למועמדות".

איחוד זה נראה לא סביר, לפחות בשלב זה. הן דסנטיס והן היילי הבטיחו להמשיך בהתמודדות שלהם, כך שהאופוזיציה לטראמפ תישאר מפולגת גם בהמשך הקמפיין, כשהתחנה הבאה היא ניו המפשיר.

דסנטיס השקיע מאמצים רבים באיווה, כשחרש את כל 99 המחוזות של המדינה שבמערב התיכון. "קיבלנו את הכרטיס שלנו מאיווה!" דסנטיס אמר לתומכיו בנאום שנשא לאחר פרסום התוצאות.

פריימריז למפלגה הרפובליקנית באיווה ארה"ב, 16 בינואר 2024. צילום: רויטרס, רויטרס
פריימריז למפלגה הרפובליקנית באיווה ארה"ב, 16 בינואר 2024/רויטרס, צילום: רויטרס

היילי, שנהנתה מעלייה מתמדת בסקרים במהלך החודשים האחרונים, ניסתה להציג את עצמה כאלטרנטיבה לטראמפ.

"בשלב מסוים בקמפיין הזה היינו 14. היו לי 2% בסקרים", אמרה היילי לקהל תומכיה. "כשאתם מסתכלים על מצבנו, בניו המפשייר, בקרולינה הדרומית ומעבר, אני יכול לומר בבטחה שהלילה איווה הפכה את הפריימריז הרפובליקני הזה למרוץ של שני אנשים".

הסקרים בניו המפשיר, שבה ייערכו הבחירות בשבוע הבא, מראים כי לטראמפ יש יתרון קטן שם על היילי, בעוד שדסנטיס נמצא הרחק מאחור. ניו המפשיר נחשבת למתונה יותר בהשוואה לאיווה השמרנית, והיילי מקווה לרשום שם ניצחון שיפתח את המרוץ לקראת "סופר טיוזדיי" במרץ.

טראמפ ניסה להשרות תחושה שניצחונו הוא בלתי-נמנע, תוך שהוא מדלג על כל העימותים הרפובליקניים שנערכו עד היום ופוסח על רוב עצירות הקמפיין המסורתיות של המועמדים.

פריימריז למפלגה הרפובליקנית באיווה ארה"ב, 16 בינואר 2024. צילום: רויטרס, רויטרס
פריימריז למפלגה הרפובליקנית באיווה ארה"ב, 16 בינואר 2024/רויטרס, צילום: רויטרס

ההצבעה במדינת איווה נערכה במתכונת של אסיפות בחירות בבתי ספר, כנסיות ואירועים קטנים אחרים, בעיצומה של סופת שלגים וכפור המגיע עד ל-23 מעלות מתחת לאפס. בניגוד לבחירות מסורתיות, המצביעים קיימו דיונים ובסיומם הם דירגו את המועמדים לפי סדר העדפה.

טרם פתיחת הקלפיות, המועמדים הפצירו בתומכיהם לצאת מבתיהם למרות מזג האוויר, כשטראמפ אף אמר: "גם אם אתם מצביעים ואז מתים, זה שווה את זה".

"טראמפ הוא מאוד נרקיסיסט ושחצן - אבל הוא יעשה דברים", אמרה לרויטרס ריטה סטון, תומכת טראמפ בת 53. כמו מצביעים רבים אחרים, סטון אמרה שהדאגה העיקרית שלה היא הגבול הדרומי עם מקסיקו, ושיבחה את המאמץ של טראמפ לבנות שם חומה כשהיה נשיא.

"אני רק רוצה להיות מסוגל להסתכל אחורה ולומר שעשיתי כל מה שיכולתי כדי למנוע מדונלד טראמפ להיבחר", אמר טוני ואן וורהיס בן ה-65 שאמר כי יצביע להיילי.

לפי ההערכות, כ-120 אלף איש השתתפו באסיפות הבחירות, ירידה משמעותית בהשוואה לשיא של 187 אלף שהגיעו ב-2016. שיעור ההצבעה הנמוך, שככל הנראה הושפע ממזג האוויר הקיצוני, שיחק לטובתו של טראמפ, שתומכיו הם הנלהבים ביותר.

הדמוקרטים מדלגים על איווה

הדמוקרטים של איווה לא הצביעו ביום שני עבור המועמדים לנשיאות שלהם, משום שהמפלגה ערכה מחדש את לוח המועמדויות שלה כדי להעמיד מדינות עם אוכלוסיות מגוונות יותר לפני איווה השנה. הם יצביעו בדואר, והתוצאות יפורסמו במרץ.

המפלגה הדמוקרטית, שבה צפוי ביידן לזכות בקלות במועמדות, תחל את הפריימריז שלה בניו המפשיר בשבוע הבא, ולא באיווה כפי שנהגה לעשות עד כה. הבחירות שלה באיווה יתקיימו בדואר, במרץ.

לאיווה היה באופן היסטורי תפקיד גדול בקמפיינים לנשיאות משום שהייתה הראשונה בלוח הבחירות. עם זאת, מנצחי הפריימריז הרפובליקניים באיווה ב-2016, 2012 ו-2008 לא היו מועמדי המפלגה לנשיאות בסופו של דבר.

איווה גם הייתה בעבר מדינה מתנדנדת, שאף הצביעה בעד ברק אובמה ב-2008 וב-2012, אך כיום רואים בה כרפובליקנית בטוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully