וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכת דנמרק העבירה את הכתר לבנה אחרי 52 שנה: "מקווה להיות מלך מאחד"

כמאה אלף איש גדשו את קופנהגן הבירה כדי לחזות במלך החדש, פרדריק ה-10, לצד רעייתו האוסטרלית וילדיהם. הוא ירש את אמו מרגרטה ה-2 בת ה-83, שהדהימה את האומה כשהכריזה על פרישתה בחודש שעבר - אירוע חסר תקדים זה 900 שנה

מלך דנמרק החדש פרדריק העשירי ורעייתו, 14 בינואר 2024. רויטרס
מלך דנמרק החדש פרדריק העשירי ורעייתו, 14 בינואר 2024/רויטרס

פרדריק העשירי עלה היום (ראשון) לכס המלוכה של דנמרק, וירש באופן רשמי את אמו, המלכה מרגרטה השנייה, שפרשה לאחר 52 שנים כמלכה. כמאה אלף איש התכנסו בבירה קופנהגן כדי לחזות באירוע ההיסטורי, שהתרחש אחרי שהמלכה בת ה-83 הדהימה את האומה בערב השנה החדשה כשהכריזה כי תעביר את השרביט לבנה בן ה-55. ויתור מרצון כל כס המלוכה הדנית לא קרה זה קרוב ל-900 שנה.

השינויים בכס נקבעו רשמית כשמרגרטה חתמה על הצהרת פרישתה מהכס במהלך ישיבת מועצת המדינה בפרלמנט, ואמרה "אלוהים נצור את המלך" לפני שעזבה את החדר. בדנמרק, אחת המונרכיות העתיקות בעולם, אין טקס הכתרה רשמי אך העברת הכתר היום הייתה חגיגית הרבה מהצפוי.

המלך החדש הוצג בהמשך על ידי ראש הממשלה מטה פרדריקסן על מרפסת הפרלמנט, טירת כריסטיאנסבורג, עם המילים "יחי המלך פרדריק העשירי".

"תקוותי היא להפוך למלך המאחד של מחר. זו משימה שניגשתי אליה כל חיי. זו משימה שאני לוקח על עצמי בגאווה, בכבוד ובשמחה", אמר פרדריק, שהיה לבוש במדי צבא, בנאומו הראשון כמלך מהמרפסת שהשקיפה אל קהל גדול וחגיגי שלא נתרע מהקור העז.

טקס הכתרת פרדריק העשירי, מלך דנמרק החדש, בקופנהגן, 14 בינואר 2024. רויטרס
טקס הכתרת פרדריק העשירי, מלך דנמרק החדש, בקופנהגן, 14 בינואר 2024/רויטרס

כעבור כמה רגעים, הגיחו למרפסת רעייתו של המלך החדש, מרי, שנולדה באוסטרליה וכעת תהיה מלכה, וארבעת ילדיהם הנסיכים, בהם יורש העצר כריסטיאן בן ה-18. המלך החדש נראה נרגש ומחה כמה פעמים דמעות מעיניו, כשהוא מסיים את נאומו במוטו המלכותי: "מאוחדים, מחויבים, למען ממלכת דנמרק".

"היו לי דמעות של שמחה לראות אותו עושה זאת כל כך טוב מהמרפסת, גם בנאום שלו וגם כשמרי הגיעה ואחזה את ידיו והם התנשקו", אמר קאספר וויג לארסן בן ה-45. "היה שווה לעמוד כאן ולחכות כל היום". הצופים הגיעו מכל רחבי דנמרק כדי לצפות במלך החדש, בסימן לפופולריות הרבה שממנה נהנה בית המלוכה במדינה שבה חיים כשישה מיליון בני אדם.

צ'ארלס מלך בריטניה ורעייתו קמילה היו בין המנהיגים הזרים ששלחו את ברכותיהם לזוג המלכותי החדש של דנמרק.

טקס הכתרת פרדריק העשירי, מלך דנמרק החדש, בקופנהגן, 14 בינואר 2024. רויטרס
טקס הכתרת פרדריק העשירי, מלך דנמרק החדש, בקופנהגן, 14 בינואר 2024/רויטרס

המלך והמלכה החדשים נסעו בהמשך בכרכרת סוסים דרך ההמון שגדש את רחובות קופנהגן בחזרה למעונם באמאלינבורג, מתחם מלכותי שנבנה באמצע המאה ה-18 וממוקם במרכז קופנהגן. הזוג ימשיך להתגורר עם מרגרט, שתשמור על תוארה כמלכה, באמאלינבורג אם כי בארמונות נפרדים במתחם המלכותי.

סקר שנערך לאחר הכרזתה של המלכה על פרישתה מהכס הראה כי 82% מהנשאלים מאמינים כי המלך החדש יתפקד בצורה טובה או טובה מאוד, ו-86% אמרו דברים דומים לגבי רעייתו.

מרגרט, שבעבר אמרה כי היא תישאר על כס המלוכה למשך כל חייה, לא מסרה סיבה רשמית להחלטה לפרוש. ואולם, היא ציינה כי ניתוח מורכב שעברה בגבה בפברואר אשתקד גרם לה לחשוב על עתידה.

מאז מותה של אליזבת מלכת בריטניה בספטמבר 2022, מרגרט הייתה המלכה היחידה בעולם שנושאת בכתר, המונרך הוותיק ביותר באירופה, וראשת המדינה הוותיקה ביותר בעולם.

  • עוד באותו נושא:
  • דנמרק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully