וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלוף שהצביע כבר במאי על נקודות התורפה בגבול עזה: "מסמך מכאיב והופך את הבטן"

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 8:30

גורמים בפיקוד דרום נחרדו לגלות מסמך מסווג של אלוף דוד זיני, שנכתב כחמישה חודשים לפני מתקפת הפתע של חמאס, והצביע על "תרחישי קיצון" שכללו חדירת מחבלים תחת הפתעה מודיעינית, ומה נדרש כדי לבלום את המתקפה. "ראה את הנולד. אם היו מתייחסים, דברים היו נראים אחרת"

תיעודים חדשים של מחבלי חמאס באזור המסיבה ברעים/שימוש לפי סעיף 27 א'

מקורות צבאיים בפיקוד הדרום נחרדו לגלות לאחרונה מסמך מסווג באוגדת עזה, שנכתב במאי 2023 על ידי האלוף דוד זיני. המסמך סיכם בקרה ממושכת ורב-מערכתית שביצע על הפעילות של צה"ל סביב הגדר מול רצועת עזה, בשגרה וחרום, מול תרחישים שונים.

לכל העדכונים על המלחמה

האלוף דוד זיני החל את דרכו בסיירת מטכ"ל, לאחר מכן פיקד על גדוד 51, יחידת אגוז, היה מח"ט הקומנדו, מפקד המרכז לאימוני יבשה וכיום מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים בזרוע יבשה והגיס המטכ"לי. ב-7 באוקטובר נסע מביתו ברמת הגולן ליישובי הנגב המערבי, הצטרף לכוחות הלוחמים והרג מחבלים.

לדברי המקורות הצבאיים, הביקורת של האלוף זיני הצביעה על תרחישים שעד אז הוגדרו כ"אירועי קיצון", שכללו חדירת מחבלים ממספר מוקדים במקביל, תחת הפתעה מודיעינית מוחלטת, והמענה הנדרש ביבשה ובאוויר כדי לבלום את המתקפה הרחבה.

אלוף דוד זיני בטקס המינוי למפקד פיקוד ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה ולמפקד הגיס המטכ״לי, 1 ביוני 2023. דובר צה"ל
אלוף דוד זיני בטקס המינוי למפקד פיקוד ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה ולמפקד הגיס המטכ״לי, 1 ביוני 2023/דובר צה"ל

לדברי המקורות, המסמך של האלוף זיני התמקד בתפיסת ההגנה, היקף הכוחות, החיבור בין הכוחות בזמן אמת, הכוחות בעתודה שיש לאוגדת עזה בכלל ולחטיבות המרחביות (צפון ודרום) בפרט להציע בזמן אמת לתרחיש מסוג זה.

המקורות מסבירים שהמסמך גם התייחס בסיכום שלו בשורות מודגשות (בולד) ל"קונספציה" שנוצרה סביב הגדר, שלטענת מפקדים בכירים בצה"ל בשנים האחרונות הייתה אמורה לעכב ולהקשות על הסתערות של המון פלסטיני ושל מחבלים לעבר עורף מדינת ישראל.

עוד בוואלה!

חמאס פרסם תיעוד של שלושה חטופים: נועה ארגמני, איתי סבירסקי ויוסי שרעבי

לכתבה המלאה
מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

המקורות הצבאיים מציינים כי "האלוף זיני כאילו ראה את הנולד. נגע בנקודות רגישות שקשורות לתפיסת ההגנה של צה"ל. אין לנו ספק שאם היו מתייחסים לביקורת שלו ברצינות ברמת המטכ"ל, פיקוד דרום ואוגדת עזה, דברים היו נראים אחרת. מסמך מכאיב והופך את הבטן".

ככל שחולף הזמן, מתבהרת התמונה להלך הרוח והתפיסה של צה"ל שקדמה ל-7 באוקטובר. הפיקוד הבכיר בצה"ל הסתמך יותר מדי על הציפייה שהמודיעין יתריע על הכוונות של חמאס, ולא חשבו שצריך להיערך באופן קבוע, גם לרגע שבו כלל לא יהיה מודיעין למתקפה בהפתעה. זאת אך ורק, על בסיס היכולות שנבנו ונצברו בחמאס בשנים האחרונות באיכות האימונים, תכניות מבצעיות, היקף אמצעי הלחימה, ומערך המנהור ההגנתי וההתקפי.

תגובת דובר צה"ל

"משימת הבקרה בוצעה לבקשת מפקד האוגדה, תת-אלוף אבי רוזנפלד, וכחלק מתהליכי הלמידה באוגדה. הבקרה לא בחנה את מוכנות הכוחות לתרחיש רחב ממדים כפי שקרה ב-7 באוקטובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully