וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודיעין אמריקאי: סיכוי גבוה לשימוש עיראקי בנשק כימי

19.3.2003 / 3:25

ארה"ב: אנו עשויים לפתוח במלחמה לפני פקיעת המועד; עיראק דחתה האולטימטום; הפרלמנט הבריטי אישר את היציאה למלחמה; טורקיה צפויה לאשר שימוש אמריקאי במרחב האווירי שלה

דו"חות מודיעין אמריקאיים קובעים כי יש סיכוי גבוה שעיראק תשתמש בנשק כימי במהלך המתקפה הקרובה נגדה. גורמים בפנטגון העריכו שסדאם חוסיין נתן למפקדי השטח שלו סמכות להחליט על שימוש בכלי הנשק האלה. בגלי צה"ל דווח, כי ההערכה היא שחומרי הלחימה הכימיים הוטענו על רקטות בטווח של קילומטרים בודדים, ולכן אינם מהווים איום על ישראל.

בית הנבחרים בבריטניה אישר ברוב מוחץ לצאת למלחמה נגד עיראק. ההצעה אושרה ברוב של 412 תומכים מול 149 מתנגדים. מוקדם יותר הלילה נדחתה הצעת הנגד הדורשת את אישור מועצת הביטחון למתקפה.
שלשום התפטר השר רובין קוק, מנהיג הרוב בבית הנבחרים, במחאה על מדיניותו של בלייר.

בשיחותיהם של שר ההגנה האמריקאי, דיק צ'ייני, ועמיתו הטורקי, סוכם כי הממשל באנקרה יגיש לפרלמנט בקשה להתיר לארה"ב לטוס מעל שמי טורקיה. במקביל החליטה ארה"ב לאפשר לטורקיה להציב את כוחותיה בצפון עיראק.

כתבי "הארץ" נתן גוטמן, שלמה שמיר ושרון שדה מוסיפים:

הנהגת עיראק דחתה אתמול רשמית את האולטימטום שהציבה אמש ארה"ב לנשיא סדאם חוסיין ולבניו, לפיו עליהם לגלות מעיראק בתוך 48 שעות או שתתקוף אותם. משמעות האולטימטום היא שמשפחת חוסיין תוכל לצאת לגלות עד מחר בשעה שלוש לפנות בוקר (שעון ישראל), לפני שמדינתם תותקף. "סירובם לצאת יוביל לעימות צבאי במועד שאנו נקבע", אמר בוש בנאום מיוחד שנשא לאומה. עם זאת, דובר הבית הלבן, ארי פליישר, אמר אמש כי ארה"ב עשויה לפתוח במלחמה עוד לפני שיפקע האולטימטום, ואף תפלוש למדינה גם אם משפחת חוסיין תעזוב אותה.

"קואליציה של 45 מדינות לפירוק עיראק מנשקה"

דובר הבית הלבן, ארי פליישר, אמר: "הנשיא הבהיר שאם סדאם יעזוב, כוחות ארה"ב וכוחות הקואליציה עדיין ייכנסו לעיראק. יש לקוות שהפעם יעשו זאת בדרכי שלום, משום שצבא עיראק לא יקבל הוראות לתקוף. השורה התחתונה היא קואליציה של המדינות המוכנות לפרק את משטר חוסיין מנשקו ויהי מה".

בהצהרה שפורסמה בטלוויזיה העיראקית נאמר: "עיראק לא קובעת את מדיניותה לפי גורמים זרים, ולא תבחר את מנהיגיה לפי צו מוושינגטון, לונדון, או תל אביב". עיראק הודיעה כבר שלשום, עוד לפני נאום נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כי היא דוחה את ההחלטה. אתמול חזרה על כך הנהגת מפלגת השלטון העיראקית, בישיבה שבה לבש נשיא עיראק, סדאם חוסיין, מדי צבא. בהחלטה נמסר גם כי היום ייערכו הפגנות המוניות ברחבי עיראק, כדי להביע את תמיכת העם העיראקי במנהיגם: "צעדת המאבק תמשיך נגד התוקפים האמריקאים, האנגלים, והציונים".

שר החוץ של ארה"ב, קולין פאוול, אמר אתמול כי ארה"ב גיבשה "קואליציה של 45 מדינות למען פריקתה המיידית של עיראק מנשקה": אפגניסטן, אלבניה, אוסטרליה, בריטניה, בולגריה, קולומביה, צ'כיה, דנמרק, אל סלוודור, אריתראה, אסטוניה, אתיופיה, גרוזיה, הונגריה, איטליה, יפן, דרום קוריאה, לטביה, ליטא, מקדוניה, הולנד, ניקרגואה, פיליפינים, פולין, רומניה, סלובקיה, ספרד, טורקיה ואוזבקיסטן. פאוול אמר כי ישנן 15 מדינות נוספות התומכות במלחמה, אך מסיבות שונות אינן רוצות לפרסם זאת.

ראש ממשלת ספרד, חוזה מריה אסנאר, שב ואמר אמש כי למרות תמיכתה בתקיפה, ספרד לא תשלח לוחמים לעיראק, אלא רק תעניק סיוע רפואי והומניטרי. מנהיג האופוזיציה, חוזה לואיס רודריגז זפטרו, אמר שזוהי ציניות להכריז על מלחמה ואז להציע עזרה הומניטרית.

צרפת: נתמוך בתקיפה אם עיראק תפעיל נשק השמדה

צרפת, המתנגדת הנחרצת ביותר לתקיפת עיראק, הודיעה אמש כי אם עיראק תשתמש בנשק להשמדה המונית, תצטרף גם היא לתקיפת המדינה. שגריר צרפת בארצות הברית, ז'אן-דויד לוויט, אמר את הדברים בראיון לרשת סי.אן.אן.

"אם סדאם חוסיין ישתמש בנשק כימי וביולוגי, הדבר ישנה מיד ובאופן מרחיק לכת את עמדתה של ממשלת צרפת", אמר. לדבריו, נשיא צרפת ז'אק שיראק הוא שיחליט על השתתפות צרפת במלחמה במקרה כזה. השגריר סירב לומר כיצד עשויה צרפת להשתלב בתקיפה, אך אמר: "אנו ערוכים להילחם בנסיבות כאלו".

אתמול אמר שיראק, כי עיראק אינה מציבה איום מיידי המחייב מלחמה מיידית. הוא הזהיר כי ארה"ב תישא ב"אחריות כבדה" אם תפתח במלחמה נגד עיראק בניגוד לרצון הקהילה הבינלאומית ותפחית בכך את הלגיטמיות של האו"ם.

רוסיה, גרמניה וצרפת הביעו התנגדות לאולטימטום שהציג בוש. קאנצלר גרמניה, גרהארד שרדר, אמר שאין הצדקה לתקיפת עיראק, שתגרום להרג אלפי חפים מפשע. שרי החוץ של צרפת וגרמניה ישתתפו היום בישיבה מיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם. שר החוץ של גרמניה, יושקה פישר, אמר: "בשבילנו, האו"ם הוא הסמכות המכריעה. כחברי מועצת הביטחון של האו"ם אנו רוצים לשוב ולומר שאנו רוצים פתרון של שלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully