וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפריימריז הרפובליקניים יוצאים לדרך: טראמפ מוביל בפער אדיר, היילי מזנבת מאחור

14.1.2024 / 7:44

נשיא ארה"ב לשעבר צפוי לשייט לניצחון מוחץ באיווה, בעוד ששגרירתו באו"ם מקווה להתבסס במקום השני. טראמפ הטוען שהיא "גלובליסטית" שפועלת לפי אינטרסים של תורמיה הגדולים, בעוד שהיא מזהירה שארה"ב אינה יכולה להרשות לעצמה עוד ארבע שנים תחתיו

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

הפריימריז במפלגה הרפובליקנית בארצות הברית יצאו מחר (שני) לדרך עם אסיפת הבחירות באיווה, שתוצאותיה יראו אם קיימת אלטרנטיבה לנשיא לשעבר והמועמד המוביל דונלד טראמפ.

סקר שפורסם ערב הבחירות הראה כי השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי טיפסה אל המקום השני במקומו של מושל פלורידה רון דסנטיס - עם 20% לעומת 16% - שממשיך לאבד גובה בקרב הרפובליקנים. אך גם שניהם יחד אינם מתקרבים לטראמפ, המועמד המועדף על 48% מהנשאלים.

גם ברמה הארצית, טראמפ מוביל בפער ניכר על יתר יריביו הרפובליקניים לקראת מה שצפוי להיות ד-קרב חוזר מול הנשיא המכהן ג'ו ביידן. טראמפ, שהפסיד לו ב-2020 בעודו מתמיד בשקריו כי הבחירות הללו זויפו, זוכה ליתרון על הנשיא הדמוקרטי ברוב הסקרים - על אף שהוא הנשיא הראשון - מכהן או לשעבר - שמואשם בפלילים.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית השנה יעסקו השנה גם בשאלות בסיסיות כמו אופייה הדמוקרטי של המדינה, שנותרה מקוטבת עמוקות, ויחסיה של וושינגטון עם אירופה.

הבחירות באיווה יחלו מחר בשעה 19:00 (בשעה 3:00 בלילה שבין שני לשלישי שעון ישראל), והן באופן מסורתי מתקיימות באופן של אסיפה ולא הצבעה בקלפיות. במשך שעתיים, המצביעים יתכנסו באולמות בתי ספר, פאבים ומקומות אחרים כדי לדון במועמדים השונים לפני שידרגו אותם לפי סדר העדפתם.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בקלינטון, איווה, 6 בינואר 2024. רויטרס
מבטיח לנקום ביריביו הפוליטיים אם ייבחר שוב. טראמפ/רויטרס

היילי נהנית ממומנטום מסוים בסקרים האחרונים, והתמיכה בה באיווה עלתה ב-4% בהשוואה לסקר הקודם שנערך בדצמבר, בעוד שדסנטיס וטראמפ איבדו 3% כל אחד. ואולם, השינויים הללו קרובים לטעות הדגימה שנעה סביב 3.7%.

לא פחות חשוב עבור השגרירה באו"ם ומושלת דקוטה הדרומית לשעבר, היא צמצמה את הפער מטראמפ בניו המפשיר, המדינה הבאה שבה יתקיימו הפריימריז הרפובליקניים, ב-23 בינואר. אם דסנטיס יגיע למקום השלישי בלבד באיווה, שבה הוא השקיע יותר מכל מועמד אחר, הקמפיין שלו עלול להסתיים.

"אם היא אכן תעקוף את דסנטיס, היא תגיע במומנטום לניו המפשיר כשטראמפ במרחק נגיעה שם", אמר טים הייגל, פרופסור מאוניברסיטת איווה. עם זאת, הוא ציין כי רק 9% מקרב תומכיה של היילי בסקר הגדירו את עצמם "נלהבים מאוד" לגביה, נתון הנמוך משמעותית בהשוואה לתומכיהם של דסנטיס וטראמפ.

לדברי הייגל, המשמעות עשויה להיות שפחות תומכים של היילי יגיעו להצביע מחר אם התחזיות לגבי הטמפרטורות הנמוכות במיוחד - עד 29 מעלות מתחת לאפס - יתממשו. סופת השלגים החזויה צפויה להוביל לביטול אירועים נוספים ולבחון את נחישותם של תושבי המדינה שבצפון-מערב ארצות הברית להשתתף באסיפת הבחירות, שתהיה הקרה ביותר אי-פעם.

ניקי היילי ורון דסנטיס בעימות בדה מוינס, איווה, 10 בינואר 2024. רויטרס
הקרב על המקום השני. היילי ודסנטיס בעימות, בשבוע שעבר/רויטרס

הקמפיין של דסנטיס בונה על פעילות השטח הענפה שלו באיווה. "ניצחונות בקמפיינים לא מתבססים על נתונים ציבוריים. הדבר הכי חשוב הוא שאף אחד לא עבד קשה יותר או מאורגן יותר מאשר רון דסנטיס", אמר הדובר של הקמפיין שלו אנדרו רומאו.

ג'יל נורדהוק, תומכת לשעבר של טראמפ שהחליטה לתמוך בדסנטיס לאחר שזכה לתמיכתה של מושלת איווה קים ריינולדס, אמרה כי היא אופטימית שהסקרים יתבררו כשגויים. "הסקרים טועים. הסקרים הם לא הקול של המדינה הזאת", אמרה בזמן שחיכתה שדסנטיס יופיע אתמול באירוע בחירות בדה מוין, עוד בטרם פורסם הסקר.

באופן חריג, רק ארבעה מועמדים נותרו במרוץ פרט לטראמפ עוד לפני הבחירות הראשונות, בסימן לתמיכה הרבה שלה הוא זוכה בקרב נאמני המפלגה ובכיריה.

סקר ארצי של רויטרס/איפסוס שפורסם ביום שלישי הראה כי טראמפ זוכה ל-49% תמיכה. היילי, ששואפת להיות הנשיאה הראשונה, קיבלה 12% בעוד שדסנטיס הסתפק ב-11%. שני המועמדים הנספים - היזם ויווק רמאסוואמי ומושל ארקנסו לשעבר אסא האצ'ינסון - זכו בסקר ב-4% וב-0% בהתאמה.

טראמפ נגד כולם

טראמפ ביטל אתמול שתי עצרות באיווה בשל מזג האוויר, אך טס למדינה בערב למפגש מצומצם עם בכירים מקומיים ותומכיו, והשיב על שאלות נוחות שהציגה לו התובעת הכללית של איווה, ברנה בירד.

במשך 45 דקות, טראמפ כינה את היילי "גלובליסטית" הפועלת על פי אינטרסים של תורמיה, תקף את דסנטיס על ירידתו בסקרים ותיאר את המצב הכלכלי הנוכחי כאסון, אף ששיעורי האינפלציה ירדו והשווקים רשמו לאחרונה נתוני שיא.

היילי, בתגובה, אמרה כי האתגרים שעמם מתמודדת ארצות הברית קשים מדי עבור נשיא כאוטי. "אנחנו לא יכולים לאפשר שהמדינה תהיה בחוסר חסדר ושהעולם יעלה באש ולעבור עוד ארבע שנים של כאוס", היא אמרה על טראמפ, שתחתיו כיהנה כשגרירה באו"ם, בעצרת באיווה סיטי.

טראמפ אף תקף אתמול את רמאסוואמי, שמרבה לשבח את הנשיא לשעבר, ובכך נמנע מזעמו עד עתה. בפוסט שפרסם באתר TruthSocial האשים טראמפ את רמאסוואמי ב"הונאה" ובשימוש ב"תכסיסי קמפיין ערמומיים" כדי להסוות את תמיכתו. הוא הזהיר כי הצבעה לרמאסוואמי היא הצבעה עבור "הצד השני".

לאורך היום, טראמפ צפוי לקיים עצרת באינדיאנולה, פרבר של בירת איווה דה מוינס. היילי ודסנטיס יתחילו את היום בדובוק שבמזרח המדינה, כשמושל פלורידה מתכנן לקיים אירוע נוסף כ-500 ק"מ משם, בסיוקס סיטי.

שלט תמיכה בדונלד טראמפ בניוטון, איווה, ארה"ב, 13 בינואר 2024. רויטרס
הקור העז עשוי להשאיר מצביעים בבית. שלט תמיכה בטראמפ באיווה/רויטרס

טראמפ ממשיך לטעון באופן שקרי כי הפסדו לביידן ב-2020 נבע מהונאה נרחבת. אם ייבחר לקדנציה נוספת, הוא מבטיח להעניש את יריביו הפוליטיים, להטיל מכסים חדשים ולסיים את מלחמת אוקראינה-רוסיה תוך 24 שעות, מבלי לומר כיצד.

הוא ספג ביקורת על התבטאויותיו האחרונות שהזכירו את הרטוריקה הנאצית, כולל כאלו שלפיהן מהגרים לא חוקיים "מרעילים את הדם של ארצנו". במקביל, הוא ניצל את העמדתו לדין בארבע פרשות שונות - כולל על ניסיונותיו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020 - כדי לגייס כספים ולהגביר את התמיכה בו, תוך שהוא מציג את עצמו קורבן ל"ציד מכשפות".

כתבי האישום נגד טראמפ עשויים להוביל למצב חסר תקדים שבו נשיא מכהן יורשע בפלילים, כשלפי חלק מהדיווחים הוא שוקל להעניק לעצמו חנינה בתרחיש כזה. זאת בעוד שבתי המשפט, כולל בית המשפט העליון של ארצות הברית, צפויים להתערב ולהכריע את גורלו.

עד השנה שעברה, מושל פלורידה סומן כיריב המשמעותי ביותר של טראמפ, כשהוא עוקף אותו מימין בנושאים כמו הפלות, חינוך וזכויות הקהילה הגאה. הוא ביקר בכל 99 מחוזותיה של איווה, ש-90% מתושביה הם לבנים והשיג את תמיכת המושלת.

טראמפ, לעומתו, הקדיש מעט זמן לאירועי קמפיין באיווה, אך אלו היו גדולים בהרבה בהשוואה ליריביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully