וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן השתלטה לחופי עומאן על מכלית נפט - שהוחרמה ע"י ארה"ב לפני שנה

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 15:27

קבוצת חמושים רעולי פנים עלתה על סיפונה של ספינה בסמוך למצר הורמוז, ושינו את מסלולה מטורקיה לעיר נמל באיראן. בטהראן אומרים כי היא הוחרמה עם "צו בית משפט". בשנה שעברה, ארה"ב החרימה אותה אחרי שנשאה כמעט מיליון חביות נפט איראני בהפרה של הסנקציות

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חמושים עלו היום (חמישי) על סיפונה של מכלית נפט מול חופי עומאן, והיא עושה את דרכה לכיוון איראן - כך אמר מקורות ימיים בריטיים, שציינו כי הספינה עמדה בשנה שעברה במוקד של סכסוך בין ארצות הברית לאיראן. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי ההשתלטות על הספינה, שעליה היו 19 אנשי צוות, הייתה עם "צו בית משפט".

חברת האבטחה הימית הבריטית "אמברי" דיווחה כי החמושים עלו על סיפונה של המכלית סנט ניקולאס, שהפליגה תחת דגל איי מרשל, בעת שהפליגה סמוך לעיר סוהאר בעומאן ומערכת האיתור שלה כובתה בעודה עושה את דרכה לכיוון עיר הנמל האיראנית בנדר-א-ג'אסק. שירות הסחר הימי הבריטי דיווח על ארבעה עד חמישה חמושים שעלו על סיפונה של הספינה "ללא רשות".

בשנה שעברה, הספינה הוחרמה על ידי ארצות הברית כחלק ממבצע לאכיפת סנקציות כשהפליגה תחת שם אחר, סואץ רג'אן. וושינגטון טענה שמשמרות המהפכה ניסו לשלוח נפט איראני לסין, תוך הפרה של הסנקציות האמריקניות.

החברה המפעילה את הספינה, Empire Navigation, אמרה כי היא העמיסה 145 אלף טונות של נפט בנמל בצרה שבעיראק והייתה בדרכה למערב טורקיה דרך תעלת סואץ. החברה הוסיפה כי היא איבדה קשר עם הספינה.

ההשתלטות של איראן על המכלית אירעה בעיצומה של הסלמה בים האדום, שם המורדים החות'ים בתימן הנתמכים על ידיה תוקפים ספינות מסחריות מאז פרוץ מלחמת 7 באוקטובר. בעוד שההתקפות של החות'ים, שאינן מפסיקות חרף איומי ארצות הברית ומדינות אחרות להגיב צבאית, מרוכזות במצר באב אל-מנדב, התקרית היום הייתה קרובה יותר למצר הורמוז, בין עומאן לאיראן.

לפי החברה המפעילה את הספינה, 18 מתוך 19 אנשי הצוות היו פיליפינים בנוסף לאזרח יווני. היא הוסיפה כי המכלית הוחכרה על ידי בית זיקוק הנפט הטורקי "טופראס". לפי הדיווחים, החמושים שחטפו את הספינה היו לבושים במדים שחורים ובמסיכות שחורות.

שירות הסחר הימי הבריטי אמר כי קצין הבטיחות של הספינה דיווח שהיא שינתה את מסלולה לעבר איראן והתקשורת עמה אבדה. השירות, המספק מידע ביטחוני ימי, הוסיף כי הוא לא הצליח ליצור קשר נוסף עם המכלית וכי הרשויות עוד חוקרות את התקרית.

הצי החמישי האמריקני, הפועל באזור, לא הגיב בשלב זה על התקרית. ארצות הברית מאשימה את איראן בערעור היציבות האזורית, כולל בתמיכה בהתקפות של החות'ים, אך טהראן מכחישה זאת.

בעת שהוחרמה בשנה שעברה כחלק מאכיפת הסנקציות האמריקניות, הספינה נשאה יותר מ-980 אלף חביות של נפט איראני. היא לא הצליחה לפרוק את המטען במשך כחודשיים וחצי מחשש לסנקציות משניות והיא שינתה את שמה לסנט ניקולס אחרי שפרקה בסופו של דבר את המטען שלה.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully