וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחיתת חירום בשטח עוין: מסוק של האו"ם נתפס בידי ארגון א-שבאב בסומליה

11.1.2024 / 10:01

שישה מנוסעי המסוק, רובם אזרחים זרים, נשבו על ידי א-שבאב, המסונף לאל-קאעדה, בעוד ששניים נוספים נמלטו ואחד נהרג. לא ברור מה גרם לתקלה הטכנית שהובילה לנחיתת חירום בשטח שבשליטתו

לוחמי ארגון הטרור א-שבאב, סומליה. רויטרס
רוצים להקים מדינת הלכה בסומליה. לוחמים בא-שבאב/רויטרס

מסוק של האו"ם עם תשעה נוסעים נתפס בסומליה על ידי ארגון הטרור א-שבאב, לאחר שנחת נחיתת חירום בשל קשיים טכניים שחווה באזור במרכז המדינה שבשליטת הארגון.

שלושה בכירים סומלים, שדיברו בעילום שם, אמרו לניו יורק טיימס כי שישה מהנוסעים נתפסו, שניים נמלטו ואחד נהרג. נסיבות מותו אינן ברורות ולא ברור מה עלה בגורלם של השניים שנמלטו. אחד מהבכירים אמר כי בין הנוסעים היו אזרחים זרים, שזהותם אינה ידועה. גורם אחר אמר כי לפחות אזרח סומלי אחד היה על המסוק.

ארגון א-שבאב, המסונף לאל-קאעדה, זורע הרס ברחבי סומליה במשך כמעט עשור וחצי, והבטיח להפיל את הממשלה הלאומית הנתמכת על ידי האו"ם ולהקים מדינת הלכה אסלאמית. לפי הרשויות בסומליה וגורמי מודיעין אמריקנים, הארגון מונה בין 7,000 ל-12,000 לוחמים ומרוויח כ-120 מיליון דולר בשנה באמצעות סחיטה ומיסים.

המסוק, השייך למשרד התמיכה של האו"ם בסומליה, מספק סיוע לוגיסטי לכוחות שמירת השלום של האיחוד האפריקני בסומליה, הכולל 17 אלף חיילים. התמיכה כוללת העברת מזון ודלק, אמצעי תחבורה יבשתיים ואוויריים ופינוי נפגעים. המסוק המריא מהעיירה בלדווין שבמרכז סומליה והיה בדרך לוויסיל, יותר מ-200 ק"מ מזרחה משם.

סטפן דיואריק, דובר מזכ"ל האו"ם, אישר כי המסוק נתפס בידי א-שבאב, אך סירב להגיב מעבר לכך. "מאמצי התגובה בעיצומם", הוא אמר לכתבים. "למען ביטחונם של כל הנוסעים, לא נגיד יותר. הדאגה העיקרית שלנו היא לביטחונם". א-שבאב, עד כה, לא פרסם הצהרה רשמית על התקרית.

אל שבאב תקפו מלון הייאט במוגדישו, סומליה. GettyImages
הארגון זרע חורבן ברחבי המדינה בעשור וחצי האחרון. זירת פיגוע במלון במוגדישו/GettyImages

מאז עלייתו לשלטון ב-2022, נשיא סומליה, חסן שייח מוחמד, הבטיח לחסל את הארגון מבחינה צבאית וכלכלית. הוא שלח כוחות לאזורים בדרום ובמרכז סומליה, כולל בסמוך למקום שבו נחת המסוק, ומסתייע במל"טים אמריקניים ובמיליציות של חמולות מקומיות על הקרקע. מאז שוחררו עשרות עיירות וכפרים קטנים, אך א-שבאב מחזיר מלחמה וממשיך לבצע פיגועים רבים נגד כוחות הביטחון ואזרחים במדינה הענייה שבקרן אפריקה.

בנוסף לכך, הארגון רצח עשרות פקידים מקומיים וראשי ערים שהתגייסו נגדו ותמכו במלחמה שמנהלת הממשלה הפדרלית נגדו. בעבר, א-שבאב נהג בבני ערובה באכזריות, כולל רציחתם במצור על בתי מלון במוגדישו, בירת סומליה, ובמעונות של סטודנטים בקניה.

מומחים אומרים כי סביר להניח שהקבוצה תשתמש בבני הערובה כאמצעי לחץ או תנסה לדרוש כופר עבור החזרתם. אחד הבכירים הסומלים אמר לניו יורק טיימס כי מתקיימים דיונים מתמשכים בתוך הממשלה ועם סוכנויות ביטחון אחרות והאו"ם בנוגע למצב בני הערובה.

"אנחנו מנסים לעשות כל שביכולתנו כדי לחלץ אותם", אמר הבכיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully