וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן לנתניהו: סעודיה תנרמל יחסים רק אם ישראל תקבל את פתרון שתי המדינות

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 18:18

בנסיון להציב את רה"מ מול דילמה, הבהיר שר החוץ האמריקני לנתניהו כי סעודיה ומדינות ערביות אחרות לא יסכימו להיות מעורבות בפתרון המשבר בעזה ביום שאחרי המלחמה - במיוחד בכל הנוגע לשיקום הרצועה - בלי שהדבר מתבצע כחלק ממהלך מדיני רחב שכולל נתיב למדינה פלסטינית

"האמנה של חמאס, זהה לזוועות השואה", הנשיא הרצוג נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן/מערכת וואלה!

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולחברים בקבינט המלחמה אתמול (שלישי) כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מעוניין בהסכם נורמליזציה עם ישראל כאשר המלחמה בעזה תסתיים, אבל לא יעשה זאת אם ממשלת ישראל לא תתחייב לעיקרון של פתרון שתי המדינות וכל הכרוך בכך, כך אמרו שני בכירים אמריקנים וישראלים לוואלה.

בלינקן הבהיר גם כן לנתניהו כי סעודיה ומדינות ערביות אחרות לא יסכימו להיות מעורבות בפתרון המשבר בעזה ביום שאחרי המלחמה - במיוחד בכל הנוגע לשיקום הרצועה - בלי שהדבר מתבצע כחלק ממהלך מדיני רחב שכולל נתיב למדינה פלסטינית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, 9 לינואר 2024. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ובלינקן/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

למה זה חשוב:

  • ממשל ביידן מנסה להחיות את עסקת החבילה עליה הוא ניהל מו"מ עם ישראל וסעודיה לפני מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, ולנסות להשתמש בה כמנוף לחץ על נתניהו כדי שיסכים לתמוך בתכניות ארה"ב ליום שאחרי המלחמה בעזה.
  • הממשל האמריקני רואה את המהלך גם כגזר וגם כמקל, ורוצה להעמיד את נתניהו בפני דילמה. בכיר אמריקני אמר כי אם ראש הממשלה יסכים למהלך הוא עשוי להשיג הסכם שלום היסטורי שיהיה חתום על שמו. אבל אם נתניהו לא יסכים - הוא עלול למצוא את עצמו בעימות עם ארה"ב ובמצב שבו ישראל תהיה צריכה לקחת אחריות לבדה על המשבר בעזה.
  • בכיר אמריקני אמר כי כעת הזמן לתכנן את היום שאחרי ברצועת עזה, ולכן ממשל ביידן מנסה להבהיר לנתניהו כי בניגוד למה שהוא חושב, אף מדינה ערבית לא תסכים להיות מעורבת בפתרון המשבר בעזה אם לא תהיה לה סיבה מדינית טובה לעשות זאת.
  • בעוד שהבית הלבן רוצה לנסות ולהשיג עסקה כזו עד האביב, לפני שקמפיין הבחירות לנשיאות ישתלט לחלוטין על לוח הזמנים של ביידן, בכירים אמריקנים אחרים סבורים כי באווירה הפוליטית הנוכחית באזור זה בלתי אפשרי.
sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום לציון שלוש שנים למתקפת 6 בינואר בפנסילבניה, 5 בינואר 2024. רויטרס
הבית הלבן רוצה עסקה לפני שקמפיין הבחירות ישתלט על הלו"ז של ביידן/רויטרס

תזכורת:

  • לפני שהחלה המלחמה בין חמאס לבין ישראל, ממשל ביידן ניסה להשיג עסקת חבילה עם סעודיה שתכלול הסכם שלום היסטורי בין הממלכה לבין ישראל.
  • עסקת החבילה הזו היתה אמורה לכלול גם שדרוג של היחסים בין ארה"ב לסעודיה, חתימה על ברית הגנה עם ערבויות ביטחוניות אמריקניות לסעודיה והסכם להקמת תכנית גרעין אזרחית בממלכה.

במוקד החדשות:

  • בכירים בממשל ביידן אמרו כמה פעמים מאז תחילת המלחמה שהסעודים עדיין מעוניינים להתקדם לכיוון של נורמליזציה עם ישראל.
  • הסעודים הבהירו זאת פעם נוספת בפגישות שיורש העצר מוחמד בן סלמאן קיים בשבועיים האחרונים עם שר החוץ בלינקן, עם הסנאטור לינדיס גראהאם ועם משלחת מוועדת המודיעין של הסנאט האמריקני.
  • אבל הסעודים הדגישו באותן פגישות כי לאור המלחמה בעזה, הסכם נורמליזציה עם ישראל חייב יהיה לכלול תמורות משמעותיות הרבה יותר עבור הפלסטינים, מאלה שעליהן דובר לפני ה-7 באוקטובר.
  • בלינקן אמר ביום שני אחרי פגישתו עם יורש העצר הסעודי כי הוא דן עם בן-סלמאן על הנורמליזציה עם ישראל.
  • "יש אינטרס ברור באזור להתקדם לנורמליזציה עם ישראל. אבל זה יחייב את סיום המלחמה בעזה וידרוש נתיב מעשי ברור למדינה פלסטינית. זה מה ששמעתי מכל מי שדיברתי איתו באזור. יש אינטרס אמיתי בכך וזה יכול לשנות את האזור", אמר בלינקן.
  • כאשר בלינקן פגש את נתניהו ואת חברי קבינט המלחמה אתמול (שלישי) הוא העביר להם את אותו מסר מיורש העצר הסעודי והרחיב עליו עוד יותר, כך אמר בכיר אמריקני.
  • "אם ישראל רוצה ששכנותיה הערביות יקבלו החלטות קשות כדי להבטיח את ביטחונה, מנהיגי ישראל יהיו צריכים לקבל החלטות קשות בעצמם", אמר שר החוץ האמריקני במסיבת עיתונאים בתל אביב אחרי הפגישה עם נתניהו.
  • מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. 21 לספטמבר 2023. רויטרס
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן/רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • חבר ועדת המודיעין של הסנאט האמריקני הסנאטור אנגוס קינג, שנפגש עם יורש העצר הסעודי בארמון החורף שלו לפני כמה ימים, אמר לוואלה אתמול כי הסעודים רוצים נורמליזציה עם ישראל אבל הם צריכים להיות קשובים מאוד לדעת הקהל שלהם, שמאז תחילת המלחמה בעזה הפכה להיות מאוד אנטי-ישראלית ואנטי-אמריקנית.
  • קינג ציין כי אחרי הביקור בסעודיה הוא וחברי המשלחת נסעו לישראל ופגשו את נתניהו. לדבריו הם העבירו לראש הממשלה את המסר שקיבלו מיורש העצר הסעודי והדגישו כי צריך להיות בהסכם נורמליזציה עם סעודיה תוכן מרכיב שעוזר לפלסטינים.
  • "אבל נתניהו לא רצה לדבר על פתרון שתי המדינות. אנחנו העלנו את זה והוא לא הגיב", אמר הסנאטור קינג.
  • הסנאטור לינדסי גראהם שגם הוא פגש את בן סלמאן בסעודיה לפני כשבוע ימים אמר לי שהוא שמע דברים דומים מיורש העצר. לפני ביקורו בסעודיה פגש גראהם את נתניהו בישראל שוחח איתו על הנושא.
  • גראהם סבור כי חלון ההזדמנויות להשגת הסכם כזה יהיה פתוח עד חודש יוני. "אני אופטימי", הוא אמר לי.

כן, אבל:

  • לנסיון האמריקני לחדש את המו"מ על עסקת חבילה עם סעודיה יש סיכויי הצלחה קטנים. קשה מאוד לראות מצב שבו הממשלה הנוכחית בישראל, שכוללת שרים מהימין הקיצוני שמסרבים לבצע מחוות קטנות בהרבה עבור הפלסטינים, מקבל את העיקרון של מדינה פלסטינית.
  • "הבעיה שיש לנו היום עם ממשלת ישראל הנוכחית היא שיש לה נקודת מבט קיצונית ואבסולוטית שלא מאפשרת להשיג פשרה ולכן לא ניתן לסיים את הסכסוך", אמר אתמול שגריר סעודיה בבריטניה הנסיך חאלד בן בנדר בראיון ל-BBC.
  • דיפלומט ערבי בכיר אמר לוואלה כי הוא לא מאמין שזה אפשרי להשיג את עסקת החבילה עם סעודיה לאור המגמה השלילית ביותר כלפי ישראל בדעת הקהל בעולם הערבי, המדיניות של ממשלת ישראל הנוכחית והצורך לאשר הסכם כזה בקונגרס האמריקני במהלך שנת בחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully