וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בלי מכשירי חשמל וטלוויזיה, סגורים בתא": איך נראים התנאים של מחבלי הנוחבה בכלא?

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 15:12

אלפי מחבלים נעצרו מתחילת התמרון הקרקעי בעזה, כולל פעילי יחידת העילית של חמאס. ברקע גודש עצום בבתי הכלא, מתאר מפקד כלא קציעות לוואלה! את ההתמודדות של סגל שב"ס עם המחבלים ואת התנאים שהם מקבלים. "23 מתוך 24 שעות הם בתא, יש להם מזרן ושמיכה, תנאים מינימליים"

בווידאו: קליטת מחבלי נוח'בה של חמאס בבתי הכלא בישראל/צילום: דוברות המשטרה

אלפי מחבלים של חמאס נעצרו מתחילת התמרון הקרקעי בעזה, החל מאנשי "כוח העילית" נוחבה, דרך מחבלים זוטרים יותר ועד פעילים שנעצרו לאחר שהתחזו לאנשי רפואה. בכל יום הם מובאים למתקני הכליאה של שב"ס וצה"ל ברחבי הארץ, במבצע לוגיסטי ומערכתי יוצא דופן.

ברקע הארכה נוספת של מצב החירום הכליאתי, וגודש עצום של מחבלים בתאי הכליאה, מפקד בית הסוהר הביטחוני קציעות מתאר בראיון לוואלה! את ההתמודדות היומיומית של סגל שב"ס אל מול המחבלים והתנאים שהם מקבלים בכלא.

"רוב היום הם למעשה בתוך התאים, 23 מתוך 24 שעות, למעט אלה שנמצאים באוהלים", אומר תת גונדר יוסף כניפס. "יש כאלה שנמצאים בתאי כספות, שמסרבים לצאת בכלל מהתא. בכל תא יש בין 10 ל-12 מחבלים. התאים כרגע בהצפפה כי אנחנו במצב חירום. יש להם מזרן ושמיכה, עם התנאים המינימליים הנדרשים בחוק".

כניפס מתאר כי המחבלים "סגורים בתא מגולח, אין בו מכשירי חשמל, אין טלוויזיה, אין כלום". על סדר יומם של המחבלים, אמר כי "הספירה הראשונה ב-5 וחצי בבוקר, עוד ספירה בצהריים ואחת נוספת בערב".

קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. דוברות שב"ס
"התאים כרגע בהצפפה כי אנחנו במצב חירום". מחבל נוחבה עם אנשי סגל שב"ס/דוברות שב"ס

ב-7 באוקטובר, חג שמחת תורה, בילה כניפס באירוע משפחתי בצפון הארץ, כשעודכן על הטבח בעוטף. כשהתבררו מימדי הזוועות הוקפץ יחד עם שאר הסגל הבכיר לישיבות הערכות מצב, ומאז בפעילות יחד עם שאר הסגל הארגון בעצימות גבוהה. "הבנו מהר שהולך להיות אירוע משמעותי אצלנו והתחלנו להיערך לקליטת אלפי מחבלים ושינויים נדרשים אל מול האסירים הביטחוניים שכלואים אצלנו. אצלי במתקן נפתח מתחם שהיה סגור שנים בכדי לאפשר קליטה של מאות נוספים כיום. אנחנו לקראת מיצוי של 100% מהתפוסה, אבל מכשירים עוד מתחמי כליאה לקליטה נוספת של עצורים".

מפרוץ המלחמה ועד לשבוע האחרון נעצרו ונכלאו כ-3,400 אסירים נוספים, מרביתם מחבלים מעזה ומאיו"ש, כולם מזוהים חמאס. "לפני 7 באוקטובר היו בכלא כאלף מחבלים, ומאז התווספו כמה מאות. תנאי הכליאה הוחמרו לכולם. מבחינתנו כולם מחבלים, צמצמנו את התנאים למינימום על פי חוק. אין יותר קנטינות, בוטל מוסד הדוברות. לגבי סוגיית האוכל, בפירוש זה לא כפי שתואר בתקשורת, צמצמנו גם את זה למינימום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מפקד כלא קציעות יוסף כניפס. דוברות שב"ס
"אנחנו לקראת מיצוי של 100% מהתפוסה". מפקד הכלא, יוסף כניפס/דוברות שב"ס

לדבריו, יש מינימום חיכוך בין המחבלים לסגל, "אבל הוא קיים לנוכח הצורך בתחקור של חלק מהם על ידי גופי ביטחון, ולכן אנחנו מעניקים את המעטפת הלוגיסטית בליווי ואבטחת התהליך. לפי שעה, לא נרשמו אירועים חריגים. יש הרתעה ויש יחסי עוצמה בשוטף, אנחנו גם בעליונות מבצעית בכל משימה. בכל שב"ס וגם בכלא קציעות, מ-7 באוקוטבר לא היה שום ניסיון להפרת סדר, וכמובן שפועלים סביב השעון ברמה המודיעינית. ככל שאנחנו מזהים מוקד חיכוך שלילי אנחנו נוקטים בפעולות מראש לסיכול כל פעילות חריגה מצידם".

כיצד נערכתם לקליטתם?

"השוני העיקרי בין האוכלוסיה הזאת לאחרים זה שהם באו למות. אם אנחנו מקדשים את החיים הם מקדשים את המוות. אנחנו שומעים את זה גם במישור המודיעיני וגם במישור הגלוי, זה שהם באו למות וביצעו את הטבח מתוך אידיאולוגיה רצחנית ואין להם שום ערך בכהוא לזה לחיים".

הסוהרים מתקשים לפעול מולם?

"לא קיבלתי אפילו פניה אחת מסוהרים שמתקשים להגיע לעבודה, להיפך. יש הירתמות מלאה למשימה ולשליחות. סגל שב"ס הוא סגל נחוש ומקצועי, ומעל הכל מחויב לערכים של המדינה ושל הארגון. הסוהרים פוגשים מדי יום את הרוע ומסתכלים לתוך הלבן בעיניים. יש לי לא מעט סוהרים שמפונים מהעוטף, אבל הדבק המלכד של הסגל בקציעות הוא שהם מבינים את גודל המשימה ואת גודל השליחות, עובדים בצורה מקצועית ועניינית ולא מערבים רגש גם כשפוגשים את הרוע המוחלט מול העיניים. בהובלת הנציבה נעשה פה שינוי מקצה לקצה אל מול האסירים הביטחוניים וכל השינויים נעשו בזכות הסגל. הם עושים עבודת קודש וזו שעתם היפה".

כלא קציעות. דוברות שב"ס
"הסגל מבין את גודל המשימה והשליחות. כלא קציעות/דוברות שב"ס
קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. דוברות שב"ס
"מ-7 באוקטובר לא היה שום ניסיון הפרת סדר". קליטת מחבלי נוחבה בבתי הכלא/דוברות שב"ס

מה לגבי המסוכנות הנשקפת מהם?

"אנחנו מזהים מוטיבציה של המחבלים לפגוע באנשינו גם במישור המודיעיני וגם במבטים שלהם, ולכן אנחנו מזוודים את אנשי הסגל בזיווד מבצעי, הכולל אפודי מגן ואמצעים נוספים, כמו גם אמצעים לפיזור הפגנות והשתלטות על תאים. בנוסף לכך יש לנו את הכוח לתגובה מהירה, יחידה מיוחדת פה בקציעות שהייעוד שלה הוא להגיב במצבי קיצון, להשתלט על מוקדי כוח שליליים ועל מתפרעים. כך שמבחינת סד"כ ותרחישי ייחוס אנחנו ערוכים ומתאמנים לקראת זה".

אתם מזהים שבירה מסוימת בהלך הרוח של המחבלים?

"לגבי חיכוכים בינם לבין עצמם - אנחנו שומעים על זה אבל לא כל כך מאמינים לזה, כי יש לא מעט מהם שרוצה להשמיע את מה שאנחנו רוצים לשמוע. הם יודעים שאנחנו בשיא המתח המבצעי, שהקפיץ מתוח, שיש אפס סובלנות לכל ניסיון להפרת סדר ולכן הם מנסים לשמור על שקט יחסי בינם לבין עצמם ולא מייצרים בעיות בתקופה הזאת. לגבי הרוח, קשה לי להאמין שהם שינו את דרכם ואת האידאולוגיה. מדובר בחבורה של מחבלים רוצחים שמאמינים שמחכות להם 72 בתולות בגן עדן, קשה להילחם באידאילוגיה של החמאס, של למות כשהידים, ומכאן לא נראה לי שהרוח הזאת תישבר".

ומה התוכניות לעתיד, יש תרחישים שאתם נערכים לקראתם?

"זה אירוע, ככל שעובר הזמן אנחנו מרגישים את המתח הגובר, את האתגר הגדול, גם בהערכות מצב אנחנו מבינים שאנחנו יושבים על חבית נפץ והשקט הזה לא יהיה לעוד הרבה זמן, לכן אנחנו נערכים לכל תרחיש ואני מציע להם לא לנסות אותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully