וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגיל 34, ראש הממשלה הצעיר ביותר של צרפת ינסה לבלום את הימין הקיצוני

עודכן לאחרונה: 9.1.2024 / 20:11

שר החינוך גבריאל אטל הוא אחד הפוליטיקאים הפופולריים במדינה, ומקרון מינה אותו לתפקיד כחלק משינויים בממשלה לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי, שבהן עשויה לנצח מפלגתה של לה פן. אטל הוא גם ההומו המוצהר הראשון שיכהן בתפקיד

ראש ממשלת צרפת הנכנס גבריאל אטל בטקס חילופי התפקידים בפריז, 9 בינואר 2024. רויטרס
ראש ממשלת צרפת הנכנס גבריאל אטל בטקס חילופי התפקידים בפריז, 9 בינואר 2024/רויטרס

נשיא צרפת מינה היום (שלישי) את שר החינוך בן ה-34 שלו, גבריאל אטל, לראש הממשלה החדש כחלק משינויים פנימיים בממשלו לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי. בגילו הצעיר, אטל יהיה ראש הממשלה הצעיר ביותר של צרפת אי-פעם, וגם ההומו המוצהר הראשון בתפקיד.

מינויו לתפקיד, במקומה של ראש הממשלה אליזבת בורן הלא פופולרית שהחזיקה בתפקיד 20 חודשים, לא צפוי להוביל לשינויים פוליטיים משמעותיים. עם זאת, נראה שמקרון מנסה לשים מאחור את הרפורמות בתחום הפנסיה וההגירה השנויות במחלוקת שעברו בשנה שעברה והחלישו את יציבות ממשלתו, שלה אין רוב בפרלמנט.

לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי ביוני, מפלגת המרכז של מקרון מפגרת אחרי מפלגת הימין הקיצוני של מארין לה פן ב-8% עד 10%.

אטל, בן טיפוחיו של מקרון שעד לפני עשור היה יועץ זוטר במשרד הבריאות וחבר המפלגה הסוציאליסטית, הפך לפנים של הממשלה כששימש הדובר שלה בתקופת מגיפת הקורונה. הוא נחשב לאחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר בצרפת, ועשה לעצמו שם של שר ממולח ונינוח בריאיונותיו לתקשורת ובנאומיו בפרלמנט.

"גבריאל אטל היקר, אני יודע שאני יכול לסמוך על האנרגיה שלך ועל המחויב שלך ליישם את פרויקט ההתחדשות והרענון שעליו הכרזתי", אמר מקרון, שבסוף השנה שעברה הבטיח לקדם שינויים בממשלתו. כעת, גילם של נשיא וראש ממשלת צרפת יחד נמוך יותר משל נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, המתמודד על כהונה נוספת בבחירות בנובמבר.

שר החינוך גבריאל אטל לצד נשיא צרפת עמנואל מקרון בביקור בתיכון באראס, 13 באוקטובר 2023. רויטרס
שר החינוך גבריאל אטל לצד נשיא צרפת עמנואל מקרון בביקור בתיכון באראס, 13 באוקטובר 2023/רויטרס

אטל אמר כי "אני מודע היטב להקשר שבו אני מקבל את התפקיד הזה". לדבריו, "צרפתים רבים מדי מטילים ספק בארצנו, בעצמם או בעתיד שלנו. אני חושב במיוחד על מעמד הביניים, הקם כל בוקר לעבודה ולפעמים לא מצליח לגמור את החודש". הוא הבטיח לפעול כדי "לשלוט על הגורל שלנו ולשחרר את הפוטנציאל של צרפת".

מקרון נבחר לכהונה שנייה, ואחרונה, ב-2022, אך כמה חודשים לאחר מכן איבד את הרוב המוחלט שלו בפרלמנט וממשלתו מתקשה לתפקד.

"על ידי מינוי גבריאל אטל, עמנואל מקרון רוצה להיאחז בפופולריות שלו בסקרים כדי להקל על הכאב האינסופי על סיום סלטונו", אמר ג'ורדן ברדלה, מנהיגה בן ה-28 של מפלגתה של לה פן. "במקום זאת, הוא עלול להפיל יחד עמו את שר החינוך לזמן קצר שלו".

מנהיגי אופוזיציה אחרים התייחסו בביטול לחילופי ראש הממשלה, מאחר שמקרון מקבל בעצמו חלק ניכר מההחלטות המשמעותיות ביותר. "אליזבת בורן, גבריאל אטאל או מישהו אחר, לא אכפת לי, זו תהיה אותה מדיניות", אמר מנהיג המפלגה הסוציאליסטית אוליבייה פור.

עם זאת, חבר הפרלמנט פטריק ויניאל, המשתייך למפלגת הרנסנס של מקרון, אמר כי אטל הוא "קצת כמו מקרון של 2017", בהתייחסו לשנה שבה הנשיא נכנס לראשונה לתפקידו כמנהיג הצעיר ביותר בהיסטוריה המודרנית של צרפת, בתור דמות פופולרית אז בקרב הבוחרים. לדבריו, לאטל "יש סמכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully