וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוהר ריסן מחבל בבית כלא - ועלול לאבד את עבודתו: "אכיפה בררנית"

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 13:50

משה טויטו מואשם שתקף אסיר, שקילל אותו ואיים עליו. עם זאת, העציר סירב להגיש נגדו תלונה, ובעצמו טען כי רק נדחף - אך ההליך הפלילי החל עקב מזכר שכתב הסוהר על האירוע. עורכי דינו של טויטו טוענים שמאות תיקים דומים כלל לא מגיעים לבית המשפט. "לקחו את זה כתיק דגל"

בווידאו: קליטת מחבלי נוח'בה של חמאס בבתי הכלא בישראל/צילום: דוברות המשטרה

משה טויטו, סוהר ותיק בכלא מגידו, בעברו חניך למופת בקורס יוקרתי, שמשרת 12 שנים בשב"ס ולפני זה עשה 12 שנה בגולני עלול לאבד את עבודתו, בעקבות אירוע אלימות מינורי שבו הסתבך. לאחרונה הוגש נגדו כתב אישום, שבו נטען שתקף מחבל, עציר ביטחוני, שהתנגד להוראותיו, קילל אותו ואף הרים עליו יד. התסבוכת המשפטית נמשכת כבר שנה, למרות שהמחבל עצמו לא הגיש תלונה נגד הסוהר המצטיין.

ממזכר שנכתב סמוך לאירוע עולה שהמחבל איים לרצוח ולאנוס את בנותיו של טויטו, ולאחר מכן התנגד להוראותיו. המקרה התרחש לעיני מצלמות האבטחה במתקן הכליאה, נמשך ככל הנראה פחות מדקה, ושהחקירה בגינו נפתחה בכלל בעקבות מזכר של טויטו עצמו על השימוש בכוח. בעקבות החקירה, התגלגל התיק לאישום פלילי ולמשפט, שמגיע בימים אלה לשיאו.

הסוהר משה טויטו. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הסוהר משה טויטו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
העציר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
לא נמצאו סימני חבלה. לא מתלונן. אבל הסוהר עומד לדין. המחבל שהותקף/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המחבל נבדק מיד לאחר האירוע, לא נמצאה בו כל פציעה. בהמשך הוא לא הגיש תלונה וסירב לעשות זאת גם לאחר ששוחרר מהכלא לשטחים ואותר בשיחת טלפון. כל מה שהוא אמר באותה השיחה היה שסוהר דחף אותו, עניין אותו יותר הז'קט שלבש באותו יום, כשלדבריו מעולם לא קיבל אותו בחזרה משב"ס.

על פי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז צפון, טויטו טיפל במחבל כששימש כסמל האגף. אין חולק שהעצור קילל אותו ואיים עליו, זה חלק מכתב האישום. סניגוריו של טויטו טוענים כי האיום הגזעני שלווה בתנועת יד מאיימת, כלל בין היתר את המילים "אני אזיין אותך, אתה תוריד לי את האזיק ואני אזיין אותך, את המשפחה שלך, יהודי מניאק". טויטו מואשם כי בתגובה הוא משך את העצור, דחף אותו, הצמיד ידו לצווארו, פעמיים, והכה אותו בפניו כמה פעמים בעוד העצור המשיך לקלל אותו. מעבר לכך, הפרקליטות מתעקשת להאשימו בעבירת שיבוש מהלכי משפט.

"ההליך הורס את חייו", טענו הסניגורים של טויטו בן ה-42, מפרנס יחיד לארבעת ילדיו, וסיפרו כי בשל האירועים שהתרחשו בזמן שירותו הוא נזקק לטיפול נפשי. "כתב האישום הוגש בצורה חסרה, לקונית, שגויה, תוך רמיסת כל זכות בסיסית של נחקר בפלילים תוך עיוות ו'הינדוס' הוראות החיקוק והכול בכדי שיתאים ויסתדר לפרקליטות ותוך ניסיון להסיט מהפגיעה בזכויות הנאשם", טענו הסניגורים, עורכי הדין אתי כרייף וקובי לוי. "אותו עצור הוא תושב שטחים, מחבל פתח מורשע חמש פעמים בהגדרה רשמית, בעל עבירות אלימות רבות גם בתוך בתי הכלא, שכנגדו ידיעות מודיעיניות והוא מוגדר כאסיר בעייתי, וזאת אל מול נאשם שהוא סוהר מוערך ומצטיין".

דוח האירוע שבו הותקף האסיר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המזכר אותו כתב טויטו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הוא זכה לתמיכתם המלאה של מפקדיו, לרבות בגין האירוע נשוא כתב האישום, שסברו כי הפעיל כוח סביר בנסיבות העניין ובהתאם להכשרתו. "אני זה שדיווחתי על האירוע, אם לא הייתי כותב את המזכר הזה, לא היינו פה", אמר טויטו לשופטת רות שפילברג כהן. "לא היה זיוף ולא היה מסמך כוזב, אני זה שדיווחתי על האירוע. אני יודע איפה המצלמות ממוקמות בבית הסוהר, אני יודע שיש מעליי מצלמה, אני מספיק ותיק כדי לדעת. אם הייתי מרגיש שעשיתי משהו לא בסדר, לא הייתי מדווח וגם לא הייתי פה, כי גם אין תלונת אסיר. אני מצטער שאני אומר את זה בצורה כזו, אני מרגיש שלקחו אותי כתיק דגל".

עורכי הדין טוענים שמדובר באכיפה בררנית, בעוד מאות תיקים דומים לא מגיעים לבית המשפט. "לצד אינספור מחדלי חקירה, אכיפה בררנית והאשמות מן היקב ומן הגורן בחרה מדינת ישראל במחבל ומתעמרת בסוהר לרבות הסתרת מצלמות אבטחה ואמירות קולניות במסדרון בית המשפט בדבר 'הקשר המיוחד' שבין השופטת לאימה של הפרקליטה. גם על זה הגשנו לאחרונה תלונה", אומרת כרייף לוואלה בהתייחסות להתנהלות התיק. "למרבה הפלא ובעקבות הגשת כתב האישום נגדו, החליטה ראש אמ"ש בשירות בתי הסוהר לגדוע את פרנסתו ולא להאריך את שירותו של הסוהר. יש לזכור כי המדובר בסוהר ששירת בשב"ס משך 12 שנה ולאורך שנות שירותי הצטיין, כאשר תיקיו האישי והמשמעתי נקיים מכל רבב. הוא זכה לתמיכתם המלאה של מפקדיו, לרבות בגין האירוע נשוא כתב האישום, שסברו כי הפעיל כוח סביר בנסיבות העניין ובהתאם להכשרתו. יש לציין כי זה היה הנוהל בשב"ס כאשר מוגש נגד סוהר כתב אישום בעבר, נוהל פסול, החותר תחת חזקת החפות הקיימת לכל אדם. בעקבות זאת, הוגשה בניצוחו של עו"ד קובי חתן , עתירה לבית המשפט המחוזי מרכז, במסגרתה התבקש בית המשפט לבטל את החלטת ראש אמ"ש, הן לגופו של עניין והן בשל פגמים שונים שנפלו בהחלטתה. יום לפני הדיון בעתירה, החליט שב"ס להאריך בכל זאת את שירותו של העותר, בשלב הראשון במספר חודשים, ולאחר מכן הוארך עד להכרעה השיפוטית בתיק הפלילי שנפתח נגדו. מספר שבועות לאחר מכן, הוציאה נציבת שב"ס "איגרת נציבה" חדשנית והחליטה כי חזקת החפות תחול על כלל סגל שב"ס במקרים בהם תלוי ועומד תיק בגין חשד לביצוע עבירות שימוש בכוח במסגרת התפקיד, וכי ניתן יהיה לקדם בדרגה סוהר, גם כאשר עומד נגדו תיק כאמור. אין לי ספק הנוהל הזה בא לעולם בזכות הפניה שלנו".
למרה הצער, היא מוסיפה כי "כיום, בשל אירועים טראומטיים שאירעו לסוהר במהלך שירותו, הוא מצוי בתקופת מחלה ממושכת ומטופל בטיפול נפשי".

מטעם שב"ס נמסר: "סוהרי שב"ס מתמודדים בשגרה מול אסירים ביטחוניים ואוכלוסיות מסוכנות נוספות. על מנת לאפשר עבודה מקצועית ונחושה אל מול מורכבות ואתגרים אלה, קבעה נציבת בתי הסוהר כי במקרים של חשד לשימוש בכוח, יוכל הסוהר לבקש כי ההליך הפלילי לא יפגע בקידומו או באורך הארכת השירות שלו. בקשות אלה נבחנות בועדה מקצועית והחלטות מתקבלות אל מול נסיבות כל מקרה".

תגובת פרקליטות מחוז צפון: "כתב האישום הוגש לאחר שקילה ובחינה מקצועית של הראיות שהתקבלו, ובימים אלה התיק מנוהל בבית המשפט. האמירות המיוחסות לפרקליטות הינן אמירות שלא נאמרו וחסרות שחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully