וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקה הגדולה מפרוץ המלחמה: רוסיה ואוקראינה החליפו מאות שבויים

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 16:19

230 אוקראינים ו-248 רוסים שוחררו בתום משא ומתן בתיווכה של איחוד האמירויות. חילופי השבויים, הנרחבים ביותר מאז תחילת העימות לפני כשנתיים, יצאו לדרך בעיצומה של הסלמה בהתקפות האוויריות של מוסקבה על ערי אוקראינה בימים האחרונים

מתקפת טילים רוסית על קייב/טלגרם

אוקראינה ורוסיה הודיעו על חילופי השבויים הגדולים ביותר מאז תחילת המלחמה, הכוללים החזרת יותר מ-200 חיילים מכל צד בעסקה בתיווך איחוד האמירויות.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כתב אתמול (רביעי) בהודעה ברשתות החברתיות לצד תמונות של חלק מהשבויים המשוחררים: "230 מבני עמנו. היום חזרו הביתה 213 חיילים וסמלים, 11 קצינים ושישה אזרחים".

זלנסקי אמר כי חלק מהחיילים שחזרו "נלחמו במריופול ואזובסטל", בהתייחסו למצור על מפעל הפלדה אזובסטאל במהלך ההגנה האוקראינית על מריופול, עיר נמל בדרום אוקראינה שנכבשה כעת על ידי רוסיה.

משרד ההגנה הרוסי מסר בהצהרה כי 248 שבויי מלחמה רוסים הוחזרו מאוקראינה כתוצאה ממשא ומתן "מורכב" שכלל "תיווך הומניטרי" מצד איחוד האמירויות.

אבו דאבי, המקיימת יחסי ידידות עם מוסקבה, הייתה מעורבת בשנה שעברה באופן דומה בתיווך עסקת חילופי שבויים רגישה בין רוסיה לאוקראינה, שבה השתתפו עשרות שבויי מלחמה מכל צד.

רוסיה ואוקראינה החליפו מעת לעת קבוצות שבויים במהלך המלחמה, שנמצאת כעת בחודש ה-22 שלה, אך חילופי השבויים הפכו לפחות תכופים והאחרונה התרחשה בתחילת אוגוסט.

נציב זכויות האדם באוקראינה, דמיטרו לובינץ, אמר אז כי 2,576 אוקראינים שוחררו בחילופי שבויים מאז תחילת הפלישה הרוסית המלאה.

על פי הערכות, יותר מ-4,000 אנשי שירות אוקראינים נותרו בשבי הרוסי כשבויי מלחמה, אך המספרים המדויקים של השבויים בצד האוקראיני והרוסי עדיין אינם ידועים, שכן הצבא של שתי המדינות לא חושף נתונים כאלה.

ממשפחות אוקראיניות נשלל לעתים קרובות אפילו מידע בסיסי על מיקומם ורווחתם. אסירים שחזרו בחילופי שבויים מסרו דיווחים נרחבים על התעללות, השפלה ועינויים בשבי הרוסי.

בתי משפט רוסיים במזרח אוקראינה גזרו גם עונשי מאסר ארוכי טווח על חיילים אוקראינים, במה שארגוני זכויות אדם תיארו כ"משפטי דמה".

עסקת חילופי השבויים ביום רביעי מגיעה לאחר ימים של תקיפות אוויריות רוסיות רחבות היקף על ערים אוקראיניות, שבהן נהרגו עשרות אזרחים. בראיון לטלוויזיה האוקראינית אמר יורי איגנט, דובר חיל האוויר של אוקראינה, כי רוסיה זקוקה לארבעה ימים כדי להתכונן למתקפות המוניות חדשות על המדינה.

בעדכון המודיעיני האחרון שלו, משרד ההגנה הבריטי אמר כי הכוחות הרוסיים "בזבזו חלק משמעותי ממלאי טילי השיוט והטילים הבליסטיים המשוגרים מהאוויר" שמוסקבה בנתה בחודשים האחרונים.
"התקיפות האחרונות כוונו ככל הנראה בעיקר לתעשיית הביטחון של אוקראינה. זאת בניגוד למתקפות הגדולות שלה בחורף שעבר, שהציבו בראש סדר העדיפויות את פגיעה בתשתית האנרגיה של אוקראינה", הוסיף המשרד.

מוסקבה הודיעה אתמול כי יירטה 12 טילים אוקראיניים מעל אזור בלגורוד הדרומי של רוסיה, בזמן שנראה כי קייב מגבירה את התקפותיה על בירת האזור, העיר הגדולה ביותר ברוסיה הסמוכה לגבול אוקראינה.

מושל מחוז בלגורוד, ויאצ'סלב גלדקוב, אמר כי המצב בבירת המחוז, המכונה גם בלגורוד, "נותר מתוח".
בשבוע שעבר אמרה רוסיה כי בהפגזות אוקראיניות על בלגורוד נהרגו 25 בני אדם, בהם חמישה ילדים, מה שהופך אותה לאחת המתקפות הקטלניות ביותר על אדמת רוסיה מאז הפלישה המלאה של מוסקבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully