וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש בסיס לאיומים: כך הפך נסראללה את דרום לבנון לבסיס צבאי גדול

עודכן לאחרונה: 5.1.2024 / 20:08

למרות שבצה"ל מבהירים שנשללה היכולת של ארגון הטרור להפתיע בדומה למה שחמאס עשה ב-7 באוקטובר, בצבא מעריכים שהאיראנים הצליחו לאחרונה להבריח ללבנון אמצעי לחימה ומערכות טכנולוגיות. אלה מצטרפים לבנייה המואצת של הארגון בעשור האחרון ומהווים אתגר גדול ביותר לצה"ל

בווידאו: צהל תקף מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון 03.01.24/דו"צ

גורמים באגף המבצעים של צה"ל ובמטה המבצעי של חיל האוויר, מבהירים כי נשללה היכולת של חיזבאללה להפתיע את צה"ל במתווה של המתקפה הרצחנית של חמאס על העורף הישראלי ב-7 באוקטובר. כוחות צה"ל באוויר, בים, ביבשה ובאמ"ן דרוכים לשלל תרחישי חדירה בכוחות מתוגברים כדי לסכל תרחישים מגוונים כולל הגנה על אסדות בים. אך לאיומי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה יש בסיס מוצק, לאחר שהארגון עבר תהליכי בניין כוח מואצים בעשור האחרון והם כוללים יותר מ-120 אלף פריטים. בצה"ל אף מעריכים כי איראן הצליחה להבריח אמצעי לחימה ומערכות טכנולוגיות לידי חיזבאללה מתחילת המלחמה.

בתחום התשתיות הפך חיזבאללה את דרום לבנון לאתר צבאי אחד גדול, כשהצליח לשכנע את בני העדה השיעית הלבנונית לעבור ולהתגורר בכפרים ולהפוך את בתיהם לאתרי שיגור, תצפית, חמ"ל ולמחסני נשק. זאת לצד גיוס לבנונים בני עדות אחרות תמורת כסף. כמו כן, חיזבאללה בחר כפרים נבחרים וצירים שולטים, ובנה בהם אתרי לחימה מעל הקרקע ומתחת לקרקע. הכפרים מקושרים זה לזה, בסגנון המנהרות ההגנתיות שבנה חמאס בעזה, במטרה להעלות את רמת השרידות של אתרי שיגור הרקטות של הארגון ולהקים כוחות שיעכבו את התמרון הקרקעי של צה"ל בדרכו ל"מרכזי הכובד" בביירות ובערים נוספות.

במרחב הספקטרום והסייבר - חיזבאללה קיבל סיוע בידע טכנולוגי, הכשרה, ובאמצעים מאיראן וממדינות נוספות (יש הטוענים רוסיה וצפון קוריאה), כדי להקים יחידות מגוונות שיודעות לשבש מערכות קשר, gps, סלולר ולבצע התקפות סייבר מתוחכמות על רשת האינטרנט ותשתיות רגישות. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי יכולות חיזבאללה מאוד מתקדמות ומהוות אתגר לכל צבא מודרני. עם זאת, הם טוענים, לצה"ל יש מענה לכך.

מוצב חיזבאללה משקיף על שתולה, 100 מטר ממוצב צה"ל, 22 באוגוסט 2023. אמיר בוחבוט
מוצב חיזבאללה המשקיף על שתולה שבצפון/אמיר בוחבוט
הלחימה בגבול לבנון. אייל מרגולין/פלאש 90, עיבוד תמונה
הלחימה בגבול לבנון/עיבוד תמונה, אייל מרגולין/פלאש 90

פשיטה על קו הגבול - אומנם מימד ההפתעה של חיזבאללה לחדור את הגבול הישראלי נשלל מאז 7 באוקטובר, אך בפיקוד הצפון לא מוציאים מכלל אפשרות כי הארגון ינסה במלחמה לחדור ב-"שיטת ההצפה": ריבוי מוקדי חדירה בו זמנית (קרקע, אוויר וים) כדי להקשות על כוחות האוויר והקרקע. כוח רדואן שמוגדר כיחידת העילית של חיזבאללה, ספג מכות כואבות מתחילת המלחמה: פגיעה באתרי התכנסות, עמדות תצפית, חמ"ל ופעילים שנהרגו (כ-140), אך הוא עדיין מונה אלפי לוחמי קומנדו מיומנים ומנוסים, לאחר שהשתתפו בלחימה בסוריה ועיראק, בגיבוי מיליציות שיעיות שהצטרפו בחודשים האחרונים. הכוחות של חיזבאללה נערכים גם לאפשרות של תמרון קרקעי.

כוחות מיוחדים - כוח רדואן בנוי ממגוון יחידות בעלי התמחויות ביניהם למשימות אוויר, ים ויבשה. כוחות היבשה כוללים צוותיים טקטיים אך גם מסגרות גדולות שיודעות לנוע במהירות מאזור לאזור באמצעות אופנועים, טרקטורונים, משאיות מוסוות אך גם בכלי רק"מ של צבא לבנון. שיטות הפעולה הן גרילה, אך גם במסגרות פלוגתיות ומחלקתיות, בדומה לדפוסי הלחימה בהם נקטו בסוריה נגד ארגוני ג'יהאד עולמי.

כלי טיס לא מאוישים ורחפנים כבדים וקלים - חיזבאללה רכש מאיראן וחלקו פיתח בייצור מקומי כלי טיס לא מאוישים מסוגים שונים שיודעים להתאבד, לשאת טילים, להטיל חימושים מסוגים שונים, לבצע הטעיות במרחב האווירי וכו'. ההערכות בצה"ל הן כי איראן הבריחה לחיזבאללה כלי טיס לא מאוישים דלי חתימת מכ"ם וכלי טיס שיקשו מאוד על יכולות הגילוי של צה"ל. ההערכות הן כי חיזבאללה קיבל מהאיראנים גם כטב"מים מתאבדים, בדומה לאלו שהעבירה טהראן לרוסיה למלחמה באוקראינה. גורמים בצה"ל אמרו כי האיראנים צברו ניסיון מבצעי גדול מאוד מול מערכות מערביות בהפעלת כלי טיס ברום הקרוב לקרקע, וכולל רחפנים אך גם נגד כלי טיס לטווח בינוני.

טילים נגד מטוסים ומערכות טילי קרקע אוויר: ההערכה היא שבמהלך המלחמה ציידו האיראנים את חיזבאללה במערכות נשק מתקדמות.

טיל סקאד D. ויקיפדיה, אתר רשמי
טיל סקאד D/אתר רשמי, ויקיפדיה

ארסנל רקטות, פצצות מרגמה וטילי נ"ט מהגדולים בעולם לארגון טרור

קצר טווח (0-40 ק"מ) - זהו הנשק העיקרי, של חיזבאללה והוא מונה לפי הערכות עשרות אלפי פריטים, באופן שיאפשר לארגון השיעי לשגר בראשית המלחמה (לפני התקפות צה"ל), בין 3,000-4,000 שיגורי רקטות ופצמ"רים ביום. חלקו נייד על גבי משאיות וטנדרים, אך רובו ממוקם באתרי שיגור קבועים לאורך כל דרום לבנון. זו תהיה המשימה המורכבת להתמודדות והיא תוכל להיות מושמדת בעיקרה לא דרך התקפות אוויריות אלא רק בתמרון קרקעי רחב. מדובר ברקטות מסוג קטיושה, פצצות מרגמה בגדלים שונים, רובם מייצור סדרתי איראני אך לא רק, וטילי נ"ט מהמתקדמים בעולם: קצרי טווח וארוכים כמו קורנט (5 ק"מ). לדברי גורמי ביטחון, היקף טילי הנ"ט המדויקים שיש לחיזבאללה לא משתווה לאף ארגון טרור בעולם. חשוב להדגיש כי את עיקר הנזק יגרמו רקטות קטיושה לטווח של 40 ק"מ ורקטות עתירות המשקל מסוג בורקאן ודומיהן הנושאות בין עשרות למאות ק"ג של חומר נפץ.

לטווח בינוני - הרקטה הבולטת ביותר היא הפג'ר 5 לטווח של עד 65-70 ק"מ והיא נושאת בין 45-90 ק"ג חומר נפץ.

מלחמת לבנון השנייה חיזבאללה מפרסם תיעוד של תקיפת ספינת חיל הים אח"י חנית/עריכה: ליר שפיגלר
יחונט. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
"אימת ציי המערב". יאחונט/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

לטווח ארוך יש לחיזבאללה מספר גדול של סוגי רקטות וטילים בהם:

זלזאל - רקטת עתירת משקל (יש מספר דגמים לטווחים שונים) לטווח של 160-250 ק"מ שמסוגל לשאת כחצי טון חומר נפץ.

פתאח 110 - טיל בליסטי קרקע קרקע באורך של כ-8.5 מ', ראש נפץ קרבי במשקל חצי טון, מדויק, פועל ברדיוס של 200-250 ק"מ. יש דגם לטווח קצר המכונה: זולפיקאר.

רעד - רקטה ממשפחת הזלזאל שעברה הסבה לטיל קרקע-קרקע מדויק, בעל יכולת ניווט והנחיה מתקדמת, תוצרת איראן. הועברה לידי חיזבאללה.


סקאד D - טיל בליסטי שמשקלו נע סביב 6 טון, פועל ברדיוס של 600-700 ק"מ ומכסה את כל שטח מדינת ישראל. פוגע בדיוק של 50 מ', ראש נפץ קרבי אימתני ששוקל טון, ומסוגל לשאת ראשי קרב מגוונים. ההערכה היא שיש בידי חיזבאללה עשרות סקאדים מהסוג הזה.

טילי חוף ים - בשנים האחרונות חשף חיזבאללה בסרטון מחסן תת-קרקעי ובו טילי c-802. טיל מהסוג הזה שוגר לעבר אח"י חנית, ופגע בספינה במלחמת לבנון השנייה. ההערכה בחיל הים היא כי האיראנים העבירו לידי חיזבאללה לא רק כלי שיט מהירים בהיקף גדול, מערכות לוחמה אלקטרונית ומכ"מים מתקדמים לגילוי, אלא גם טילי ים, כדי לפגוע בכוח הימי הישראלי ובאסדות.

יאחונט - טיל שיוט על קולי תוצרת רוסיה שנמכר לידי סוריה, ומוגדר "אימת ציי המערב". לפי הערכות בצה"ל, רכיבים ממנו נמסרו בעבר מסוריה לידי חיזבאללה במסגרת "ציר הרשע", אך בעקבות לחץ אמריקני-ישראלי הרכיבים הוחזרו לסוריה. גורמים בחיל הים טוענים כי אין להוציא מכלל אפשרות שהוא הועבר לידי חיזבאללה, חרף העובדה שאין לכך אימות. השימוש בו יהווה אתגר משמעותי לחיל הים בהגנה על אסדות ואתרים רגישים סמוכי חוף ובנמלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully