וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה שבנפש: 1,600 חיילים סבלו מתסמיני הלם קרב, צה"ל נאלץ לשחרר 250 משירות

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 9:35

נתונים שהגיעו לידי "וואלה" מציגים כיצד הושפעה בריאותם הנפשית של הלוחמים מאז תחילת המלחמה. 76% שבו לשדה הקרב לאחר טיפול ראשוני בשטח, אך מצבם של קרוב ל-1,000 לא השתפר והם נזקקו לשיקום נוסף. החשש: חיילים שממשיכים לסבול מהתסמינים ילקו בהמשך בפוסט-טראומה עמוקה

בווידאו: היתקלויות עם מחבלים וחיסול בידי צלפים: הצנחנים לוחמים בחאן יונס/דובר צה"ל

לא פחות מ-1,600 חיילי צה"ל פיתחו תסמינים של הלם קרב מאז תחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה לפני כחודשיים - כך עולה מנתונים שהגיעו לראשונה לידי "וואלה". לפי הנתונים, 76% מהחיילים חזרו ללחימה לאחר טיפול ראשוני בידי חיילים בשטח או בידי קציני בריאות הנפש שמוצמדים ליחידות ונוכחים כל העת בסמוך לאזורי הלחימה.

פעילות לוחמי חטיבת הצנחנים במרחב חאן יונס שבדרום רצועת עזה  31 בדצמבר 2023. דובר צה"ל
בין התסמינים: רעד בלתי נשלט, הפרעות שינה והתפרצויות זעם. חיילי צה"ל בפעילות בחאן יונס/דובר צה"ל

תסמיני הלם קרב יכולים להופיע תוך כדי פעילות או בסמוך אליה, והחייל הסובל מהם עלול לחוש, בין השאר, האצה בדופק, זיעה מוגברת, עלייה פתאומית בלחץ הדם, רעד בלתי נשלט בגוף, בלבול וחוסר מיקוד. הלם קרב נושא עימו גם השפעות נפשיות מרחיקות לכת, דוגמת חרדה, דיכאון, הפרעות שינה, חוסר שקט, התפרצויות זעם פתאומיות ופגיעה ביכולת הרגשית.

קיים טיפול ראשוני להלם קרב, שיחזיר את החייל לתפקוד ויחסוך ממנו תחושת חוסר אונים, שעלולה להחמיר את התסמינים; אולם אם הם נמשכים יותר מארבעה שבועות, החייל עלול להידרדר לפוסט טראומה קשה, שמצריכה התערבות טיפולית מעמיקה יותר. ואכן, לפי הנתונים שהגיעו לידי "וואלה", כ-250 חיילים שוחררו משירות בעקבות התמשכות תסמיני הלם הקרב במלחמת חרבות ברזל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
חלק מהנזק הנפשי - לא מהלחימה עצמה אלא מהטבח בבסיסי צה"ל. חיילות בנחל עוז/דובר צה"ל

נוסף על כך, עולה מהנתונים כי במהלך המלחמה הגיעו 1,000-900 חיילים למרכז לשיקום עורפי (מלש"ע). מדובר בחיילים שהסיוע הנפשי בשטח לא שיפר את מצבם ונזקקו לטיפול נוסף, וכן בחיילים הסובלים מתסמינים שאינם נובעים מהלחימה עצמה, אלא מהטבח בבסיסי צה"ל ב-7 באוקטובר.

במלש"ע מתקיימים טיפולים פרטניים ובקבוצות, וכן אימונים גופניים, שמטרתם להפיג את תסמיני הלם הקרב ולאפשר חזרה לתפקוד מלא בהקדם האפשרי. 75% מהמטופלים במלש"ע שבו לפעילות, אולם לחלקם הוריד הצבא את הפרופיל, ולכן חזרו לשרת בתפקיד עורפי.

לחימת צוות הקרב של חטיבה 7 בחאן יונס. דובר צה"ל
חלק מהחיילים עברו הורדת פרופיל וחזרו לשרת בתפקיד עורפי. לוחמים ברצועת עזה/דובר צה"ל

חיילים שזקוקים לסיוע פיזי, נפשי או כלכלי לאחר סיום השירות, מועברים לטיפול באגף השיקום במשרד הביטחון. מתחילת הלחימה ועד היום, מטופלים באגף השיקום כ-3,475 פצועים ופצועות בדרגות פציעה שונות, רובן גופניות. מתחילת המלחמה הוגשו כ-760 בקשות לסיוע על רקע נפשי, אולם לא כל המבקשים יוכרו בהכרח כסובלים מפוסט טראומה. זאת, לנוכח פרק הזמן הקצר שחלף בין אירוע הפציעה למועד הגשת הבקשה - שכן האבחון המקצועי עשוי להשתנות בהמשך.

באגף השיקום מטופלים יותר מ-64 אלף נכי צה"ל מכל התקופות. מתוכם, 8,640 מוכרים כמתמודדים עם פוסט טראומה. מתחילת 2023 הוכרו 2,301 בקשות על רקע נפשי: 1,911 מתוכן על רקע פוסט טראומה, והשאר בגין פגיעות נפשיות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully