וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכלה שנה וקללותיה? כדי לפתוח את 2024, צריך להשתחרר מתחלואי 2023

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 17:17

מחקרים מראים שבתחילת שבוע, חודש או שנה חדשה, אנשים מתמלאים מוטיבציה להתחיל דיאטה או להפסיק לעשן. ישראל תשמח למחוק את השנה החולפת, אבל בזמן שבעולם התנשקו בחצות, אנחנו מיהרנו להיכנס לממ"דים והבנו: להתחלות חדשות, כמו למלחמות, יש קצב משלהן

יירוטים בחצות בגוש דן, 1 בינואר 2024/תיעוד ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

עם 133 חטופים שעדיין נמצאים בעזה, מאות חיילים בשטח ומפונים שאינם יודעים מתי, אם בכלל, יחזרו לביתם - ישראל נכנסת לשנת 2024. ממשלת ישראל לא יכלה לבקש תאריך גרוע יותר לתקופת הלחימה, שעומדת להיות, כפי שציין ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארוכה. החלפת הקידומת, והמעבר מ-31.12.2023 ל-1.1.2024, הם עוד תזכורת עמוקה למציאות העגומה - ולו מהטעם הפשוט שאין במעבר הזה שום חגיגיות, ושום סיכוי לאפקט ההתחלה החדשה.

אפקט ההתחלה החדשה הוא אפקט פסיכולוגי, שמאפשר לנו לעשות שינוי, לקבל החלטות רעננות ולנתק את ה"אני" הישן מזה החדש. הוא מעניק לנו הזדמנות לעשות קאט, להפריד בין מה שהיה עד כה למה שצפוי מעתה והלאה. נקודות ציון של התחלה חדשה - לדוגמה, תחילת השבוע, יום ההולדת שלנו או סתם "אחרי החגים" - המוטיבציה שלנו גדלה וכך גם הסיכוי להנעה לפעולה: אנחנו יוצרים הפרדה מנטלית בין מי שהיינו עד כה לבין מי שהיינו רוצים להיות.

נער שובר סיגריה. ShutterStock
תאריכים של התחלות חדשות מאפשרים לנו להיפרד מה"אני" הישן. גמילה מסיגריות/ShutterStock

באוניברסיטת פנסילבניה חקרו את התופעה באמצעות בדיקה של חיפושים פופולריים בגוגל. הם הראו, למשל, שהמילה "דיאטה" היא מילת חיפוש פופולרית ביותר דווקא בתחילתם של שבוע, חודש או שנה. גם לא מפתיע לגלות ששיעור הרישום לחדרי כושר עולה משמעותית בחודש ינואר, חודש שבו, נוסף על כך, רופאים מקבלים יותר פניות ממי שמבקשים להפסיק לעשן. כולנו זקוקים לציוני הדרך האלה כדי להחליט על התחלה חדשה בתחומים שבהם אנחנו מעוניינים להשתפר.

עוד בוואלה!

שנה חדשה, התרגשות ואזעקות: התינוקות הראשונים של שנת 2024

לכתבה המלאה
ההרס בזירת הטבח בקיבוץ בארי. 17באוקטובר 2023. רויטרס | רונן זבולון, עיבוד תמונה
ישראל מחפשת הזדמנות להתנתק מכישלונות העבר. הרס בבארי לאחר מתקפת 7 באוקטובר/עיבוד תמונה, רויטרס | רונן זבולון

התסכול רק גובר

אז מה אנשים מוצאים בהתחלות חדשות, שגורם להם להעדיף להפסיק לעשן או להתחיל דיאטה דווקא במועדים האלה? הרעיון הוא שאנחנו רואים בהם הזדמנות להתרחק מכישלונות העבר ומהחסרונות שלנו, הזדמנות שבתורה יכולה להוביל ל"איפוס" פסיכולוגי, ולתחושה מחודשת של אופטימיות, יעילות עצמית ומוטיבציה.

אלא שהתהליך הזה אפשרי רק כשקיימים התנאים לפעול, באופן יומיומי, כדי לממש את ההחלטה לנהוג ולחשוב אחרת. וכך, כשאנחנו נמצאים עמוק בתוך הלחימה, ומתבשרים כמעט בכל יום על אובדן כואב של לוחמים, על 133 חטופים ועל מפונים שביתם נהרס כליל - ההחלטה להתרחק מכישלונות העבר ולהתנתק מה"אני" הקודם לא באמת בת ביצוע, אלא יותר בגדר משאלה. התאריך שהשתנה, אם כך, מייצר אמנם דחיפה מנטלית חיצונית עצומה להתחלה חדשה, אבל כשזו היא עדיין רק בגדר אפשרות או תהליך, התסכול הולך וגדל.

פעילות לוחמי חטיבת הצנחנים במרחב חאן יונס שבדרום רצועת עזה  31 בדצמבר 2023. דובר צה"ל
כל עוד המלחמה נמשכת, הדף החלק מתרחק. לוחמי צנחנים פועלים ברצועת עזה/דובר צה"ל

לא במקרה ההפגנות נגד הממשלה חודשו בסוף השבוע האחרון. ככל שיחלפו עוד ימים מתחילת השנה האזרחית החדשה, סבלנותו של הציבור עלולה לפקוע. התאריך על לוח השנה ייצור דחף פסיכולוגי לשינוי ולהתחדשות, הרצון להתרחק מהכישלון ילך ויגבר, ואיתו גם הלחץ הציבורי. יהיה קשה עד בלתי אפשרי לראות את 2024 עוברת ואת הדפים נתלשים מלוח השנה, בזמן שהמציאות מתקדמת בקצב שלה, בלי הבנה ברורה מהו השלב הבא ומתי יגיע.

חגיגות השנה החדשה בניו יורק, 1 בינואר 2024. רויטרס
בעולם ספרו לאחור והתנשקו, אנחנו קיבלנו תזכורת כואבת. מקבלים את 2024 בטיימס סקוור בניו יורק/רויטרס

אתמול בערב, כשהעולם ביקש לחגוג את החלפת השנה בזיקוקים, במסיבות ובנשיקות, ישראל יכלה רק לצפות מהצד ולהבין - במיוחד לנוכח מטח הטילים ששוגר בחצות בדיוק לעבר גוש דן - שהדרך שלה לחגיגות עוד ארוכה. אחד בינואר שלנו כבר לא יישא ניחוח של התחלה חדשה, אלא מספק תזכורת כואבת לכך שהמלחמה שלנו על הבית לא נגמרה, ושהשנה החולפת היא ללא ספק מהגרועות והקשות שידענו. וזו בעיקר תזכורת לשאול את עצמנו: מתי 2024 הספיקה להגיע, ולמה לעזאזל אנחנו מתחילים אותה דווקא כך.


הכותבת היא עמיתה במכון למדיניות העם היהודי, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, תקשורת וכלכלה ותואר שני בפסיכולוגיה חברתית-פוליטית מהאוניברסיטה העברית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully