וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי קולורדו: גם מיין פוסלת את טראמפ מהתמודדות בפריימריז

עודכן לאחרונה: 29.12.2023 / 14:05

מדינה שנייה בארה"ב קבעה שהנשיא לשעבר אינו יכול להופיע על פתקי ההצבעה בשל המתקפה על הקפיטול ב-2021. "מעולם לא היה מועמד שהיה מעורב בהתקוממות", הסבירה מזכירת המדינה. בקמפיין של טראמפ, שיערער לעליון, כינו אותה "אשת שמאל ארסית"

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

מדינת מיין שבארצות הברית פסלה הלילה (שישי) את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהתמודדות בפריימריז במדינה, בשל ההסתערות של תומכיו על הקפיטול ב-6 בינואר 2021. מיין הצטרפה בכך לקולורדו, שבה קיבל בית המשפט העליון החלטה דומה בשבוע שעבר, אך הסוגייה תוכרע בסופו של דבר על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית.

מזכירת המדינה של מיין, שינה בלאוז, בחנה את המקרה אחרי שקבוצת אזרחים עתרו נגד טראמפ, על בסיס סעיף בחוקה האמריקנית האוסר על מי שהיה מעורב במרד נגד השלטון להחזיק בתפקיד ציבורי. היא הגיעה למסקנה שהנשיא לשעבר, שהוא המועמד הרפובליקני המוביל לקראת הבחירות בנובמבר, אכן לא יכול לעמוד לבחירה במדינה.

"לא הגעתי למסקנה הזו בקלות", אמרה מזכירת המדינה של מיין, מהמפלגה הדמוקרטית. "אני מודעת לכך שאף מזכיר מדינה מעולם לא מנע ממועמד לנשיאות גישה לפתקי הצבעה בהתבסס על סעיף שלוש של התיקון ה-14. עם זאת, אני גם מודעת לכך שאף מועמד לנשיאות מעולם לא היה מעורב בהתקוממות".

צוות הקמפיין של טראמפ אמר כי הוא יערער על ההחלטה. "אל תטעו, ההתערבות הפוליטית הזו בבחירות היא מתקפה על הדמוקרטיה האמריקנית", אמר סטיבן צ'ונג, דובר בקמפיין של טראמפ. הוא כינה את מזכירת המדינה של מיין "אשת שמאל ארסית".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בעצרת בניו המפשיר, 16 בדצמבר 2023. רויטרס
בקמפיין שלו כינו את הפסיקה "מתקפה על הדמוקרטיה האמריקנית". טראמ]/רויטרס

בשונה ממדינות אחרות בארצות הברית, מזכירת המדינה של מיין - המפקחת על הבחירות במדינה - נדרשה לקבל החלטה ראשונית לגבי מועמדתו של טראמפ לפני ההליכים המשפטיים. תוקפה מוקפא עד שבית המשפט העליון של מיין יפסוק בערעור.

ההחלטה, אם תיכנס לתוקף, נוגעת רק לפריימריז במיין שיתקיימו במרץ, אך למסקנותיה עשויות להיות השלכות על יכולתו של טראמפ להתחרות בה גם בבחירות הכלליות לנשיאות בנובמבר. מיין, כמו קולורדו, נוטה לדמוקרטים כך שהנשיא ג'ו ביידן - המפגר בסקרים הארציים אחרי טראמפ - צפוי לנצח בשתי המדינות ללא קשר למועמד שנגדו. ואולם, אף שלמיין יש רק ארבעה אלקטורים, היא אחת משתי מדינות בודדות המפצלות אותן. ב-2020, טראמפ זכה באחד האלקטורים שלה.

הסעיף השלישי בתיקון ה-14 לחוקה האמריקנית, שעליו מתבססות ההחלטות בקולורדו ובמיין והעתירות נגד טראמפ, עבר לאחר מלחמת האזרחים ונועד למנוע מאנשי הקונפדרציה לשוב לשלטון. עם זאת, הוא נותר מעורפל ורק לעתים נדירות נעשה בו שימוש, ומעולם לא במרוץ לנשיאות.

עתירות דומות נגד טראמפ במינסוטה ובניו המפשיר נדחו, בעוד שבית המשפט העליון של מדינת מישיגן דחה ערעורים על החלטות של בתי משפט בערכאות נמוכות יותר.

בסופו של דבר, בית המשפט העליון של ארצות הברית - ששישה מתוך תשעת שופטיו הם שמרנים, ושלושה מהם מונו על ידי טראמפ - צפוי לפסוק בנושא. המפלגה הרפובליקנית בקולורדו כבר ערערה על ההחלטה במדינה, והנשיא לשעבר מתכנן להגיש ערעור משלו על פסילתו בקולורדו ובמיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully