וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זו קטסטרופה, האויב רואה את החולשה שלנו". לקריית שמונה נמאס לחיות לפי שעון נסראללה

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 17:47

בעיר שרוב תושביה נפוצו לכל חלקי המדינה, מי שנשארו חיים בצל המטחים: "לא רוצים להרגיש פליטים". מרדכי גבאי עדיין מודה על הנס שקרה כשהרקטה פגעה בגג ולא חדרה לבית, ויוסי אלגריסי, שהעביר לילה במקלט של העירייה ומסייע לכל מי שאפשר, משוכנע: "פינוי הצפון היה טעות"

בווידאו: נזקים שנגרמו לבתים בקריית שמונה לאחר שיגור רקטות/אלי אשכנזי

"תגיד, מתי נחזור הביתה?", שאלה רבקה שיש והתחננה לתשובה. היא ושבתאי מלול הגיעו 20 דקות מוקדם יותר לדירתם, מילאו שתי מזוודות בבגדי חורף ומיהרו למונית שהמתינה ברחוב. נהג המונית כבר הניע וחיכה כשתא המטען פתוח. "לקחנו בגדים, ואנחנו ממהרים לצאת מפה ולחזור למלון בטבריה", אמר מלול. "די, קשה לנו להיות מחוץ לבית, אני כבר רוצה שזה ייגמר", אמרה שיש. הם נכנסו למונית, שמיהרה לעזוב.

נזקים מירי רקטי, קרית שמונה. 28 בדצמבר 2023. דוברות קרית שמונה, אתר רשמי
"די, שזה ייגמר כבר". נזקי ירי לעבר קריית שמונה/אתר רשמי, דוברות קרית שמונה
נזקים מירי רקטי, קרית שמונה. 28 בדצמבר 2023. דוברות קרית שמונה, אתר רשמי
"העולם אדיש, ובצד הישראלי של הגבול אין תושבים. זה לא הגיוני". שרידי אחד השיגורים לעבר קריית שמונה/אתר רשמי, דוברות קרית שמונה
הרחוב הראשי של העיר קרית שמונה. אלי אשכנזי
"לא נעים לראות עיר ריקה". הרחוב הראשי של קריית שמונה/אלי אשכנזי

הסיפור של הזוג מלול הוא, במידה רבה, סיפורה של קריית שמונה כולה, סיפור שדומים לו נשמעים כמעט בכל בית בעיר. בבית שמעברו השני של הרחוב העידו הסימנים שהמשאלה של גברת שיש לא עומדת להתגשם בקרוב. מרדכי גבאי הוליך לתוך הבית את הרב יגאל ציפורי והצביע על התקרה, כדי שיראה את החורים שנפערו בה אתמול אחר צהריים לאחר ששהרקטה פגעה בגג הבית. "עבדנו ביחד, וזמן קצר לפני הנפילות מרדכי חזר לביתו", אמר הרב ציפורי, והביט בתדהמה בנזקי הרקטה, תוך כדי האזנה לתיאור של גבאי: "שמעתי אזעקות ומיהרתי להיכנס הביתה. יש לנו חדר ביטחון ישן, נכנסתי אליו ונשכבתי על הרצפה. שמעתי רעש חזק של נפילה ואמרתי 'שמע ישראל'. הרקטה נפלה על הגג של חדר הביטחון ולא חדרה אותו. קרה לי נס".

מרדכי גבאי ליד בית המשפחה שנפגע מרקטה קרית שמונה, 28 בדצמבר 2023. אלי אשכנזי
לא עוזב את העיר. מרדכי גבאי/אלי אשכנזי
בית משפחת גבאי שנפגע מרקטה קרית שמונה, 28 בדצמבר 2023. אלי אשכנזי
"הרקטה נפלה אבל לא נכנסה". נזקי הפגיעה בבית משפחת גבאי/אלי אשכנזי

"זו היתה תזכורת למלחמת לבנון השנייה ב-2006", אמר מיקי כספי, תושב העיר, שאתמול נורו לעברה 16 רקטות בשלושה מטחים ושני טילי נ"ט. שש מהן פגעו פגיעות ישירות בבתים, וארבע נוספות נפלו בשטחים פתוחים. שלוש רקטות יורטו. במלחמת לבנון השנייה נפלו על העיר 1,012 רקטות, רבע מכלל הרקטות ששוגרו אז לעבר ישראל.

לבית משפחת גבאי הגיעו בינתיים בני המשפחה, שעזבו את העיר לטבריה עם פרוץ המלחמה. "שמענו שהיו נפילות בעיר ואמרו לנו שגם בבית היתה פגיעה. חששנו מאוד למוטי", אמר גיסו, חנניה אזולאי. אזולאי נוסע מדי בוקר מטבריה לקריית שמונה, לעבודתו כמלגזן במפעל "עוף הגליל", המוגדר מפעל חיוני. בסוף העבודה שב לטבריה. הוא אמר שגם אחרי הפגיעה בבית המשפחה הוא יודע שאין טעם לנסות לשכנע את מרדכי להצטרף אליהם למלון בטבריה; "מרדכי מתנדב בבית חב"ד, וברור לי שהוא יישאר בעיר". מרדכי אישר את דבריו: "הוריי הגיעו ממרוקו לקריית שמונה לפני שישים שנה. אני נולדתי פה, ואף פעם לא עזבתי את העיר. חוויתי כבר הרבה אירועים של נפילות קטיושות על העיר. גם שירתי כמעט שלוש שנים בלבנון, ואני יודע מה זה הפגזות. נכון שאף פעם לא היתה נפילה כל כך קרובה אלי, וכשחווים את זה כמו שקרה לי אתמול זה אחרת לגמרי. אני אצא לסוף שבוע להתאוורר ואחזור הנה".

מיקי כספי, קרית שמונה, 28 בדצמבר 2023. אלי אשכנזי
"קיבלנו תזכורת ללבנון השנייה". מיקי כספי בקריית שמונה/אלי אשכנזי

הרב ציפורי הסביר שמדי יום הם אורזים בבית חב"ד 1,200 ארוחות לתושבים שנשארו בעיר ושזקוקים לארוחה חמה. "גם מרפאת השניים שלנו ממשיכה לעבוד", הבהיר ציפורי.

מתוך 25 אלף תושבי קרית שמונה, נותרו בעיר 3,500 תושבים. 14 אלף מתגוררים בבתי מלון, בין השאר באילת, בירושלים, בים המלח, בהרצליה, בתל אביב, בחיפה ובטבריה. שאר התושבים שעזבו מתגוררים בדירות ששכרו - עיר שתושביה נפוצו לכל חלקי המדינה.

בבניין העירייה מנסה יוסי אלגריסי לארגן משלוח של חבילה לתושב שפונה לאילת, ובמקביל מקבל שיחת טלפון מתושב שנשאר בעיר ומתחנן ממנו לאספקת בגדים חמים. "הוא ממש בוכה שקר לו. אני נוסע אליו עכשיו לראות מה מצבו", אמר אלגריסי.

הוא עוזר של מנכ"ל העירייה, וכעת גם חבר בכיתת הכוננות. מאז תחילת המלחמה יצא מהעיר פעמים בודדות לשעות ספורות. אשתו עברה לראש פינה, וארבעת ילדיהם הבוגרים עברו לארבעה יישובים שונים. אתמול קיימה כל המשפחה מפגש ראשון מאז תחילת המלחמה; אחרי כמה שעות שב כל אחד לביתו הזמני, ויוסי חזר לישון במקלט שבעירייה. "עשו טעות שפינו את הצפון", סבור אלגריסי. לדבריו, "זה מצביע על חולשה, וכשהאויב רואה שאתה חלש, הוא מנצל את זה. אבל אני בהחלט מבין את מי שרצה לצאת, אני לא שופט אף אחד".

רבקה שיש ושבתאי מלול, הגיעו במונית מטבריה כדי לקחת בגדים חמים, קרית שמונה, 28 בדצמבר 2023. אלי אשכנזי
באו מטבריה כדי לקחת בגדים - ויצאו שוב מהעיר. רבקה שיש ושבתאי מלול/אלי אשכנזי

וישנם גם מיקי כספי ונחום כבשני, שהחליטו שהם נשארים בביתם. "אני לא רוצה להרגיש פליט", הבהיר כספי. "קשה לחיות במקום שהוא לא הבית שלך. בימים הראשונים התנדבתי במוקד הפינוי, והבנתי שבתי המלון יהפכו לסיר לחץ. אנשים מתוחים ולחוצים, ועלולות גם להיווצר מריבות, אבל גם בעיר לא קל; קשה לראות עיר ריקה", אמר.

כספי הגדיר את המצב כ"קטסטרופלי". הוא כועס, בין השאר על הקהילה הבינלאומית, שלא אוכפת את החלטה 1701 של האו"ם לפירוז מנשק של דרום לבנון ואנשי חיזבאללה. "זו החלטה שהעולם לא אוכף, ובינתיים בצד הישראלי של הגבול אין עכשיו תושבים. זה לא הגיוני".

נזקים מירי רקטי, קרית שמונה. 28 בדצמבר 2023. דוברות קרית שמונה, אתר רשמי
והניגון הנורא שוב חוזר, בלי הפסקה. צוותים בפעולה לאחר נפילת רקטה בקריית שמונה/אתר רשמי, דוברות קרית שמונה

ראש העירייה אביחי שטרן נפגש בחמ"ל עם חברי כנסת שהגיעו לביקור אחריהם נכנסו לפגישה קציני צה"ל. החמ"ל נמצא בבניין העירייה הישן, שכל משרדיו פונו לבניין סמוך מאז ספג פגיעה ישירה של טיל לפני 24 שנים. שלט קטן בכניסה מזכיר את את טוני זאנה ושמעון אלימלך, שנהרגו באותה הפגזה; שני קורבנות בעיר מצולקת מעשרות שנים של הפגזות. כשנגמרו הפגישות נכנס שטרן למכוניתו ויצא לפגוש את תושביו שפונו לתל אביב. אחרי שלוש שעות שוב נשמעו האזעקות בקריית שמונה. ושוב חוזר הניגון הנורא, חוזר ללא הרף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully