וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח בחג המולד: כ-200 איש נהרגו במתקפה בניגריה

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 17:16

תושבים במחוז פלאטו הותקפו על ידי רועים מוסלמים, חמושים ברובים ומצ'טות, המתחרים איתם על משאבי טבע, בשפיכות הדמים הקשה ביותר במדינה זה שנים. בתים הועלו באש, כוחות הביטחון הגיעו באיחור. "אף אחד לא נשאר בכפר, כולם ברחו"

חיילים מחוץ לסניף הבנק המרכזי של ניגריה לקראת ההצבעה בבחירות לנשיאות, 24 בפברואר 2023. רויטרס
חיילים מחוץ לסניף הבנק המרכזי של ניגריה לקראת ההצבעה בבחירות לנשיאות, 24 בפברואר 2023/רויטרס

כ-200 אנשים נטבחו בפשיטה של חמושים על כפרים במרכז ניגריה בימים האחרונים, בהתקפה הקטלנית ביותר זה שנים במדינה המערב-אפריקנית. לפי גורמים רשמיים ותושבים מקומיים, ההתקפות החלו בשבת, ערב חג המולד, ונמשכו עד שלישי בבוקר.

התוקפים, ככל הנראה מבני הפולאני - שבט רועים נודדים שרוב חבריו הם מוסלמים - היו חמושים בכלי נשק ובמצ'טות. מושל מדינת פלאטו, שבה התרחשו מעשי הטבח, תיאר אותם בתור התקפות "חסרות הגיון וללא שום התגרות". לדבריו, הם העלו באש את רוב הבתים באזור, שבו מתגוררים חקלאים שרובם נוצרים.

"זה היה חג מולד מפחיד מאוד עבורנו כאן בפלאטו", אמר המושל, קיילב מוטפוואנג. מניין ההרוגים עשוי עוד לטפס, מאחר שיש עוד רבים המוגדרים נעדרים. מאות נוספים נפצעו ואלפים נמלטו מבתיהם. היה זה פרץ האלימות הקשה ביותר בניגריה מאז שיותר מ-200 בני אדם נהרגו ב-2018 בעימותים בין רועים לחקלאים במרכז המדינה.

נשיא ניגריה בולה טינובו בנאום השבעתו לתפקיד, 29 במאי 2023. רויטרס
נשיא ניגריה בולה טינובו בנאום השבעתו לתפקיד, 29 במאי 2023/רויטרס

לפי סוכנות הידיעות אי-פי, חלק מהתושבים סיפרו כי חלפו יותר מ-12 שעות עד שכוחות הביטחון הגיבו לקריאותיהם לעזרה. באי-פי אמרו כי הם לא יכולים לאמת זאת, אך היא עולה בקנדה אחד עם חששות דומים שעלו בעבר לגבי ההתערבויות הביטחוניות במשבר, שגבה את חייהם של מאות בני אדם השנה, כולל בפלאטו.

"קראתי לסיוע ביטחוני, אבל הוא מעולם לא הגיע. המארב התחיל ב-18:00 בערב, אבל כוחות הביטחון הגיעו למקום שלנו ב-7:00", אמר סאנדיי דוואם, מנהיג מקומי. לדבריו, לפחות 27 מתושבי הכפר שלו נהרגו, כולל אחיו.

שום קבוצה לא קיבלה אחריות על ההתקפות, אך התושבים הפנו אצבע מאשימה לרועים משבט הפולאני. אנשי השבט הואשמו פעמים רבות בעבר במעשי טבח ברחבי המחוזות בצפון-מערב ניגריה ובמרכזה. העימות על משאבי טבע בין הרועים המוסלמים לחקלאים הנוצרים, שהחריף בשנים האחרונות בשל משבר האקלים והגידול במספר התושבים, העמיק את הפילוג האתני והדתי במדינה המאוכלסת ביותר באפריקה.

גרייס גודווין הייתה בעיצומן של ההכנות לארוחת חג המולד, כשבעלה התפרץ למטבח והורה לה ולשלושת ילדיהם לברוח ולהסתתר ביער, אחרי שחמושים נפצעו בכפר סמוך.

"חזרנו ב-6:00 בבוקר למחרת וגילינו שהבתים נשרפו ואנשים נהרגו. יש עדיין נעדרים", היא אמרה בשיחת טלפון לסוכנות הידיעות רויטרס. "לא נשאר אף אחד במאינגה, כל הנשים והילדים ברחו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הצבא פתח ב"מבצעי טיהור"

צבא ניגריה אמר כי הוא החל ב"מבצעי טיהור" בחיפוש אחר חשודים, בסיוע סוכנויות ביטחון אחרות, אם כי מעצרים הם נדירים אחרי התקפות כאלה. עבדול סלאם אבובכר, המפקד על יחידת ההתערבות המיוחדת של הצבא בפלאטו ובמדינות המחוז השכנות, אמר כי כוחותיו "לא ינוחו" עד שימצאו את האחראים.

נשיא ניגריה בולה טינובו, שנבחר השנה לתפקיד לאחר שהבטיח להתמודד עם אתגרי הביטחון שקודמו בתפקיד לא הצליח לעמוד בהם, הורה לסוכנויות הביטחון "לסרוק כל מקום באזור ולתפוס את האשמים", לפי הודעת לשכתו. הוא גם הורה על "גיוס מיידי של משאבי סיוע" עבור הניצולים ועל הגשת טיפול רפואי מהיר לפצועים.

מנהל אמנסטי בניגריה, איסה סאנוסי, אמר כי ממשלתו של טינובו ואחרות לא נקטו "פעולה מוחשית" כדי להגן על חיי אדם ולהבטיח צדק לקורבנות באזורי הסכסוך בצפון.

"לפעמים הם טוענים שהם ביצעו מעצרים, אבל אין שום הוכחה שהם עשו זאת", אמר. "הכישלון הבוטה של הרשויות להגן על תושבי ניגריה הופך בהדרגה לנורמה".

בנוסף לסכסוך בין הרועים לחקלאים, ניגריה סובלת מאז 2009 התקוממות של ארגוני טרור בצפון-מזרח המדינה. עשרות אלפי בני אדם נהרגו וכשני מיליון איש נעקרו מבתיהם, בעוד שארגון בוקו חראם ופלג שהתפצל ממנו וחבר לדאעש מתחרים על הבכורה.

  • עוד באותו נושא:
  • ניגריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully