וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי השרון שומעים רעשי קידוח מתחת לבתים - וחוששים מחפירת מנהרות

עודכן לאחרונה: 27.12.2023 / 14:11

ביישובים הסמוכים לגבול השומרון, מאות מטרים מערים פלסטיניות, החלו לתעד ודווח על הרעשים המטרידים באישון לילה: "הרגשתי רעידת אדמה, המיטה שלי זזה". בדיקות שנעשו באזור לא העלו חשד לחפירת מנהרות, אך התושבים עדיין מודאגים. "הדרום עלול להיות רק ההתחלה"

בווידאו: אוגדה 252 השלימה את משימתה במרחב בית חאנון - לוחמי האוגדה השמידו את תשתיות הטרור/דובר צה"ל

תושבים ביישוב כוכב יאיר-צור יגאל דיווחו והתלוננו במהלך השבועות האחרונים האחרונים בפני הרשויות על מה שמתואר מצידם כ"תחושות רעד ורעשי קידוח וחפירות" הנשמעים בביתיהם בשעות הלילה המאוחרות. היישוב כוכב יאיר-צור יגאל ממוקם סמוך לקו התפר עם השומרון, וממוקם רק כ-800 מטר מקלקיליה שבשטח הרשות הפלסטינית, מה שמעורר חשש גדול בקרב התושבים שמדובר למעשה בחפירת מנהרות תת קרקעיות על ידי גורמי טרור כפי שנחפרו בבעבר בגבולות עזה ולבנון.

לטענת יובל ארד, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, טרם נערכו בדיקות של גורמי ביטחון לשלילת קיומן של מנהרות טרור באזור היישוב, אך לאחרונה נעשתה פנייה מצדו למפקד חטיבת אפרים והתלונות צפויות להיבדק. "כל רעש מוזר עלול להישמע לנו פה כחפירת מנהרה", הוסיף ארד. "בעניין הזה אני מאמין שהצבא יפעל, הוא משקיע מאמצים גדולים, אבל צריך שינוי בהתייחסות של המדינה ושל משרד הביטחון לאתגר שיש במקום הזה, דווקא בגלל האיום האסטרטגי של פלישה וכניסה של מסה של אנשים שגם גדר לא תעצור אותם, אם הם ייכנסו מכאן זו בעצם לבטן הרכה של מדינת ישראל. תסריט אימה כמו שראינו ב-7 באוקטובר בדרום, יכולה להיות רק ההתחלה של מה שנראה גם כאן".

"הרגשתי כאילו יש רעידת אדמה רחוקה והתחושה היא שהמיטה שאני שוכב עליה זזה ושטה", תיאר בשיחה עם וואלה! ברוך בן נריה, תושב כוכב יאיר-צור יגאל שדיווח לקב"ט היישוב על רעידות בביתו במהלך שעות הלילה. "זה לא שאני ממציא או דמיינתי לעצמי, זה המצב. אני מרגיש את זה כבר במשך השנתיים האחרונות ולפעמים זה נמשך דקות ארוכות באמצע הלילה. יש שקט בחוץ ואז פתאום זה קורה. בהתחלה חשבתי שאולי אלו משאיות כבדות שעוברות על הכביש, אבל לא היו באמצע הלילה משאיות כאלה. כל הנושא הזה של הרעידות נראה לי מאוד מוזר כי זה לא דבר שקורה מאליו, אז שיתפתי את השכן שלי, שפנה לקב"ט היישוב, והוא צלצל אליי וסיפרתי לו את הסיפור".

כוכב יאיר-צור יגאל. 27 בדצמבר 2023. כוכב יאיר-צור יגאל, אתר רשמי
כוכב יאיר-צור יגאל. 27 בדצמבר 2023/אתר רשמי, כוכב יאיר-צור יגאל

"קלקיליה קרובה אלינו בקו ישיר, רק משם יכולים לחפור אלינו", המשיך בן נריה. "הבית שלי הוא משהו כמו 200 מטר מהגדר. לאור הנסיבות של מה שקרה בעזה, ושגם חשפו בעבר מנהרות בגליל, שזו קרקע סלעית מאוד דומה לקרקע שיש פה ביישוב, אז כל הסיפור הזה מעורר סימן שאלה גדול. אני לא יודע להגיד אם זה אמיתי, אבל בשביל זה יש לנו מומחים ויחידות שונות. לך תדע מה יכול לקרות גם פה".

תושבת היישוב הפיצה סרטון בקבוצה של תושבי כוכב יאיר- צור יגאל בפייסבוק, ובו היא תיעדה רעש הבוקע מתוך כיור ביתה ועשוי להישמע כמו קידוח וחפירה. "אני בניין שני אחרי הגדר, קומה שלישית, ושומעת רעשים בשעות לא שיגרתיות", כתבה התושבת. "גם אני חושבת שצריך לבדוק את הנושא שלא יתעוררו מאוחר. יש יגידו שזו נזילה כלשהי או מכונת כביסה, ואני רק אשתף כי אין לי עוד דרך אחרת להסביר זאת". תושבים נוספים הגיבו שהם שומעים גם כן רעשים מוזרים שכאלה בשעות הלילה המאוחרות.

הדיווחים ביישוב כוכב יאיר-צור יגאל מצטרפות לטענות תושבי היישוב בת חפר במועצה אזורית עמק חפר, שנמצא גם כן על קו התפר עם השומרון. לטענתם, הם שמעו בשבועות האחרונים רעשים מחשידים שעשויים להצביע על חפירת מנהרות משטחי הרשות הפלסטינית לכיוון בת חפר. "יש אצלנו קבוצה די גדולה של אנשים ששומעת את זה במספר מוקדים ביישוב", הסביר מתן בוכנר, המתגורר ביישוב. "פעם שעברה שמעתי את הרעשים האלו של קידוח היה ביום חמישי האחרון בלילה. כל הסיפורים שמספרים לנו פה שהאדמה בצפון השומרון זו אדמה שקשה מאוד לחפור בה, זה שקר אחד גדול. אבותינו כבר חפרו פה בורות מים ומנהרות מסתור, אז הם באמצעות הכלים שיש להם כיום לא יכולים לחפור כאן?".

יובל ארד, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל. 27 בדצמבר 2023. יוסי גמזו לטובה, אתר רשמי
יובל ארד, ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל. 27 בדצמבר 2023/אתר רשמי, יוסי גמזו לטובה

בעקבות תלונות התושבים ביישוב בת חפר, שנמצא רק כ-800 מטרים מהעיר טול כרם, שבה חוסלו הבוקר שישה מחבלים, נעשו שלוש בדיקות על ידי חברה המתמחה בתחום, פיקוד העורף ומפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון). הבדיקות הללו לא העלו ממצאים המעידים על הימצאותן של מנהרות, ובימים הקרובים צפויות להתבצע בדיקה נוספת של יחידת הנדסה צבאית המתמחה בכך, ובדיקה ססמית ובדיקת חללים בקרקע שתבוצע על ידי המכון הגיאופיזי. בסיור ביום שישי האחרון סוכם, לבקשת המועצה ובת חפר, על שורת צעדים נוספים ומשמעותיים ביותר לחיזוק ההגנה ביישוב ובמרחב ובהם: הוספת אמצעי הגנה בנוסף לחומה, ביצוע פעולות מבצעיות ושילוב אמצעים טכנולוגיים.

"למדתי את התחום זה לעומק", אומרת גלית שאול, ראשת מועצה אזורית עמק חפר. "אני שומעת שיש סוגים שונים של בדיקות בנושא ולכן אנחנו עוד לא מפסיקים אותן ועושים עוד בדיקות וניתוחים שונים. אנחנו לא עושים את זה בשביל להרגיע את התושבים, אלא בשביל לוודא לגמרי שאין מנהרות מתחת ליישובים".

על אף שהבדיקות שבוצעו באזור בת חפר לא מצאו סימנים למנהרות, תושבים מהיישוב ששוחחו עם וואלה! שיתפו שדאגתם מהעניין עוד חיה ובועטת. הם הסבירו שיישובים השוכנים על הגבול עם לבנון התריעו במשך שנים על רעשי חפירות מנהרות טרור מתחת לבתיהם עד שדבר קיומן אכן נחשף בסופו של דבר במבצע מגן צפוני בשנת 2018.

"צה"ל מתייחס בכובד ראש וקשוב לדיווחים של התושבים", מסרו בצה"ל בתגובה לטענות. "כוחות הביטחון ביצעו סריקות במרחב בשיתוף גורמי מועצה וקיימו בחינות נוספות אשר לא הניבו ממצאים בשלב זה, והנושא נמצא במעקב מתמשך. בנוסף, במרחב פרוסים אמצעי הגנה על בסיס כוחות ביטחון, אמצעי הנדסה וטכנולוגיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully