וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל הרס את האזור שממנו יצאו ההפגנות על הגדר בעזה | תיעוד

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 11:48

המרחב בעזה ממשיך להשתנות ככל שהלחימה נמשכת, וההרס הולך ומעמיק. בין המוקדים שנהרסו כליל גם אזור מעבר קרני, הזכור כמקום בו נערכו הפגנות אלימות של פלסטינים על הגדר החל מ-2016. בתוך כך, בצה"ל נערכים לספק הגנות שיבטיחו את השקט ביום שאחרי המלחמה

בווידאו: ההרס באזור במרחב קרני/דובר צה"ל

ככל שפעולות צה"ל ברצועת עזה נמשכות, כך המרחב משתנה, וההרס מעמיק. רבים מהמבנים באזור נהרסים לאחר שבוצעו מהם פעולות טרור תוך לחימה מול צה"ל. ברבים מהם נמצאה מאוחר יותר תשתית טרור, כמו עמדות תצפית, אתרי שיגור, נקודות צליפה, חמ"לים, מחסני נשק ובתי פעילי טרור. בתיעוד חדש נראה שטח ברצועה הסמוך למעבר קרני כשהוא הרוס עד היסוד לאחר פעילות הצבא בו.

כתוצאה מהפעולות בשטח נגרם הרס רב באזור קו הבתים הראשון, השני והשלישי לגבול הישראלי, בשכונת שג'אעיה, בית חנון ומרחב מעבר קרני. האחרון זכור כמקום בו התכנסו הפגנות החל משנת 2016, שהחלו כצעדות שיבה, ובשנים האחרונות הפכו למוקדי הפרות סדר אלימות מאוד.

הפגנות פלסטינים בסמוך לגדר רצועת עזה 25 באוגוסט 2021. מג'די פתחי, TPS
הפגנות פלסטינים סמוך לגדר, אוגוסט 2021/TPS, מג'די פתחי

קו הגבול

בצה"ל רוצים לייצר מציאות הנדסית ומבצעית חדשה, שתרחיק איומי טרור מקו הגבול, וממש בימים אלו אמור הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי לאשר את התפיסה הכללית שלה.

בטרם היא תאושר, האיצו במנהלת קו התפר, בפיקודו של תא"ל ערן אופיר, את תיקון הגדר שנפגעה ביותר מ-28 מוקדים ב-7 באוקטובר בפיצוץ מטעני חבלה של חמאס, וכלים הנדסיים שהסתערו עליה. עוד הוחלט על חיזוק הגדר החכמה במקומות שמהווים נקודות תורפה וקרובים ליישובים ישראליים. רכיבי ביטחון שחלקם טכנולוגיים וחלקם פיזיים יהוו מכשול נוסף לפעולות טרור.

עוד בוואלה!

לוחם צה"ל מת כתוצאה מפטריה מסוכנת שבה נדבק ברצועת עזה

לכתבה המלאה

חשיפת המרחב

פרט לפיצוץ מבנים שמתוכם בוצעה פעילות טרור, החלה מלאכת חשיפת המרחב על ידי כלים הנדסיים. בשלב הראשון היא נעשית מול שכונות, עיירות ומרחבים פלסטינים שנמצאים בטווח של שלושה ק"מ מהגבול, בדגש על צפון רצועת עזה ושכונות העיר עזה, ששם צה"ל הצליח להשיג שליטה על השטח.

"מרחב החיץ"

צה"ל מתכוון למנות את תא"ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99, כאחראי על "מרחב החיץ" (המרחב מקו הבתים הפלסטיני לשטח שכלוא עד הגדר), ומי שיפקד על הכוחות שינטרלו כל איום שיכנס אליו לפחות לאורך שנת 2024.

לצורך כך יוקצו לו צוותי קרב חטיבתיים וגדודיים שיפעלו בהתאם למשימות. כל אלו לצד פעולות של אוגדה עזה. בנוסף לכך, הוחלט להקים מפקדה מודיעינית ייעודית לביצוע המשימות במרחב החיץ ובעומק על מנת לסכל כוונות טרור, כגון השמדת תשתיות טרור, אמצעי לחימה, פעילים ובכירים.

פעילות צה"ל ברצועת עזה. 25 בדצמבר 2023. דובר צה"ל
ברבים מהמבנים נמצאת תשתית טרור. פעילות צה"ל ברצועה, הלילה/דובר צה"ל

שכבות הגנה נוספות

לפי גורמי ביטחון, נבחנות בשלב זה מספר שיטות ותפיסות לשדרוג מה שהיה נהוג בהגנה לפני ה-7 באוקטובר וקרס לחלוטין. לשם כך, בכוונת שר הביטחון יואב גלנט לדרוש מהממשלה תקציב רחב וממוקד לאוגדת עזה. התקציב יכלול יותר כלי טיס לא מאוישים לכוננות קבועה, קיצור משכי הזמן להזנקות כלי טיס תוקפים, ורחפנים מסוגים שונים לרמת הפלוגה. כמו כן גם סנסורים מגוונים לאיסוף עצמאי, תרנים ממוגנים מפני התקפות רחפנים בעומק השטח הישראלי, אמצעים טכנולוגיים להגנה מפני לחימת ספקטרום, אמצעים לשיבוש עד כדי הפלה של רחפני אויב, ארגון מחדש של מיגון החמ"לים, שדרוג תקני כוח לוחם על הגבול, ובין הגבול לקו הבתים הראשון שמהווה מרחב חיץ. בחינה מחודשות של האמל"ח והמיגון האישי של הלוחמים ושדרוג חמ"לי האיסוף בתקני כוח אדם, אמצעים, סמכויות וחיבור להערכת המצב המודיעינית באוגדה ובפיקוד הדרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully