וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה כואבת? לא בהכרח: כן לשחרור מחבלים, למרות הכל

ד"ר יעקב לזוביק

עודכן לאחרונה: 25.12.2023 / 19:14

שחרור רוצחים אינו דבר נדיר בתולדות העמים והמלחמות, ועלינו ללמוד מההיסטוריה כדי להגיע למסקנה המתבקשת: עסקת "כולם תמורת כולם" אינה חייבת להיות אילוץ נורא. אפשר לראות בה אמירה אסטרטגית ובחירה בחזון אחר, של תקווה - גם אם זה סותר את האווירה הלאומית

שב"ס: שוחררו 39 אסירות בטחוניות ואסירים בטחוניים קטינים משלושה בתי סוהר/דוברות שב"ס

בדצמבר 1977 ביקר מנחם בגין בבריטניה. לא מעט בריטים התנגדו לביקור, בגלל מעשיו של בגין כראש האצ"ל. טענו שיש לו דם על הידיים, ולא ראוי שהוא יבקר בבריטניה ולא כל שכן ייפגש עם ראשיה. ההתנגדויות נדחו. מי שפעם היה טרוריסט, כך אמרו, הוא היום ראש ממשלה של מדינה ידידותית, והמעמד החדש גובר על הישן.

ראש הממשלה מנחם בגין, שר הביטחון אריאל שרון ואחרים מבקרים בבופור. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, דובר צה"ל
הבריטים סלחו לו, כי העבר חשוב פחות משיקולי העתיד. ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין/דובר צה"ל, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
משפחות החטופים בהצהרה, כיכר החטופים, תל אביב. 16 בדצמבר 2023. אורי סלע
מאמץ עליון למענם. משפחות החטופים בכיכר החטופים בת"א/אורי סלע

לא צריך להיבחר לתפקיד רם על מנת שחטאי העבר ייסלחו. שנים ספורות לאחר מלחמת העולם השנייה כבר שחררו בעלות הברית המערביות פושעי מלחמה נאצים. זה היה נחוץ במסגרת בניית גרמניה חדשה ודמוקרטית. ההבנה היתה שהאוכלוסייה הגרמנית דורשת זאת, כחלק מהסכמתה להפוך לחברה דמוקרטית ומערבית: אתם רוצים אותנו כבעלי ברית במלחמה הקרה? כחברים בנאט"ו? קודם שחררו את אנשינו הכלואים אצלכם. אי אפשר לשים את העבר מאחורינו, להתקדם לשלום ועדיין להחזיק בבתי הכלא שלכם את אנשינו.

שחרור פושעי המלחמה הנאציים לא הביא לעליה חוזרת של הנאציזם. המשוחררים לא רק שלא חזרו על פשעיהם, הם גם לא הפכו למוקד של הפצת שנאה. הם נבלעו באוכלוסייה ופנו, איש איש לפי כישוריו, לחיים פרטיים. המוכשרים שבהם הצליחו לטפס למעמד חברתי וכלכלי גבוה למדי, בזכות אותם הכישורים שהביאו למעמדם הבכיר ברייך השלישי. מחקרים מאוחרים יותר הראו שילדיהם לא הושפעו מדעות האבות, אלא הם דמו לבני דורם האחרים, שנהיו אזרחים מן השורה במדינה בעלת תרבות ומוסדות דמוקרטיים לעילא.

טנקים נאציים ליד פרוז'ני, בלארוס, ביוני 1941. ויקיפדיה, אתר רשמי
כשעלה הצורך לבנות גרמניה חדשה, שוחררו פושעי המלחמה. טנקים נאציים בבלארוס ביוני 1941/אתר רשמי, ויקיפדיה

גם קבלת הפנים הטובה שראש ממשלת בריטניה העניק למנחם בגין ב-1977 לא הזיקה לאף אחד. בגין כבר מזמן לא היה אויב של הבריטים, ומשפחותיהם של קורבנות האצ"ל אמנם הפגינו מולו בעת הביקור, אבל גם הן הבינו: פשעי עבר נדחים מפני שיקולי ההווה והעתיד. ועוד לא הזכרנו את נלסון מנדלה וחבריו לכלא, ששחרורם היה צעד מרכזי בפיוס ההיסטורי בין לבנים ושחורים בדרום אפריקה.

נלסון מנדלה ואשתו, ויני, מרימים ידיים כשהם הולכים יד ביד עם שחרורו של מנדלה מהכלא בקייפטאון, דרום אפריקה 11 בפברואר 1990. AP
שחרורו מהכלא היה צעד מרכזי בפיוס בין שחורים ללבנים בדרום אפריקה. נלסון מנדלה ואשתו, 1990/AP

אם אי פעם יהיה שלום בין ישראל לפלסטינים, הוא יכלול שחרור אסירים. גם רוצחים. אנחנו נידרש לשחרר רוצחים פלסטינים, ובמקביל נשחרר רוצחים יהודיים שהורשעו ברצח פלסטינים. אם השלום יהיה אמיתי ויטפל בשורשי הסכסוך והשנאה בין ישראלים לפלסטינים, סביר ששחרור מחבלים עם דם על הידיים לא יזיק לאיש, כי כוחו של תהליך ההתפייסות ההדדית יהיה גדול מכוחה של השנאה שהניעה את המחבלים מלכתחילה.

אסירים ביטחוניים משתחררים במזרח ירושלים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הצו המוסרי מכתיב ניסיון להצליח. שחרור אסירים ביטחוניים בחודש שעבר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אם כך יקרה בהגיע היום, מדוע לא לשחרר רוצחים פלסטינים כבר כעת בתמורה ליותר מ-100 ישראלים חיים, רבים מהם אזרחים שהמדינה נכשלה בהגנה עליהם? מדוע לא להפוך את ההיגיון של השחרור - מכורח איום וכואב לתחילה של הליך פיוס? אם שחרור רוצחים הוא שלב בלתי נמנע וידוע מראש של תהליך שלום, מדוע לא להפוך את סדר האירועים ולהפוך אותו לשלב מוקדם בתהליך, וגם להציל חיים של ישראלים חטופים?

שחרורו של יחיא סינוואר ב-2011 לא הביא ישירות לשבת השחורה. לו סינוואר היה משתחרר לתוך עם פלסטיני שנמצא בתהליך פיוס עם ישראל, ספק אם יכולתו למשוך המונים אחרי רעיונותיו האכזריים היתה נתקלת בהתנגדות כה מעטה. לו שנותיו הראשונות כאדם חופשי היו מתקיימות בפלסטין חופשית וצומחת, פלסטינים רבים היו חסינים מול אמונות הרשע שלו. לו ממשלות ישראל מאז 2011 היו מתנהלות אחרת, ולא יוצרות את התנאים לשגשוגו של סינוואר, כנראה הוא באמת לא היה משגשג.

האסיר יחיא סינוואר ששוחרר בעסקת שליט יחד עם ראש ממשלת חמאס איסמעיל הנייה בטקס קבלת פנים בעזה, אוקטובר 2011. AP
אמונות הרשע שלו צמחו על קרקע פוריה, אבל היה אפשר אחרת. יחיא סינוואר שב לעזה לאחר עסקת שליט/AP

שחרור רוצחים אינו דבר נדיר בתולדות העמים והמלחמות. שחרור רוצחים אינו מוכרח להביא לנזקים גדולים, ובוודאי לא להתמשכות של מלחמות. להפך. כשהאומות המשחררות דואגות להקשר הנכון, שחרור רוצחים משפר אווירה ומאפשר פיוס, בנייה והתקדמות לעתיד טוב יותר. גם מדינת ישראל יכולה לתרום לבניית הקשר חיובי ובונה לשחרור הרוצחים שבבתי הכלא שלה; הצו המוסרי העליון של שחרור החטופים מכתיב שהיא תנסה בכל כוחה להצליח בכך.
שחרור של "כולם תמורת כולם" אינו חייב להיות אילוץ נוראי. הוא יכול להיות דווקא אמירה אסטרטגית ובחירה בחזון אחר - גם אם זה סותר לחלוטין את האווירה הלאומית שאנו נמצאים בה.

הכותב כיהן כגנז המדינה בשנים 2018-2011

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully