וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניסיון לייצב את הקואליציה ביום שאחרי המלחמה: נתניהו שוקל לקדם תקציב דו-שנתי

עודכן לאחרונה: 24.12.2023 / 19:08

מקורות בסביבת ראש הממשלה אומרים כי הוא בוחן את האפשרות לקדם תקציב דו-שנתי לשנים 2024-2025 - על אף שבמשרד האוצר צפויים להתנגד בתוקף, בשל חוסר הוודאות לגבי המשך המלחמה. לשכת רה"מ: "הרעיון עלה - אבל לא קרה עם זה כלום"

בווידאו: ישיבת ממשלה 24.12.23/יותם רונן

ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לקדם תקציב דו-שנתי לשנים 2024-2025, ולהרחיב את תקציב המלחמה המתוקן של 2024 שאמור להגיע לאישור הממשלה בקרוב - כך אמרו לוואלה! מקורות בסביבתו. לפי ההערכה בממשלה, במשרד האוצר צפויים להתנגד נחרצות לתקציב דו-שנתי, בשל חוסר הוודאות לגבי המשך המלחמה וההשלכות על הכלכלה והמשק וכן לוחות הזמנים הצפופים לאישורו - אך לפי המקורות, נתניהו דן על כך בשיחות עם אנשיו ושוקל ללחוץ על הדרג המקצועי באוצר בכל מקרה.

מוקדם יותר החודש הכנסת אישרה את התקציב המתוקן והמותאם לצרכי המלחמה לשנת 2023, ובשבועות הקרובים הממשלה תידרש לאשר את התקציב המעודכן לשנת 2024. נתניהו רוצה תקציב דו-שנתי בטענה שהוא יעניק יציבות כלכלית, אך המניע העיקרי שלו הוא פוליטי - חיזוק היציבות של הקואליציה ביום שאחרי המלחמה; העברת תקציב דו-שנתי חדש תסגור את אחת הפרצות העיקריות שיכולות באופן תאורטי להוביל להפלת הממשלה בסוף השנה הבאה ותחילת השנה שאחריה.

בלשכת ראש הממשלה אישרו בתגובה לפניית וואלה! שהרעיון להעברת תקציב דו-שנתי "עלה - אך לא קרה עם זה כלום". בנוסף, בלשכת ראש הממשלה טוענים שלא נתניהו הוא שהעלה את הרעיון.

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 24 בדצמבר 2023. מרים אלסטר, פלאש 90
נימוק כלכלי, מניע פוליטי. נתניהו/פלאש 90, מרים אלסטר

לאורך רוב שנות שלטונו, נתניהו היה חסיד של העברת תקציב דו-שנתי - חוץ ממתי שזה לא התאים לו פוליטית. בממשלת הקורונה עם בני גנץ ב-2020, הוא התעקש על תקציב דו-שנתי כחלק מההסכמים הקואליציוניים, אך מיד לאחר הקמת הממשלה התחרט והפר את ההסכם ופעל להעברת תקציב חד-שנתי בלבד. גם אז, הנימוק היה כלכלי אך המניע היה פוליטי לחלוטין - ההצבעה על התקציב היתה נקודת יציאה מהסכם הרוטציה על ראשות הממשלה מול גנץ.

גם ב-2020, בעיצומה של מגפת הקורונה, הכלכלה והמשק הישראלים היו במשבר עצום, ונתניהו נלחם כדי להעביר תקציב חד-שנתי מיידי בלבד. "תקציב דו-שנתי שווה קיצוצים וגזירות. תקציב מיידי שווה כסף לאזרחים, פתיחת שנת הלימודים, היערכות לחורף למערכת הבריאות", הוא אמר באוגוסט 2020. היום, בנסיבות כלכליות חמורות לא פחות, הוא שב לאהוד את הקונספט תקציב דו שנתי, בהתאם לנסיבות הפוליטיות.

ההצבעה על התקציב היא אחת משלוש הדרכים שאפשר להפיל בהן את הממשלה, לצד הקמת ממשלה חלופית באי אמון קונסטרוקטיבי או פיזור הכנסת לבחירות חדשות. ממשלת נתניהו אישרה במאי האחרון תקציב דו-שנתי ל-2023-2024, שאמור לייצב אותה בשלטון עד תחילת שנת 2025. בגלל המלחמה בעזה, הממשלה נאלצה לעדכן את התקציב, להגדיל את הגירעון, ולהוסיף תקציבים לביטחון ולעורף; לפני כשבועיים הכנסת אישרה את התקציב המתוקן לשנת 2023, ברקע ביקורת ציבורית חריפה על כך שלא שונו סדרי העדיפויות ולא קוצצו כמעט הכספים הקואליציוניים המגזריים לחרדים ולמתנחלים. בשבועות הקרובים יחלו הדיונים בממשלה על התיקונים לתקציב 2024, שצפוי לכלול קיצוצים בתקציבי הממשלה וככל הנראה גם עליית מסים, על אף ההכחשות של ראש הממשלה בנושא. לפי מקורות בממשלה נתניהו מעונין להעביר תקציב דו שנתי גם לשנת 2025 כך שלממשלה תהיה יציבות עד תחילת שנת 2026.

הרעיון לקדם תקציב דו-שנתי הוא רק אחד מהרעיונות שנבחנים בימים אלה בלשכת ראש הממשלה בניסיון לייצב את הקואליציה אחרי סוף המלחמה. בין השאר, בכאן 11 דווח שנתניהו מעונין גם לקצר את כנס החורף של הכנסת ככל האפשר, כדי לצמצם את מרחב הזמן בו ניתן יהיה להגיש הצעות אי אמון בממשלה. בנוסף, לפי מקורות בליכוד, נתניהו שוקל את האפשרות לקיים בחירות בזק לראשות הליכוד כדי לבצר את אחיזתו במפלגה וכן בוחן תרחיש של הקדמה יזומה של הבחירות הכלליות אחרי המלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully