וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע ירי בפראג: סטודנט רצח לפחות 14 איש באוניברסיטה

עודכן לאחרונה: 22.12.2023 / 13:50

המשטרה אמרה כי היורה באוניברסיטת קארל נהרג גם הוא, ככל הנראה אחרי ששם קץ לחייו. מוקדם יותר נמצאה גם גופתו של אביו. סטודנטים ואנשי סגל הסתגרו בזמן הירי הקטלני בהיסטוריה הצ'כית, הרשויות הבהירו: אין חשד לטרור. "נעלנו את הדלת לפני שהיורה ניסה לפתוח אותה"

אנשים נמלטים מירי במרכז פראג/טוויטר

לפחות 14 בני אדם נהרגו היום (חמישי) ועוד 25 איש נפצעו מירי באוניברסיטת קארל שבמרכז פראג, במסע ההרג הקטלני ביותר בהיסטוריה של צ'כיה. המשטרה אמרה כי היורה נהרג גם כן, וכי בין הפצועים עשרה במצב קשה. אף שהמניע של היורה, שככל הנראה שם קץ לחייו, טרם התבהר, הרשויות הבהירו שאין חשד שהוא קשור ל"טרור בינלאומי".

היורה זוהה בתור סטודנט בן 24 מהפקולטה לאומנות, שבה התרחש הטבח, והוא ככל הנראה הכיר חלק מהקורבנות. לפי החשד, הוא רצח גם את אביו שגופתו נמצאה בביתם מוקדם יותר בכפר מחוץ לפראג. הוא גם נקשר לרצח של אדם ובתו בת השנתיים שאירע בשבוע שעבר ביער באזור מגוריו.

האוניברסיטה שוכנת על כיכר יאן פלאך שבלב העיר העתיקה של פראג, והמשטרה סגרה את כל האזור לתנועה במהלך הירי. בתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נראה היורה על הגג, כשהוא מכוון עם רובה וסטודנטים תועדו מסתתרים על חלק חיצוני של מבנה הפקולטה לאומנות. בתיעודים אחרים נראו אנשים נמלטים בריצה מהמקום. התושבים התבקשו להישאר בבתיהם במהלך האירוע.

"הישארו במקומכם, אל תלכו לשום מקום. אם אתם במשרדים, נעלו אותם ושימו רהיט לפני הדלת, סגרו את האורות", נכתב במייל שנשלח לחברי הסגל בפקולטה לפילוסופיה. אוניברסיטת קארל שוכנת בעיר העתיקה של פראג, כ-500 מטר בלבד מגשר קארל, אחד מאתרי התיירות המרכזיים בעיר. האוניברסיטה הוקמה בשנת 1348, והיא העתיקה ביותר במרכז אירופה.

אדם, ככל הנראה היורה, במהלך תקרית ירי באוניברסיטת צ'ארלס בפראג, צ'כיה, 21 בדצמבר 2023. טוויטר, צילום מסך
היורה באוניבריסטה חוסל על ידי המשטרה/צילום מסך, טוויטר

אחד הסטודנטים פרסם תמונה מתוך הכיתה שנחסמה ברהיטים. "כרגע תקוע בתוך הכיתה שלי בפראג. היורה מת, אבל אנחנו מחכים שיפנו אותנו. מתפלל לצאת מזה בחיים. נעלנו את הדלת לפני שהיורה ניסה לפתוח אותה. פשוט גיהינום", כתב הסטודנט ב-X.

המשטרה, שגילתה מצבור נשק גדול במבנה שבו התרחש הירי, הוזהרה מוקדם יותר היום שהצעיר עושה את דרכו לפראג מכפר מגוריו, השוכן 21 ק"מ מחוץ לבירה, במטרה לשים קץ לחייו. זמן קצר לאחר מכן, נמצאה גופתו של אביו.

מפקד המשטרה, מרטין וונדרסק, אמר כי היא פינתה בניין של הפקולטה לאמנויות שבו היורה היה אמור להשתתף בהרצאה, אך לאחר מכן הוזעקה לבניין הראשי הגדול יותר של הפקולטה, והגיעה תוך דקות ספורות לאחר הדיווחים על הירי.

לדבריו, למשטרה היה "מידע לא מאומת מחשבון ברשת חברתית שלפיו הוא כביכול קיבל השראה ממתקפת טרור ברוסיה שאירעה בסתיו השנה". הוא הוסיף כי היורה החזיק בכמה כלי נשק כחוק.

"זה היה מעשה מחריד מתוכנן מראש, שהתחיל במחוז קלדנו ולצערי הסתיים כאן". וונדרסק הוסיף כי מותו של היורה היה ככל הנראה התאבדות, אך הרשויות חוקרות גם אם ייתכן שהוא נהרג על ידי שוטרים שהשיבו אש.

סטודנטים מסתתרים בזמן ירי באוניברסיטה בפראג, צ'כיה, 21 בדצמבר 2023. רשתות חברתיות, צילום מסך
סטודנטים מסתתרים על אדן החלון במהלך הירי/צילום מסך, רשתות חברתיות

המשטרה אמרה כי מדובר בתלמיד מצטיין, ללא עבר פלילי קודם, וכי הוא פעל לבדו. היא ביקשה שלא לחשוף את זהותו, אך שמו שדווח על ידי כמה כלי תקשורת צ'כיים תואם לדוח החיפוש של המשטרה.

"תמיד חשבנו שזה דבר שלא נוגע לנו. עכשיו מתברר שלמרבה הצער, גם העולם שלנו משתנה והבעיה של יורה בודד צצה גם כאן", אמר ראש עיריית פראג, בוהוסלב סבובודה, לטלוויזיה הצ'כית.

זירת הפיגוע באוניברסיטת צ'ארלס בפראג. רויטרס
אנשים מדליקים נרות לזכר הקורבנות באוניברסיטה/רויטרס

בעקבות מסע ההרג, ראש ממשלת צ'כיה, פטר פיאלה, ביטל את הביקור שלו במזרח המדינה ושב בחזרה לפראג. ממשלתו הכריזה על יום אבל מחר ועל קיום ישיבה מיוחדת עם הנשיא פטר פאבל.

"אני מביע צער וזעם על האובן הלא הכרחי של כל כך הרבה חיים צעירים", אמר הנשיא. "אני רוצה להביע את תנחומיי הכנים לכל קרובי המשפחה של הקורבנות, לכל מי שנכחו בתקרית הטראגית הזו, הטראגית ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה הצ'כית".

הבית הלבן גינה את הירי ואמר כי ארצות הברית - המורגלת באירועים מסוג זה - מוכנה להציע סיוע. מנהיגים ברחבי אירופה, כולל נשיא צרפת עמנואל מקרון, הביעו את תמיכתם בצ'כיה והביעו את תנחומיהם.

אנשים נמלטים מאוניברסיטה בעקבות ירי, פראג, צ'כיה, 21 בדצמבר 2023. טוויטר, צילום מסך
אנשים נמלטים בעקבות הירי/צילום מסך, טוויטר

איבו הברנק, בן 43, סיפר כי בתחילה חשב ש"כמה חבטות" ששמע הגיעו מתיירים רועשים או מסט צילומים סמוך. "ואז פתאום תלמידים ומורים רצו החוצה מהבניין", סיפר לרויטרס. "עברתי דרך ההמון ולא הבנתי מה באמת קורה. לא הייתי מוכן להודות שדבר כזה יכול לקרות בפראג", אמר. לדבריו, רק ברגע שראה שוטרים עם רובים אוטומטיים, הוא ידע שזה רציני. "הם צעקו לי לברוח".

פשעים מסוג זה הם נדירים בצ'כיה, אף שבשנים האחרונות נרשמו כמה תקריות קטלניות. בדצמבר 2019, גבר בן 42 הרג שישה אנשים בחדר המתנה בבית חולים בעיר אוסטרבה, בטרם ברח ושם קץ לחייו. ב-2015, אדם ירה למוות בשמונה אנשים ואז התאבד במסעדה באורסקי ברוד.

  • עוד באותו נושא:
  • צ'כיה
  • פראג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully