וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת העבירה הגבלות נוקשות על הגירה, לה פן: "ניצחון אידיאולוגי"

עודכן לאחרונה: 20.12.2023 / 22:06

בלחץ הימין, מפלגתו של מקרון נאלצה להסכים לחקיקה שתקבע מכסות הגירה ותקשה על ילדים של מהגרים לקבל אזרחות. שר הבריאות התפטר במחאה, ובאגף השמאלי בקואליציה מאשימים את הנשיא בבגידה בהבטחותיו. מפלגתה של מנהיגת הימין הקיצוני מובילה בסקרים לקראת הבחירות האירופיות

חברי פרלמנט מניפים שלטים במחאה על העברת חוק נוקשה נגד הגירה בפרלמנט של צרפת, 19 בדצמבר 2023. רויטרס
מקרון איבד את הרוב שלו בפרלמנט בבחירות בשנה שעברה/רויטרס

הפרלמנט של צרפת העביר הגבלות נוקשות על הגירה לאחר פשרה בין מפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון לימין, אך זו הובילה לסדקים בממשלה ולהתפטרותו של שר הבריאות.

הצעת החוק, שגובשה כפשרה בין מפלגת המרכז של מקרון לבין השמרנים והימין הקיצוני, ספגה ביקורת חריפה מהאגף השמאלי יותר במפלגה של הנשיא. היא גם המחישה את הקשיים הניצבים בפני מקרון לשלוט ללא רוב פרלמנטרי, שאותו איבד בשנה שעברה.

החקיקה החדשה בצרפת ממחישה שינוי ימינה בפוליטיקה בחלק גדול מאירופה, שממשלות ברחביה מנסות לרסן את עליית הימין הקיצוני על ידי ריסון ההגירה. האיחוד האירופי בעצמו גיבש היום הסכם חדש שישנה את כללי ההגירה והמקלט במדינות החברות בגוש, על מנת להגביל את מספר המהגרים הנכנסים אליו.

במסגרת החוקים החדשים שעברו אתמול, ייקבעו מכסות הגירה, יוקשחו התנאים עבור ילדי המהגרים להפוך לאזרחים צרפתים והגישה של מהגרים לשירותי הרווחה תתעכב. הסעיפים הללו נוספו לחקיקה כדי לזכות בתמיכת מחוקקים שמרנים, ומנהיגת הימין הקיצוני, מרין לה פן, תיארה את העברת החוק החדש כ"ניצחון אידיאולוגי".

מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן בדיון על העברת חוק נוקשה נגד הגירה בפרלמנט של צרפת, 19 בדצמבר 2023. רויטרס
מפלגתה מובילה בסקרים לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי. לה פן, אתמול/רויטרס

החקיקה מקלה על גירוש מהגרים ללא מסמכים, תוך צמצום התוכניות להקלות על היתרי מגורים לעובדים במגזרים הזקוקים לכוח אדם. לאור הנוסח הנוקשה שלה, עשרות מחברי האגף השמאלי במפלגתו של מקרון נמנעו או התנגדו בהצבעה, ושר הבריאות אורליאן רוסו הודיע על התפטרותו מהממשלה. "זה לא אפשרי עבורי להגן על הטקסט הזה", אמר רוסו, קומוניסט לשעבר, לעיתון "לה מונד".

מקרון אמור להגן על החוק החדש בריאיון טלוויזיוני שישודר הערב, וראש הממשלה שלו, אליזבת בורן, דחתה את קיומו של משבר במחנה של הנשיא. פרט לשר הבריאות, כל שאר השרים נכחו בישיבה השבועית של הממשלה. "עשינו את העבודה שלנו, רצינו הצעה עם אמצעים שימושיים כפי שהאזרחים שלנו רצו", אמרה. "עכשיו בואו נמשיך הלאה".

עם זאת, חבר הפרלמנט, ז'אן-שארל לרסונר ממחוז בריטאני החבר במפלגת מרכז, אמר לרדיו "פראנס בלו" שהוא עוזב את הברית של מקרון. לדבריו, החוק החדש מפר את "הערכים הרפובליקניים" של צרפת. "אני חושב שלמרבה הצער, הרוב התנפץ", אמר על הלך הרוח בפרלמנט.

אפילו נשיאת הבית התחתון של נשיאת הפרלמנט, יעל בראון-פיבט, שהצביעה בעד הצעת החוק, אמרה ל-BFM TV שהיא "נורא מוטרדת" מחלק מהתכנים שלה, במיוחד עיכוב הגישה לשירותי רווחה למהגרים עם ילדים. במהלך ההצבעה, מחוקקים הניפו שלטי מחאה שעליהם נכתב "חירות", "אחווה", "שוויון" - שלוש המילים המהוות את סיסמתה של הרפובליקה הצרפתית.

המורדים במפלגתו של מקרון עלולים להחליש עוד יותר את אחיזתו בפרלמנט ולהקשות עליו למשול ביתר שנות כהונתו השנייה והאחרונה, שהחלה בשנה שעברה למשך חמש שנים. בעוד כחצי שנה יתקיימו הבחירות לפרלמנט האירופי, ומפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן מובילה בסקרים.

אירופה זזה ימינה

מקרון גבר על לה פן פעמיים - בשנה שעברה -ב-2017 - לא מעט אחרי שהציג את עצמו כמי שיכול לעצור את לה פן. מחוקקים מהשמאל אמרו שחוק ההגירה החדש הוא בגידה בהבטחותיו להדוף את רעיונות הימין.

דובר הממשלה, אוליבייה וראן, אמר שמקרון יבקש מהמועצה החוקתית לבחון את החוק החדש. בחינתו פותחת את הדלת לביטולם של כמה מהצעדים הנוקשים ביותר אם המועצה תקבה שהם אינם חוקתיים. "יש דברים בחוק הזה שאנחנו לא אוהבים, אבל הם לא מבישים", אמר וראן. הוא הדגיש שהצעת החוק שאומצה היא תוצאה של פשרה לאור העדר רוב פרלמנטרי, והוסיף כי זרים עדיין מוזמנים בצרפת.

אך לפי כ-50 ארגוני זכויות אדם, שמסרו הצהרה משותפת, זאת "הרגרסיה" הגדולה ביותר ב-40 השנים האחרונות בתחום זכויותיהם ותנאי המחיה של אזרחים זרים בצרפת, כולל מי שנצא בה זמן רב.

לפני הנתונים הרשמיים בצרפת, שיעורם של המהגרים בקרב האוכלוסייה גדל בהתמדה. מספרם היה 5% ב-1946, עלה ל-7.4% ב-1975 ול-8.5% ב-2010, והגיע ללקצת יותר מ-10% מהאוכלוסייה, או 2.5 מיליון איש, ב-2022. כשליש מהם קיבלו אזרחות.

הוויכוח סביב ההגירה ליבשת התלהט בחודשים האחרונים מחדש, כשמאז פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס ב-7 באוקטובר אירעו כמה פיגועים בצרפת ובמקומות אחרים באירופה.

כמה ממשלות נוספות אימצו מדיניות הגירה נוקשה יותר, ובהולנד רשמה מפלגת הימין הקיצוני של חירט וילדרס ניצחון בבחירות בחודש שעבר. בבריטניה, ראש הממשלה רישי סונאק מתמודד עם חילוקי דעות עמוקים במפלגתו ביחס למדיניות ההגירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully