וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מל"טים, יותר נגמ"שים, יותר כוח אדם: התשובות של צה"ל לאיום הרב-זירתי

עודכן לאחרונה: 21.12.2023 / 10:41

בצה"ל ובמשרד הביטחון מקדמים את אישור התוכנית הרב-שנתית לחלוקת תקציב הביטחון בצבא, תוך הסתכלות על כלל האיומים השונים - מצפון ומדרום. בין היתר בצה"ל מעוניינים לבטל את קיצור השירות, להקים מפקדת מודיעין לרצועת עזה ולהשקיע במערכת לייזר אווירית וקרקעית

בווידאו: כוחות צה״ל ממשיכים בלחימה ברצועת עזה; כוחותינו חיסלו מספר חוליות מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה רבים/דובר צה"ל

במקביל למלחמת חרבות ברזל, המטה הכללי של צה"ל וראשי משרד הביטחון מקיימים בימים האחרונים שיחות לקידום אישור התוכנית הרב-שנתית 'מעלות' על ידי הממשלה, לחלוקת תקציב הביטחון בצה"ל. בצבא מעוניינים להגדיל את היקף סוללות כיפת ברזל, לבטל את קיצור השירות - ולהשקיע במערכת לייזר אווירית וקרקעית. הערכה היא שצה"ל יבקש מהממשלה מיליארדים בודדים נוספים מדי שנה, כדי להיות ערוכים למלחמה בכמה זירות במקביל.

הרמטכ"ל הרצי הלוי מוביל הנחת יסוד, לפיה בניין הכוח של צה"ל לחמש השנים הבאות נגזר מתרחיש הייחוס של הצבא לאיומים השונים. "רצועת עזה מהווה טעימה ממערכה רב-זירתית אליה נערך צה"ל בעתיד", אמר גורם המצוי בפרטי התוכנית הרב-שנתית טרום אישורה. "עקרונות התר"ש ברורים, נדרשים עדכונים מהותיים. כשהחות'ים יורים עלינו זה רק מדגיש את האיום עלינו ואת הרעיון של מלחמה בכמה זירות במקביל".

יירוטים של כיפת ברזל מעל אשקלון. Amir Cohen, רויטרס
יירוטים של כיפת ברזל מעל אשקלון/רויטרס, Amir Cohen

בראיית הצבא, חייבת להיות היערכות במקביל למלחמה במקביל לרצועת עזה, חרף האיום המופחת אחרי המלחמה. צה"ל שואפים דרך התוכנית הרב-שנתית להניח דגש בהגנה רב-שכבתית מול האיומים מיהודה ושומרון, לבנון, איראן, החות'ים בתימן, המיליציות השיעיות הפרו-איראנית בסוריה ובעיראק, ובזירה הימית. בצה"ל מבקשים להגדיל את היקף המיירטים מסוגים שונים ואת היקף סוללות כיפת ברזל; לעבות את הכוחות בגבולות המדינה; להרחיב את כוח האדם בסדיר, קבע ומילואים; להקים מפקדת מודיעין חדשה לרצועת עזה שתסייע לכוחות לבצע פשיטות ביום שאחרי המלחמה - ולהשקיע במערכת הלייזר האווירית והקרקעית להגנה מפני רקטות וטילים. בנוסף, בצה"ל מעוניינים להעביר המלצה לדרג המדיני לבטל את קיצור השירות, כדי לחזור ל-36 חודשים, ולשנות את מודל הקבע.

בשלב הזה יש ויכוח בתוך מערכת הביטחון על האופן שבו נכון לחלק את כספי הסיוע האמריקני, בסך 8.7 מיליארד דולרים, למרכיבים צבאיים - הגנה או התקפה. לוואלה! נודע כי יש ויכוח בין גורמים במערכת הביטחון, בין אלה הטוענים שנכון לשתף את האמריקנים בפרויקט הכחול-לבן של הלייזר, בתמורה להשקעה כספית ופיתוח וייצור משותף, ובין הטוענים שמאחר שהמערכת כבר הגיעה לפריצת הדרך הטכנולוגית, נכון להשאיר אותה בידי ישראל באופן מלא, חרף העלויות הכבדות. גורמי ביטחון העלו רעיון לבקש מהאמריקאים להשקיע 1.2 מיליארד דולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

"לא ברור כמה מערכות לייזר נצטרך", הסביר גורם המצוי בפרטי התר"ש, "צה"ל ומשרד הביטחון צריכים להכריע בשאלת חוק הכלים השלובים בין המערכות הקיימות למערכת לייזר ולתנאי מזג האוויר כדי להכריע בשאלת התקציב. רק אז יהיה להבין עלויות וכמה מערכות מכל סוג רוצים". הגורם העביר ביקורת בנושא מודל הקבע והוסיף כי על צה"ל להודות בטעויות שעשה. "צה"ל נכנע למשרד האוצר לגבי מכסות הפרישה מדי שנה", אמר והדגיש, "אסור שוב לשפוך את התינוק עם המים. צה"ל ימשיך להשקיע במודיעין ואוויר שיספקו אורך נשימה במלחמה, עד שהצבא יגייס את כל מערך המילואים".

הגורם הדגיש, "תפיסת הביטחון בנושא התרעה והרתעה בנושא טרור קרסה, לכן אזרחים צריכים לראות חיילים בעיניים. לכן צריך לקנות נגמ"שים גלגליים, עוד נגמ"שי נמר, עוד טנקים, עוד הגנה אקטיבית כמו כיפת ברזל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully