וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשימה של הכוח הבינלאומי בים האדום מעורפלת, וספק אם היא תרתיע את החות'ים

עודכן לאחרונה: 19.12.2023 / 11:33

ארה"ב גיבשה את הקואליציה הימית במטרה להרתיע את המורדים הנתמכים על ידי איראן, אך לא ברור אם היא גם תיזום פעולות התקפיות. סעודיה והאמירויות בולטות בהעדרן, והחות'ים התייחסו בביטול לתחילת מבצע "שומר השגשוג"

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אחרי יותר מחודשיים של התקפות על ספינות בים האדום, ארצות הברית הצליחה לגבש קואליציה ימית בינלאומית שאמורה לתת מענה לאיום הגובר של המורדים החות'ים על נתיב השיט האסטרטגי. וושינגטון התמהמהה בתגובתה על מנת לקבץ מדינות נוספות למבצע, שזכה לשם "שומר השגשוג", ולהימנע מלצייר אותו כפעולה אמריקנית בלבד.

"זהו אתגר בינלאומי הדורש פעולה קולקטיבית", אמר אוסטין, שתיאר זאת כ"יוזמה ביטחונית רב-לאומית חדשה וחשובה, שתתמודד עם אתגרי הביטחון בים האדום במטרה להבטיח את חופש השיט לכל מדינות העולם ושמירה על הביטחון האזורי".

ואולם, מלבד עשר המדינות שבאופן רשמי יהיו חלק מהכוח - בהן גם בחריין, שבה שוכן בסיס הצי החמישי האמריקני - המשימה שלו עוד נותרה מעורפלת. ספינות קרב אמריקניות מיירטות על בסיס כמעט יומי טילים ומל"טים שמשגרים החות'ים לעבר כלי שיט באזור או לכיוון ישראל, ולא ברור אם תפקידן של יתר חברות הקואליציה יהיה דומה.

מפת הים האדום. ללא, מערכת וואלה!
"תוקפים ספינות כבר יותר מחודשיים". הים האדום/מערכת וואלה!, ללא

חלק מהמדינות בכוח הימי אמורות לערוך סיורים משותפים או לספק מידע מודיעיני על המתרחש בים האדום ובמפרץ עדן, אך זו במידה רבה מה שעושה כיום כבר כוח המשימה המשולב 153, שהוקם באפריל אשתקד כדי לשפר את הביטחון באזור. הכוח הזה מונה 39 מדינות, שרבות מהן טרם החליטו אם להצטרף ליוזמה הביטחונית החדשה.

מדינות בולטות שנעדרות מהקואליציה החדשה הן איחוד האמירויות הערביות וערב הסעודית, שנלחמו יחד בחות'ים במשך שנים אך כעת רואות את הסכסוך בתימן באור שונה.

לפי דיווח שפורסם בסוכנות הידיעות בלומברג אתמול, באבו דאבי רצו לראות תגובה תקיפה יותר של האמריקנים, הכוללת פעולה צבאית נגד החות'ים והחזרתם לרשימת ארגוני הטרור, בעוד שבריאד רוצים להימנע מהסלמה. המתיחות המחודשת בים האדום מעמידה בסכנה את שאיפתו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לסיים את המלחמה בתימן ולחתום על הסכם עם החות'ים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נושאות המטוסים האמריקניות פורד ואייזנהאואר בים התיכון, 4 בנובמבר 2023. רויטרס
"אתגר בינלאומי". נושאות המטוסים האמריקניות פורד ואייזנהאואר בים התיכון/רויטרס

גם בישראל, ואפילו בתוך ממשל ביידן עצמו, דווח בשבועות האחרונים על תסכול מהטיפול באיום של המורדים בתימן. בשלב זה, קשה לראות את הקואליציה החדשה יוזמת פעולות התקפיות נגדם, אף שארצות הברית העבירה לאזור את נושאת המטוסים "אייזנהאור" וספינות קרב נוספות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן משקיע מאמצים רבים מהסלמת המלחמה ברצועת עזה לכדי סכסוך אזורי עם איראן, כשהוא שואף להתרכז בבחירות בנובמבר. הסקרים מראים כי רבים מתומכי מפלגתו הדמוקרטית זועמים על תמיכתו החד-משמעית בישראל, בעוד שהרפובליקנים סבורים שהוא מפגין חולשה המעודדת התקפות נוספות מצד איראן ובעלי בריתה המאיימות על הכלכלה העולמית.

החות'ים, לכל הפחות בתגובותיהם הרשמיות, מתייחסים בביטול לכוח החדש ומבטיחים להמשיך בפעולות שלהם. מוחמד עבד אל-אסלאם, מבכירי המורדים, אמר כי הקמת הכוח הימי לא תשנה את עמדתם. הוא טען כי הכוח "מיותר", משום שכל המים הסמוכים לתימן "בטוחים" פרט לספינות ישראליות או ספינות שבדרכן לישראל. זאת על אף שרוב הספינות שהותקפו לאחרונה לא היו קשורות לישראל ולא היו בדרכן אליה.

בווידאו: תיעוד שפרסמו החות'ים מתימן של הירי לעבר ישראל/ללא

מאחורי הקלעים, ייתכן שהחות'ים פתוחים לפשרה ולהפחתת המתיחות. המורדים אישרו כי מתקיימות שיחות בעומאן על פעולותיהם בים האדום, והתנו את הפסקתן בנקיטת "צעדים ממשיים" למענה על המשבר ההומניטרי בעזה.

הסיוע לרצועה גבר בימים האחרונים, בעקבות לחץ על אמריקני על ישראל, כך שלחות'ים ניתנה הזדמנות לרדת מהעץ ולהציג את הפסקת הפעולות שלהם כ"ניצחון" לפני הסלמה נוספת במתיחות בים האדום. עם זאת, בשל מה שהם רואים כהסננות אמריקנית לפעול נגדם צבאית, ספק אם הקואליציה הימית החדשה תספיק במתכונתה הנוכחית כדי להרתיע אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully