וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב דנה עם הרשות על הקמה מחדש של כוחות ביטחון פלסטינים בעזה אחרי המלחמה

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 18:02

בעוד רה"מ נתניהו מסרב לדון בשילוב הרשות הפלסטינית בעזה ביום שאחרי הפלת שלטון חמאס, ממשל ביידן הציע לרשות הפלסטינית להפעיל מחדש חיילים ושוטרים ששירתו במנגנוני הביטחון הפלסטינים בעזה לפני השתלטות חמאס ב-2007 ולהחזירם לשירות פעיל כ"גרעין" לכוח ביטחוני חדש

נתניהו: לא נפסיק את הלחימה בשביל משא ומתן על החטופים/לע"מ

בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לדון בשילוב הרשות הפלסטינית בעזה, ממשל ביידן כבר מקיים שיחות עם יו"ר הרשות אבו מאזן בנושא, ובמיוחד באפשרות להפעיל מחדש חלק מכוחות הביטחון של הרשות ברצועה כגרעין של כוח ביטחון ושיטור ראשוני ביום שאחרי המלחמה - כך אמרו בכירים אמריקנים.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בביקור בג'נין, 12 ביולי 2023. רויטרס
ממשל ביידן כבר מקיים איתו שיחות בנושא. אבו מאזן/רויטרס

למה זה חשוב

  • המהלך מצביע על נחשות מצד ממשל ביידן ליצור "רשות פלסטינית מחודשת" ולחזק אותה כדי שהיא תוכל לשוב ולמלא תפקיד בניהול רצועת עזה בחודשים הקרובים, 16 שנה אחרי שחמאס ביצע הפיכה צבאית וגירש את אנשי הרשות מעזה.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

במוקד החדשות

  • היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן נפגש ביום שישי ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ודן עמו בדרכים בהן הרשות הפלסטינית תוכל להיות מעורבת בניהול עזה אחרי המלחמה.
  • "הם דיברו על כיצד תיראה עזה אחרי המלחמה, על איך היא תנוהל ועל הדרכים לשדרוג וחידוש הרשות הפלסטינית כדי שהיא תוכל לקחת אחריות לגבי עתידו של העם הפלסטיני", אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי.
  • קירבי ציין שסאליבן דן עם אבו מאזן על הרפורמות שיש לבצע כדי שהרשות הפלסטינית תהיה "יותר מהימנה, יותר אותנטית ומייצגת ויותר מסוגלת לקחת אחריות".
ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ייק סאליבן נפגשו בקריה 14 בדצמבר 2023. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
דן עם אבו מאזן על הרפורמות שיש לבצע. סאליבן בפגישתו עם נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

מאחורי הקלעים

  • בכירים אמריקנים אמרו כי ממשל ביידן רוצה שאבו מאזן בן ה-87, שנמצא בשנה ה-18 של כהונה בת 4 שנים, יבצע רפורמות נרחבות ברשות הפלסטינית, כולל "הזרמת דם חדש" להנהגה הפלסטינית.
  • ממשל ביידן עודד את אבו מאזן ואת יועציו להכניס למעגלי קבלת ההחלטות אנשים חדשים שהינם צעירים יותר, בעלי יכולות ניהול ושזוכים לתמיכה בדעת הקהל הפלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה, ולאמון מצד הקהילה הבינלאומית.
  • אחד הנושאים שעליו ממשל ביידן דן עם בכירי הרשות הפלסטינית בשבועות האחרונים הוא על הצורה בה הרשות הפלסטינית יכולה להשתלב בכוח ביטחוני שיוקם בעזה ביום שאחרי הפלת שלטון חמאס, כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • בכירים אמריקנים הציעו לאבו מאזן ואנשיו להפעיל מחדש חיילים ושוטרים ששירתו במנגנוני הביטחון הפלסטינים בעזה לפני השתלטות חמאס ב-2007 ולהחזירם לשירות פעיל.
  • "יש מספר מסוים של תושבי עזה שהיו חלק ממנגנוני הביטחון הפלסטינים בעבר ואולי יוכלו לשמש כגרעין לכוח ביטחוני פלסטיני עתידי...בחודשים שיבואו אחרי המבצע הצבאי הישראלי...אבל זה רק אחד מכמה רעיונות", אמר בכיר אמריקני.
  • לפני השתלטות חמאס על עזה שירתו 18 אלף פלסטינים במנגנוני הביטחון של הרשות ברצועה. מאז שנת 2007 הם אינם עובדים אך ממשיכים לקבל משכורות מהרשות הפלסטינית.
  • מקור שמעורה בנושא אמר כי בימים האחרונים הרשות הפלסטינית החלה לפנות לכמה מהאנשים הללו שנמצאים בגיל מתאים כדי לבדוק האם הם מעוניינים לחזור לשירות בכוחות הביטחון הפלסטינים.
  • בכיר ישראלי אמר לוואלה! כי סאליבן לא העלה את הנושא של הפעלה מחדש של אנשי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בעזה במהלך שיחותיו בישראל בשבוע שעבר.
השתלטות חמאס על רצועת עזה ב-2007. GettyImages
השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007/GettyImages

התמונה הגדולה

  • הממשל האמריקני סבור כי כוחות הביטחון של הרשות בגדה המערבית, שמקבלים אימון והדרכה מארה"ב, מבצעים פעילות יעילה ללוחמה בטרור ומונעים פיגועים רבים נגד ישראל. האמריקנים סבורים כי ניתן להגיע למצב כזה בעזה בעתיד.
  • בצה"ל ובשב"כ מאשרים כי לכוחות הביטחון הפלסטינים יש תרומה לסיכול פיגועים ולייצוב המצב הביטחוני בגדה, אך באותה נשימה מזכירים כי כוחות הביטחון הפלסטינים איבדו שליטה באופן חלקי או מלא על ערים כמו ג'נין או שכם.
שוטרים פלסטינים בא-ראם. רויטרס
סאליבן לא העלה את הנושא של הפעלתם מחדש בעזה. שוטרים פלסטינים/רויטרס

כן, אבל

  • הממשל האמריקני מודע לכך שיהיה קשה מאוד לנוע לכיוון החזרת הרשות הפלסטינית לעזה כל עוד ממשלת ישראל מתנגדת לכך. במהלך מסיבת עיתונאים אמש אמר נתניהו כי לא יאפשר חזרה של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה.
  • נתניהו אמר כי אינו רוצה שידידי ישראל, ובהם ארה"ב, ישגו באשליות, והבהיר כי אחרי חיסול שלטון חמאס רצועת עזה תהיה מפורזת ותחת שליטה ביטחונית ישראל מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully