וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמיר כווית מת בגיל 86, אחיו בן ה-83 ירש את מקומו

עודכן לאחרונה: 16.12.2023 / 23:06

נוואף אל-אחמד א-סבאח, שכבר ב-2021 העביר את רוב הסמכויות שלו לאחיו יורש העצר משעל, פונה לבית חולים בחודש שעבר. לא נמסרה סיבת מותו. הנסיכות העשירה בנפט הודיעה על 40 ימי אבל ועל שלושה ימי שבתון בעקבות מותו של השליט

יורש העצר של כוויית שייח נוואף אל-אחמד א-סבאח , 20 בפברואר 2006. רויטרס
חתר להסכמות רחבות בתוך הנסיכות. אמיר כווית המנוח נוואף אל-אחמד א-סבאח/רויטרס

אמיר כוויית שייח נוואף אל-אחמד א-סבאח מת היום (שבת) בגיל 86, קצת יותר משלוש שנים אחרי שעלה לשלטון בנסיכות שבמפרץ. הוא יוחלף על ידי אחיו, משעל בן ה-83, שהיה יורש העצר והשליט בפועל. הארמון לא פירט את נסיבות מותו של השליט, שבחודש שעבר פונה לבית החולים בשל "מצב חירום בריאותי" אף שבהמשך דווח שמצבו יציבו. כבר ב-2021 הוא העביר את רוב סמכויותיו אל אחיו.

הנסיכות הודיעה על 40 ימי אבל ועל שלושה ימי שבתון בעקבות מותו של האמיר, ומנהיגים מהאזור ומהעולם שלחו את תנחומיהם ליורש העצר, למשפחת המלוכה א-סבאח ולאזרחי כוויית.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מסר בהצהרה שפורסמה ב-X כי הוא הצטער לשמוע על מותו של שייח נוואף, שאותו תיאר כידיד גדול של בריטניה שייזכר לטובה. נשיא איחוד האמירויות, שייח מוחמד בן זאיד, כתב כי שייח נוואף היה מנהיג חכם שמילא תפקיד מרכזי בחיזוק היחסים בין המדינות.

שייח נוואף מונה לאמיר בספטמבר 2020 בעקבות מות אחיו, שייח סבאח, ששלט במשך יותר מעשור ועיצב את מדיניות החוץ של המדינה במשך יותר מ-50 שנה. הוא נתפס על ידי דיפלומטים כמנהיג החותר להסכמות רחבות, אף שתקופת שלטונו התאפיינה בעימות חריף בין הממשלה לפרלמנט הנבחר, שעיכב רפורמות מבניות מרכזיות במדינת המפרץ העשירה בנפט. ואולם, בחודשים האחרונים, הממשלה והפרלמנט שבו לעבוד יחד.

יורש העצר של כווית משעל אל-אחמד א-סבאח בפגישה עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק בלונדון, אוגוסט 2023. רויטרס
הדור הצעיר במשפחת המלוכה ממתין לתורו. האמיר הבא, משעל א-סבאח/רויטרס

כווית, בעלת עתודות הנפט השביעית בגודלה בעולם, גובלת בערב הסעודית ובעיראק, כשאיראן שוכנת מעבר למפרץ. עיראק פלשה אליה וכבשה אותה ב-1990. בעקבות זאת, פרצה מלחמת המפרץ הראשונה כמה חודשים לאחר מכן, ב-1991, כשקואליציה בהובלת ארצות הברית ומדינות אחרות הביסו את עיראק של סדאם חוסיין ושחררו את כווית.

האמיר האחרון שמר על מדיניות חוץ מאוזנת מול המדינות שכנות, בעוד שתחת שלטונו הוקמו שמונה ממשלות שונות. על פי חוקת כווית, יורש העצר הופך אוטומטית לאמיר, אך תופס את השלטון רק לאחר שהושבע על ידי הפרלמנט. לאמיר החדש יש עד שנה למנות לו יורש.

מומחים ודיפלומטים אמרו כי נראה שנוואף, ויורש העצר, משעל, יישרו קו עם ערב הסעודית, המדינה החזקה באזור. הדור הצעיר של המשפחה השלטת בכוויית, השואף לכוח, יעקוב מקרוב אחר יורש העצר החדש, שעליו תופקד המשימה לנהל את מערכת היחסים בין הממשלה עם הפרלמנט, שלעתים קרובות נקלעת למתיחות.

המאבקים הסיעתיים בתוך משפחת המלוכה פרצו לעתים קרובות בפרלמנט, כשכל אחד מהשואפים לכתר מגבש את בסיס כוחו הפוליטי. לפני שהעביר את רוב חובותיו החוקתיות ליורשו המיועד, ניסה האמיר המנוח להגיע לפשרה בזירה הפנימית, בין היתר באמצעות מתן חנינה למתנגדי משטר כפי שדרשה האופוזיציה במשך זמן רב.

אך הקיפאון הפוליטי נמשך, והשייח משעל, בתור יורש העצר, ניסה לשים קץ למשבר כשהודיע השנה על פיזור הפרלמנט ועריכת בחירות מוקדמות ביוני.

כווית אוסרת על קיומן של מפלגות, אך היא עדיין אחת המדינות הליברליות ביותר מבחינה פוליטית באזור המפרץ. היא מאפשרת דיונים פוליטיים סוערים ולפרלמנט שלה יש יותר סמכויות מכל גוף אחר באזור, ומכהנים בו נציגים סונים, שיעים, ליברלים ואסלאמיסטים.

  • עוד באותו נושא:
  • כווית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully