וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב השהתה עסקת רובים עם ישראל על רקע דאגות בעניין אלימות מצד מתנחלים נגד פלסטינים

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 20:55

ההחלטה החריגה של ממשל ביידן לשלוח את העסקה לבחינה מחדש אחרי שכבר אושרה הינה איתות כי ממשלת ישראל צריכה לעשות יותר כדי להפסיק את התקפות אלימות מצד מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים. בכיר אמריקני: "העסקה הזו לא תתקדם עד שלא נקבל ערבויות נוספות מישראל"

מתנחלים הציתו רכוש פלסטיני בכפר אום צפא, 24 ביוני 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ממשל ביידן החליט להשהות עסקה למכירת 20 אלף רובי M-16 לישראל מחברות אמריקניות למשרד לביטחון לאומי בישראל ולבחון אותה מחדש על רקע דאגות לגבי התקפות מצד מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים בגדה המערבית - כך אמרו שני בכירים בממשל האמריקני.

עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בחווארה. 6 במרץ 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מתנחלים בחווארה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למה זה חשוב

  • ההחלטה החריגה של ארה"ב לשלוח את העסקה לבחינה מחדש אחרי שכבר אושרה, הינה איתות מצד ממשל ביידן כי ממשלת ישראל צריכה לעשות יותר כדי להפסיק את התקפות האלימות מצד מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הנשיא ביידן בהדלקת נרות בבית הלבן, 12 בדצמבר 2023. רויטרס
הנשיא ביידן בהדלקת נרות בבית הלבן, 12 בדצמבר 2023/רויטרס

תזכורת מהירה

  • ישראל זקוקה לרובים כדי לצייד כיתות כוננות ברחבי המדינה שכפופות למשטרה - במיוחד לאורך הגבולות עם רצועת עזה, לבנון וסוריה.
  • ארה"ב התייחסה לבקשה הישראלית בזהירות רבה לאור העובדה שבראש המשרד לביטחון לאומי עומד השר איתמר בן גביר והחשש שחלק מהרובים יגיעו למתנחלים קיצונים בגדה המערבית.
  • לפני כמה שבועות פורסם בוואלה! כי ממשל ביידן והקונגרס אישרו את רשיונות הייצוא של הרובים רק אחרי שקיבלו התחייבות מממשלת ישראל כי הנשק לא יגיעו לכיתות כוננות בהתנחלויות.
איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
האמריקנים חוששים שהרובים יגיעו לקיצונים. בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

מאחורי הקלעים

  • בכירים אמריקנים אמרו כי כמה שבועות אחרי שעסקת הרובים כבר אושרה, משרד החוץ האמריקני החליט לעכב אותה ולהעביר את רשיונות הייצוא לבחינה מחודשת.
  • הסיבה להחלטה לבצע בחינה מחדש של העסקה היתה התחושה בממשל ביידן כי ממשלת ישראל אינה עושה מספיק כדי לטפל באלימות מצד מתנחלים והטענה שנשמעה מצד נתניהו ואנשיו כי ארה"ב "מנפחת את הסוגיה".
  • בכירים בממשל ביידן גם נחרדו מהפרסום של העיתונאית אילנה דיין בחדשות 12 על מסמך סודי של אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, שבו נכתב כי השר בן גביר הנחה את מחוז יהודה ושומרון של המשטרה לא לאכוף את החוק נגד מתנחלים אלימים.

מה הם אומרים

  • "העסקה הזו לא מתקדמת לשום מקום כרגע. אנחנו צריכים לקבל עוד ערבויות מישראל לכך שהיא תנקוט בצעדים כדי לבלום התקפות מצד מתנחלים נגד פלסטינים ותוודא שנשק אמריקני שמועבר לישראל לא מגיע למתנחלים בגדה המערבית", אמר בכיר אמריקני לוואלה!.
  • דובר מטעם משרד החוץ האמריקני אמר בתגובה: "אנחנו מנועים מלאשר או להגיב באופן פומבי פרטי עסקאות ביטחוניות מסחריות ומתן רשיונות ייצוא".

התמונה הגדולה

  • בשבוע שעבר החליט משרד החוץ האמריקני להטיל סנקציות על כמה עשרות מתנחלים קיצונים שמעורבים בהתקפות על פלסטינים בגדה המערבית ולמנוע את כניסתם לארה"ב.
  • זו היתה הפעם הראשונה בה ארה"ב נוקטת בסנקציות כאלה מאז ממשל קלינטון באמצע שנות ה-90.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully