וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם בוועידת האקלים בדובאי: השימוש בדלקים מאובנים יצומצם - אך לא יופסק

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 10:48

בתום שיחות ממושכות עד הרגע האחרון, כ-200 מדינות הגיעו להסכמה על האצת המעבר לאנרגיה ירוקה, אך לא על נטישת הנפט, הגז והפחם ששריפתם מאיצה את משבר האקלים. המארח האמירתי כינה זאת "היסטוריה", אך מדינות איים ופעילי אקלים הביעו אכזבה: "מתעלמים מהמדע"

ראשי ועידת האקלים של האו"ם מוחאים כפיים אחרי הגעה על הסכם בדובאי, איחוד האמירויות הערביות, 13 בדצמבר 2023. רויטרס
ראשי ועידת האקלים של האו"ם מוחאים כפיים אחרי הגעה על הסכם בדובאי, איחוד האמירויות הערביות, 13 בדצמבר 2023/רויטרס

ועידת האקלים של האו"ם באיחוד האמירויות הערביות הסתיימה היום (רביעי) עם הסכם "היסטורי", שקורא לראשונה למדינות העולם "להתרחק" מהשימוש בדלקים מאובניים כדי להימנע מההשפעות החמורות ביותר של משבא האקלים.

הנוסח הסופי של ההסכם לא כלל את המילים "להפסיק הדרגתית" ו"לצמצם בהדרגה", שהיו מקור למחלוקת בקרב כ-200 המדינות שהשתתפו בשיחות. במקום זאת, הפשרה התייחסה לצורך "להתרחק" מהשימוש באותם דלקים מאובנים - נפט, גז ופחם - למורת רוחם של אלו הסבורים שיש צורך לנקוט בצעדים דרסטיים יותר.

"סיפקנו תכנית פעולה איתנה כדי לשמור על 1.5 מעלות (מעליית הטמפרטורות העולמית בהשוואה לעידן הטרום-תעשייתי) בטווח נגיעה", אמר נשיא ועידת האקלים, סולטאן אל-ג'באר. "זאת תכנית מאוזנת המטפלת בפליטות (גזי החחמה). היא מבוססת על פשרה. היא מוחזקת על ידי אינקלוסיביות מלאה. זהו הסכם היסטורי לזירוז הפעולה בנושא האקלים. זה קונצנזוס של איחוד האמירויות הערביות".

פעילי אקלים מפגינים נגד הסכם האקלים מחוץ למרכז הכנסים בדובאי, איחוד האמירויות הערביות, 13 בדצמבר 2023. רויטרס
פעילי אקלים מפגינים נגד הסכם האקלים מחוץ למרכז הכנסים בדובאי, איחוד האמירויות הערביות, 13 בדצמבר 2023/רויטרס

אל-ג'באר, המשמש גם נשיא חברת הנפט הלאומית של האמירויות, הואשם על ידי פעילי אקלים בניגוד אינטרסים. הם סבורים כי הנוסח של ההסכם אינו הולך רחוק מספיק בצורך למעבר הוגן מדלקים מאובנים לאנרגיה ירוקה יותר.

ברית מדינות האיים הקטנות, שרבות מהן עומדות בפני סכנת היעלמות בשל עליית מפלס האוקיינוסים, הביעו אכזבה.

"אנחנו מרגישים שהנוסח לא מספק את האיזון הדרוש לחיזוק הפעולה העולמית לתיקון הכיוון של שינויי האקלים, הוא הדרגתי ולא מביא לשינוי", אמרו המדינות. "אנחנו רואים שורה ארוכה של פרצות בטקסט זה שמטרידות אותנו מאוד. אנחנו רואים התייחסות למדע לאורך כל הטקסט, אבל אז אנחנו נמנעים מהסכמה על דרך הפעולה בהתאם למה שהמדע אומר שעלינו לעשות. זה לא מספיק להתייחס למדע ואז לעשות הסכמים שמתעלמים ממה שהמדע אומר לנו שאנחנו צריכים לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully