וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים מקיימת בחירות ידועות מראש, וטרודה בעיקר מעזה ומהכלכלה

עודכן לאחרונה: 11.12.2023 / 9:38

סיסי צפוי לזכות בקדנציה נוספת בת שש שנים לאחר ששלושת ימי ההצבעה יסתיימו, לאחר קמפיין קצר שהתמקד בעיר בחשש מזליגת המלחמה מהרצועה והדאגה לעתיד. המשטר מנסה לעודד מצביעים להגיע לקלפיות, ומחלק להם מוצרי יסוד בחינם, אך מעטים מאמינים שיהיו שינוי

בווידאו: הקלפיות נסגרות ביום הראשון של הבחירות לנשיאות במצרים/רויטרס

מרכז הכנסים של קהיר אירח בשבוע שעבר את תערוכת הנשק השלישית של מצרים, שבה הציגו התעשיות הביטחוניות המקומיות, לצד חברות זרות, את הצעצועים החדשים שלהן תחת עיניו הבוחנות של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. הייתה שם ספינת קרב ראשונה מתוצרת מצרים, כלי רכב משוריינים וכלי טיס בלתי-מאויש, שזכה לכינוי "6 באוקטובר".

6 באוקטובר התאריך שבו פרצה מלחמת יום הכיפורים, שבעיניים מצריות נתפסת כניצחון אסטרטגי. המלחמה ההיא קיבלה משמעות חדשה ב-7 באוקטובר האחרון, ונדחקה אל המקום השני ברשימת המחדלים המודיעיניים בהיסטוריה של ישראל. המצרים, מצדם, רואים במלחמה הנוכחית נגד חמאס ברצועת עזה כאיום על הסכם השלום שהושג בעקבות המלחמה ב-1973, לאור חששותיהם מפני תכנית ישראלית להדיפת תושבי עזה אל חצי האי סיני.

כשהמלחמה משתוללת מעבר לגבול ומתקרבת לשטחה, החלו אתמול הבחירות לנשיאות מצרים שבהן א-סיסי מתמודד בעיקר מול עצמו. שלושה מועמדים זניחים מתמודדים מולו, אף אחד מהם אינו מוכר, אחרי שהיריב המשמעותי ביותר פרש מהקמפיין באוקטובר בטענה לרדיפת תומכיו בידי הרשויות ובריונים.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מצביע בבחירות לנשיאות בקהיר, 10 בדצמבר 2023. רויטרס
בבחירות הקודמות הוא זכה ב-97% מהקולות. סיסי מצביע בקלפי בקהיר, אתמול/רויטרס

ועדת הבחירות הלאומית, שבשליטת אנשיו של א-סיסי, הכחישה זו, והמשטר עודד את האזרחים לצאת ולהצביע בשלושת ימי הבחירות. אמנם הניצחון של א-סיסי, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית נגד הנשיא האסלאמיסטי מוחמד מורסי ב-2013, ידוע מראש, אך הוא שואף לאחוזי השתתפות גבוהים כדי לקבל לגיטימציה.

המשטר פעם נמרצות כדי להבטיח שמחזות "האביב הערבי" לא ישובו על עצמם. כיכר תחריר, שבה נולדה המהפכה ההיא, חסומה בידי כוחות משטרה ושוטרים סמויים נפרסו בקלפיות שבהן התנגנו שירים פטריוטיים. עם זאת, הבחירות התקבלו באדישות בקרב רוב הציבור המצרי. חלקו כלל לא ידע על קיומן וסבור שהן לא ישנו את מצבה הכלכלי העגום של המדינה.

"ידעתי שיש בחירות, אבל לא ידעתי מתי. גיליתי את זה רק בגלל שלטי הקמפיין המאסיביים של סיסי ברחובות", סיפרה לרויטרס איה מוחמד, מנהלת שיווק בת 35.

בקרב חמש סטודנטיות שישבו בבית קפה באזור אמיד במזרח קהיר, רק אחת מהן אמרה שתצביע לא-סיסי בעוד שהאחרות מתחו עליו ביקורת, ואמרו כי לא יצביעו מכיוון שהתוצאה ידועה מראש. מתנגדי המשטר רואים בבחירות הללו כהצגה, בתום עשור של דיכוי כל התנגדות פוליטית למפקד הצבא לשעבר. בשתי מערכות הבחירות שהתקיימו מאז ההפיכה נגד הנשיא הדמוקרטי הראשון של מצרים, קיבל א-סיסי כ-97% מהקולות.

תחת הנהגתו של א-סיסי, נעצרו אלפי אנשי אופוזיציה, בהם פעילים ליברלים ואנשי שמאל, כמו גם אסלאמיסטים ותומכי תנועת "האחים המוסלמים", שהוצאה מחוץ לחוק והוגדרה ארגון טרור. ארגוני זכויות אדם אומרים כי עשרות אלפים נכלאו.

אדם מחזיק בשלט תמיכה בנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי ביום הראשון בבחירות לנשיאות, קהיר, מצרים, 10 בדצמבר 2023. רויטרס
המשטר מעודד את האזרחים לצאת ולהצביע. תומך של א-סיסי בקהיר, אתמול/רויטרס

א-סיסי ותומכיו אומרים כי הדיכוי נחוץ כדי לייצב את מצרים ולהילחם בקיצוניות האיסלאמיסטית. הוא מציג את עצמו כעוגן של יציבות לאור המלחמות שפרצו בגבולות מצרים, בהן בעזה ובסודאן השנה.

"אני אצביע לא-סיסי כמובן. אני אוהבת אותו", אמרה נביה אחמד, בת 65 ואם לארבעה ילדים שהצביעה בגיזה. "אני תמיד מצביע לנשיאים. אני מצביע כי אני רוצה ביטחון לילדים שלי".

כמה מצביעים אמרו כי בעוד שהם צריכים למצוא דרכים להסתגל לעליית המחירים, רק א-סיסי והצבא יכולים לספק ביטחון. באל-עריש שבצפון סיני, שם הרחיב הצבא את שליטתו לאחר שנלחם בארגוני הטרור בשנים האחרונות, הוצבה קלפי בבית ספר הקרוי על שם חייל הרוג לצד תמונות של קורבנות פיגועים.

"סיסי הביא לנו ביטחון לאזור. ראינו את שפיכות הדמים הקשה ביותר, המעט שאנחנו יכולים לעשות זה להצביע לו", אמרה ליילה עוואד, פקידה במשרד החינוך המקומי שהייתה חלק מקבוצה גדולה של עובדי מדינה שהגיעו להצביע.

מצביעה מכתימה את האצבע שלה בדיו בקלפי בקהיר, מצרים, 10 בדצמבר 2023. רויטרס
"סיסי הביא לנו ביטחון". מצביעה מכתימה את האצבע בדיו בקלפי בקהיר/רויטרס

כחלק מהבטחתו לשמור על ביטחונה של מצרים, סיסי ובכירי ממשלו הזהירו מפני גירושם של הפלסטינים מעזה לסיני. באופן רשמי, ישראל לא מצהירה על כך, אך כמה שרים וחברי כנסת קראו לעודד נהירה המונית של תושבי הרצועה. בקהיר הזהירו כי כל מהלך כזה יסכן את הסכם השלום והיציבות בגבול.

אף שהמצב הביטחוני השתפר בשנים האחרונות, אחרי תקופה ארוכה של פיגועים רצחניים של שלוחת "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסיני, התושבים מודאגים מאוד מהמצב הכלכלי של מצרים. א-סיסי יצטרך בשש השנים של הקדנציה הבאה שלו להיאבק באינפלציה המשתוללת ובמחסור הכרוני במטבע זר.

מצביעים מובלים באוטובוסים

בעוד שאוכלוסיית מצרים הולכת ותופחת, וכעת מונה 104 מיליון תושבים, רבים מהם המתלוננים כי המדינה העדיפה לקדם מגה-פרויקטים יקרים, כמו הקמתה של עיר בירה חדשה, תוך לקיחת חובות נוספים.

"אנחנו מצביעים לו (לא-סיסי)", אמרה סאברין חליפה, בת 40 ואם לחמישה מגיזה. "אבל אנחנו רוצים שהוא יוריד את המחירים. מזון, תרופות, שכר דירה. הכול יקר מאוד". חלק מתומכיו של א-סיסי מהדהדים את מסריו של הנשיא וקושרים את הצרות הכלכליות לזעזועים חיצוניים.

הבחירות היו אמורות להתקיים בתחילת השנה הבאה, אך הרשויות הכריזו על הקדמתן בספטמבר, ככל הנראה כדי שאחריהן הן יוכלו להתפנות לרפורמות כלכליות כואבות כחלק מהשיחות עם קרן המטבע הבינלאומי. בשטח, אנשי המשטר ניסו לפתות מצביעים להגיע לקלפיות.

באחת מהן, כתב רויטרס ראה שקים עם קמח, אורז ומצרכים בסיסיים אחרים שחולקו לאנשים שהראו כתמי דיו על אצבעותיהם המעידים על כך שהצביעו. חלקם הביעו אכזבה מכך שהשקיות לא הכילו סוכר, שלאחרונה היה נתון לעליות מחירים חדות.

במקביל, מצביעים נראו מובלים באוטובוסים לקלפיות, ושני מקורות במשרד האנרגיה אמרו כי הפסקות חשמל יזומות הקשורות לצמצום באספקת הגז יושעו במהלך ימי ההצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully