וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות מצוקת החקלאים: בצה"ל מתנגדים להתיר חזרה של עובדים פלסטינים מיהודה ושומרון

עודכן לאחרונה: 10.12.2023 / 11:19

גם בשב"כ מתנגדים למהלך, אך מציעים לבחון מחדש את קריטריון הגילאים. במערכת הביטחון מעריכים שהדרג המדיני לא יקבל החלטה המנוגדת להמלצתה, והסגר על השטחים יוארך עד להודעה חדשה. גורמי ביטחון מתקשים להעריך מה תהיה תגובת אבו מאזן, שהרשות בראשה הוא עומד על סף קריסה

חיילי צה"ל נכנסים לעיר ג'נין/ללא קרדיט

במערכת הביטחון התבקשו שוב לבחון את האפשרות להמליץ על כניסת פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון לעבודה בישראל. זאת בגלל מצוקה הולכת ומחריפה של החקלאים, והתוצרת שממתינה בשדות. ואולם נכון לכתיבת שורות אלו בצה"ל מתנגדים למהלך, על רקע החשש לפיגועים. בשב"כ מתנגדים גם כן להכנסת פועלים, אך הציעו לבחון מחדש את קריטריון הגילאים.

גורמים במערכת הביטחון, מעריכים שהדרג המדיני יתקשה להחליט בניגוד להמלצת מערכת הביטחון, חרף מצוקת החקלאים המשוועים לידיים עובדות, ויאריכו את הסגר על השטחים עד להודעה חדשה.

גורם ביטחוני התייחס להתנגדות הצבא להחזרת הפועלים הפלסטינים בשלב זה לעבודה בישראל ואמר כי "צריך להתייחס לשאלה איך זה ישפיע על 500 מאות אלף מתיישבים שחיים ביהודה ושומרון? לפי הערכות זה יגביר את העוינות ובטח את רף הטרור".

עובדים פלסטינים בסיום יום עבודה באריאל, 3 בפברואר 2016. רויטרס
עובדים פלסטינים מהשטחים בישראל/רויטרס
לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין 04 ביולי 2023. אמיר בוחבוט, אתר רשמי
פעילות צה"ל בג'נין/אתר רשמי, אמיר בוחבוט

לפי הערכות במערכת הביטחון, הדרג המדיני יידרש להאיץ תהליכים להבאת פועלים זרים מחו"ל למספר ענפים במשק ובהם ענפי הבנייה והחקלאות. בשלב זה בצה"ל מתקשים להעריך כיצד יגיב יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ומה הוא יורה למערכות האזרחיות והביטחוניות של הרשות, על רקע אי הכנסת 130,000 פועלים פלסטינים לעבודה בישראל ואי העברת כספי הסילוקין.

עשרות אלפי פקידי הרשות הפלסטינית, קיבלו בחודש שעבר 50% ממשכורתם בזכות הלוואה בנקאית מיוחדת שקיבלה הרשות הפלסטינית. גורמים במערכת הביטחון ציינו כי לצד המשבר הכלכלי המחריף באיו"ש, מבינים ברחוב הפלסטיני כי המלחמה ברצועת עזה לא תסתיים במהרה. ברשות החלו להתנהל כלכלית בהתאם לסנקציות שישראל עשויה להפעיל נגדם. עוד ציינו גורמי הביטחון שעל פי הלך רוח הפנים-פלסטיני יש גילויי ביקורת חריפים, לא פומביים, על הטבח שביצע חמאס, והפשעים הנלווים אליו, שלטענתם מנוגדים לאסלאם.

אנתוני בלינקן ואבו מאזן. רויטרס
לא ברור מה יהיו הנחיותיו. אבו מאזן עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן/רויטרס

על השאלה כיצד זה בא לידי ביטוי השיבו גורמי הביטחון כי בפועל, הציבור הפלסטיני שנותר תקופה ממושכת - שכוללת את החגים והמלחמה - ללא עבודה, לא יוצא להפגין ברחובות. חשוב להדגיש שלא הושמעו גינויים פומביים מצד הנהגת הרשות הפלסטינית ומובילי דעת קהל בחברה הפלסטינית למעשי הטבח, ואין כל שינוי במדיניות או בהתנהלות של הרשות כלפי ישראל, כולל בתחום מערכת החינוך והעיוותים ההיסטוריים הנלמדים בבתי הספר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען בכניסה לישיבת הממשלה, "כניסת עובדים מיו"ש זה המשך אותה קונספציה שאנחנו מזהירים ממנה. אני גר בחברון ושומע את ההסתה במסגדים. מספיק שעשרה אחוז מגיעים חדורי מוטיבציה ושנאה וזו סכנת נפשות. עמדת המשטרה המשרד לביטחון לאומי ועמדתי שלי היא שאסור שייכנס לכאן פועל אחד. אני אפעל כדי שגם חבריי יתנגדו לדבר הזה".

גורמים במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות שבשנים הקרובות הרשות הפלסטינית תתפורר עד כדי קריסה וחוסר תפקוד, ובמקומה יקום מנגנון אחר, בעידוד אמריקני, שישתלט על תחומי האחריות והסמכות של הרשות. מתחילת המלחמה נעצרו באיו"ש למעלה מ-2,200 פלסטינים חשודים בפעילות טרור, שמהם 1,200 פעילי חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully