וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל שנאה מציף את טורקיה: הישראלים עזבו, היהודים מורידים פרופיל

עודכן לאחרונה: 8.12.2023 / 23:04

יחסי טורקיה וישראל הגיעו לשפל חדש: שר החוץ הורה להחזיר את הנציגים הדיפלומטיים, והמל"ל המליץ להצניע סממנים יהודיים. "חוששים להזדהות כיהודים. תמיד היתה שנאה כלפינו, אבל עכשיו היא התפרצה במיוחד", מספרים תושבים, אך עדיין מקווים: "כשהמלחמה תיגמר אנשים ישכחו"

בווידאו: ארדואן בנאום מגנה רצח ישראלים, אבל אומר שישראל מבצעת טבח בעזה/צילום: רויטרס

"אנחנו לא ממש יודעים, כיוון שאנחנו לא ממש שואלים, כי אנחנו יודעים שהם לא ממש היו יכולים לספר". זו התשובה המורכבת, אבל הכנה, של רינה (שם בדוי), שגדלה בטורקיה ועשתה עליה ארצה ללימודיה האקדמיים, כשהיא נשאלת האם קרוביה היהודים שחיים בטורקיה חשים בשינוי מאז תחילת המלחמה, ובמיוחד מאז התבטאויותיו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן.

כפי שדווח שלשום בוואלה!, נשיא טורקיה הזהיר את ישראל מפני מימוש איומו של ראש השב"כ לחסל אנשי חמאס בארצו. טורקיה מאשימה את ישראל ב"רצח עם" וארדואן שב לרטוריקה התקיפה שלו נגד ישראל שאפיינה אותו בעבר, והודיע לאחרונה על ניתוק היחסים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאותו הוא מתאר כ"קצב של עזה" שיידרש לעמוד לדין בינלאומי על "פשעי מלחמה". הרטוריקה הזו מהדהדת אחר כך מגרונותיהם של מפגינים פרו-פלסטינים ברחבי אירופה וכמובן בטורקיה שם בשבועות האחרונים הוא עצמו קרא לצאת ולהפגין.

"אנחנו מאמינים שהם בטוב. אנחנו יודעים שקרובי משפחה מאירופה יצאו אליהם לעשות שם את החג ואולי נשמע מהם יותר כשיחזרו", הוסיפה רינה, כשהעמימות שלה נובעת מהחשש שכל שיחה עם הקרובים עלולה להיות מצותתת, ולסבך אותם.

אנטישמיות בטורקיה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מכנים את נתניהו "הקצב של עזה". טורקיה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ישראלים עזבו את טורקיה, ולא פלא: שגריר טורקיה בישראל נקרא להתייעצויות באנקרה. משרד החוץ של ישראל כינה זאת "צעד נוסף של נשיא טורקיה המתייצב לצד ארגון הטרור חמאס". שר החוץ, אלי כהן, הורה להחזיר מטורקיה את הנציגים הדיפלומטים של ישראל, "לטובת קיום הערכה מחדש של יחסי ישראל- טורקיה". אזהרת המסע לטורקיה הועלתה לרמה 4 הגבוהה, ומהמטה לבטחון לאומי קראו לכל הישראלים השוהים בטורקיה לצאת בהקדם.

לישראלים שטרם יצאו מטורקיה המליץ המל"ל לנקוט בכלל אמצעי הזהירות המומלצים ולצמצם ככל הניתן התקהלויות ושהייה במרחב הציבורי, להצניע סממנים ישראליים ויהודיים, ולהימנע מהגעה למקומות המזוהים כיהודים או עם זיקה ישראלית. פרנסי הקהילה היהודית גזרו על עצמם שתיקה תקשורתית. "נדבר אחרי המלחמה", מסר אחד, אבל בין אם במפורש או במרומז, בין השורות, זה מה שמוסרים כולם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אנטישמיות בטורקיה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חנות בטורקיה ובה נתלה שלט שאוסר על כניסת יהודים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מקסי, (שם בדוי), יליד איסטנבול ותושב העיר, בן 67 נשוי ואב לשניים ששוחח עם וואלה!, מבהיר, "אין לחץ ממשלתי על היהודים. השינוי מתבטא בהפגנות רחוב ויש אנטישמיות שעולה. אני מבין שזה לא רק כאן אלא בכל העולם. כאן מאז תחילת המלחמה פעם אחת כבר נקלעתי להפגנה כזו מול שגרירות ישראל, הייתי במכונית והיה מאד לא נעים".

עוד מוסיף מקסי ומספר כי "אנשים מרגישים יותר מתח בעבודה, במשרדים, בבנקים. חוששים להזדהות כיהודים. תמיד היתה שנאה כלפי יהודים, זה קרה בעבר כל פעם שהייתה בעיה עם עזה או ישראל וכל היהודים יגידו לך שחשו שנאה גם בעבר, אבל היא התפרצה במיוחד עכשיו. מרגישים מאד את השנאה הפורצת במדיה החברתית. כל פרסום שאיכשהו קשור במוסדות היהודים זוכה מיד להתקפות".

לדבריו, רוב בתי הכנסת באיסטנבול נסגרו בינתיים מטעמי ביטחון. מתוך כעשרים פועלים חמישה. "יש שמירה חזקה של שוטרים על בתי הכנסת והמרכזים הקהילתיים היהודיים שבד"כ צמודים אליהם", סיפר, "בית הכנסת שלי עובד, מגיעים אוטובוסים של שוטרים לאבטח בזמן מנחה-ערבית. בסיום התפילה אנשים ממהרים להתפזר וללכת הביתה. אנחנו מקווים שנחזור לחיים נורמליים. שכשהמלחמה תיגמר אנשים ישכחו. כמו תמיד".

אנטישמיות בטורקיה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
דורכים על דגל ישראל בשוק. טורקיה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הוא סיפר כי הוא כבר לא רואה ישראלים בעיר. "בערך לפני כחודש הגיע לכאן זוג ישראלי צעיר ששהה באי טורקי בים התיכון, היו צריכים להגיע לישראל, קצת פחדו להסתובב לבד וללכת למלון אז אירחנו אותם ללילה עד שסידרו להם טיסה דרך יוון. אין יותר טיסות ישירות לארץ. עד לפני כמה חדשים היו שלושים ביום. אז לאף אחד גם לא כדאי להגיע. מי שצריך להגיע או לצאת לישראל טס דרך יוון או רומניה בדרך כלל".

בינתיים, המראות הנשקפים בתקשורת וברשתות החברתיות קשים. אנשים פורסים דגל ישראל ודורכים עליו בשוק, שלטי חוצות של תמיכה בחמאס, פוסטרים של אבו עוביידה דובר חמאס, גרפיטי של "גיבורי חמאס", מוכר חנות ספרים שתלה שלט 'אין כניסה ליהודים' ונהג מונית שמודיע בפתק שתלה על השמשה שלו - 'לא מסיע ישראלים'. בציוץ של ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק ממרכז דיין - אונ' ת"א, יליד טורקיה שעלה ארצה, הוא הציג כיצד בחצר בית ספר, צורחים עשרות תלמידים, אולי מאות, "מוות לישראל" ורשם, "זה צריך להטריד את ישראל, אלה מקבלי ההחלטות של מחר".

אנטישמיות בטורקיה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חנות שמציגה שלט חרם על ישראל/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אנטישמיות בטורקיה. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חרם על ישראל בטורקיה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

"היהודים באמצע סנדוויץ'", מסביר ד"ר ינרוג'ק את הסיטואציה תוך שהוא שלא משייך את גל השטנה הנכחי דווקא לאמרותיו של הנשיא ארדואן, "לא רק הנשיא אלא אפשר לומר שכל הפוליטיקאים וכל התקשורת מקיר לקיר מדברים בקול אחד, מראים רק את הצד הפלסטיני ויום יומיים אחרי הטבח אף החלו להטיל ספק בגרסא הישראלית ועושים כל דבר כדי להציג אותה כביכול כתעמולה זולה ומגויסת", הוא אומר, "אזרח מהשורה שאינו מומחה מקבל את הסקירה החד ממדית הזו מלווה באמירות של הפוליטיקאים שלו וברור שכתוצאה מזה התדמית של ישראל השתנתה בעיניו מאז תחילת המלחמה".

לגבי היהודים הוסיף, "מצבם של היהודים מורכב והם במקום מאד לא נוח עבורם עכשיו. כולם מסתכלים עליהם והם בחיכוך בין הסנטימנט שלהם לישראל לבין מה שהפוליטיקאים והתקשורת של טורקיה משדרים. הם מורידים פרופיל, משתדלים לא לדבר בזירה הציבורית ומקווים לימים טובים יותר. הם כבר ראו משברים כמו אחרי משט המרמרה, וזוכרים שאחר כך היה נרמול".

ינרוג'ק מציין כי "ארדואן התאפק שבועיים, וכל האופוזיציה שלו הקדימה אותו". הוא מזכיר את רעידת האדמה והסיוע הישראלי שסייע לשיפור התדמית והיחסים, "ראינו ביקורים בילטרלים, איכשהו הכול כבר הלך טוב. עכשיו הכול התהפך". עם זאת, לדעתו, "בהתבטאויותיו ארדואן משאיר פתח של תקווה לחזרה ליחסים בכך שהוא מרכז את חיצי הביקורת שלו לנתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully