וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל כמו באוקראינה: להתנדב כדי לגרש את החושך

תומר דרור

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 22:12

ישראלים רבים התנדבו לסייע לקורבנות המלחמה באוקראינה, ולא דמיינו שבתוך פחות משנה יהיה עליהם ליישם את הלקחים כאן בבית. את התובנות מהעבודה עם פליטים במזרח אירופה, הם רותמים למען מי שחיים מאז 7 באוקטובר כפליטים בארצם. טור מיוחד לכבוד יום ההתנדבות הלאומי

בווידאו: כ-150,000 פליטים ברחו מאוקראינה למדינות השכנות/צילום: רויטרס

ראינו וחווינו בעינינו את אכזריות הפשעים נגד האנושות ואת היקפם. טבח, אונס והתעללות באזרחיות ובאזרחים בכל גיל, בכוונת מכוון, במטרה להטיל טרור ולצרוב את האירוע עמוק בזיכרון הקולקטיבי הלאומי. כך פעלו החיילים הרוסים באוקראינה, וכמוהם גם לוחמי הנוחבה של חמאס בעוטף ישראל: הפגיעה האנושה באזרחים חפים מפשע היתה מטרה מבצעית מוגדרת.

היינו שם עם ארגון הסיוע האזרחי "לב אחד", כחלק מהתגייסות בינלאומית נרחבת באוקראינה. לא תיארנו לעצמנו שבתוך פחות משנה, נמצא את עצמנו מיישמים את הידע והניסיון הזה בנסיבות טרגיות כל כך, כאן אצלנו בבית.

הכפר הרוזה במזרח אוקראינה אחרי התקפה רוסית קטלנית, 6 באוקטובר 2023. רויטרס
פגיעה מכוונת ואכזרית באזרחים. כפר באוקראינה אחרי מתקפת רוסית קטלנית, ב-6 באוקטובר/רויטרס
בית בקיבוץ כפר עזה, 14 באוקטובר 2023. אבי רוקח
במקרה שלנו, העולם (כמעט) שותק. הרס בקיבוץ כפר עזה לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר/אבי רוקח

על פניו, אין מקום להשוואה בין המלחמה באוקראינה למלחמה הנוכחית שמנהלת ישראל מול חמאס בעזה. במערכה בין רוסיה לאוקראינה, שלמעשה נמשכת כבר יותר משנה וחצי, נמנו יותר מ-40 אלף אזרחים הרוגים בצד האוקראיני ויותר מ-4 מיליון פליטים. ההבדל ניכר בין השאר במעגל הנזק, שבמלחמה המתנהלת במזרח אירופה משתרע על פני תאי שטח נרחבים יותר; הבדל אחר טמון במעורבות גבוהה הרבה יותר של מדינות וארגוני סיוע בינלאומיים.

ימים ספורים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, משלחת המתנדבים הראשונה של "לב אחד" הגיעה לעיר לביב. מאז, הקמנו ארגון-אח אוקראיני ל"לב אחד", הפעלנו מחנה קיץ למניעת טראומה לילדים פליטים בלביב, והטסנו יותר מ-240 מתנדבים ישראלים ואמריקנים שהעניקו סיוע הומניטרי ורפואי באוקראינה ובגבולותיה.

כשהאוקראינים שאלו אותנו איך אנחנו עוזבים מאחור משפחה ועבודה, ונוסעים לסייע במדינה אחרת - הסברנו שכיהודים, שחוו את תחושת הבדידות בהתמודדות מול מכונת ההשמדה הנאצית, אנחנו לעולם מחויבים להתייצב לצד הטוב, בכל מקום. אבל בניגוד להתגייסות הבינלאומית הנרחבת ולסיקור הממושך בתקשורת העולמית סביב מלחמת רוסיה אוקראינה - העולם, להוציא את ארה"ב בעלת בריתנו, שותק ומתעלם במקרה הטוב. ובמקרים רבים אחרים, זה מתחיל בגינויים ומסתיים בתקריות אנטישמיות חמורות שהולכות ומתרחבות.

בתל אביב מתנדבים ומתנדבות עם פעילויות חינוכיות לילדי הדרום שפונו לבתי מלון. צילום:דוברות תל אביב יפו, אתר רשמי
הניסיון לפגוע באזרחים היה מטרה מבצעית מוגדרת. ילדי הדרום שפונו לבתי מלון לאחר הטבח/אתר רשמי, צילום:דוברות תל אביב יפו

למזלנו, החברה הישראלית התגייסה כולה בצו 8, מי בחזית הצבאית ומי בחזית האזרחית. בתוך ימים התייצבו רבבות מתנדבים בעשרות חמ"לי "לב אחד" ברחבי הארץ, מאילת ועד הגליל. מתוך הניסיון שלנו - החל מהטיפול במפונים בהתנתקות, דרך צוק איתן והמלחמה באוקראינה - למדנו כמה חשובה התארגנות מהירה ורשת מתנדבים ענפה ומתואמת. באוקראינה השתמשנו בתשתית של הארגון שלנו, המורכבת מחניכי ובוגרי האקדמיה למנהיגות, שהוקמה בידי האוקראינים בהנחיית ארז אשל, יו"ר "לב אחד" ומנכ"ל מייסד של מדרשת עין פרת למנהיגות חברתית. כך אנו עושים גם היום בישראל: מאות חניכים מהמכינות של עין פרת הצטרפו למשימה הלאומית לסייע למפונים מבתיהם, בדרום ובצפון.

באוקראינה, זיהינו שהסיוע נעצר בצד הפולני של הגבול, והחלטנו פשוט לקחת עגלות סופרמרקט עמוסות במצרכים ובציוד חיוני, ולהעביר לאוקראינים. סייענו לפליטים במולדובה, ברומניה ובפולין, ולא חשבנו לרגע ששנה אחר כך נעשה אותו הדבר בדיוק עבור ישראלים החיים כפליטים בארצם.

ירי תותחנים גבול הרצועה 18 באוקטובר 2023. אבי רוקח
מדינה שלמה בצו 8. כוחות תותחנים של צה"ל בפעולה בגבול הרצועה, באוקטובר האחרון/אבי רוקח
כוחות מהמשמר הלאומי של אוקראינה משגרים פגז לעבר כוחות רוסיים בקו החזית סביב העיירה אבדייבקה, 8 בנובמבר 2023. רויטרס
להתייצב תמיד לצד הטוב. כוחות אוקראיניים מבצעים ירי ארטילרי נגד כוחות רוסיים בחודש שעבר/רויטרס

בליווי הצמוד של כל אחת ממשפחות החטופים, בסיוע לחקלאים ובהובלת יום ההתנדבות הלאומי שיחול מחר (חמישי) - אחרי חודשיים למלחמה, האמירה שלנו חדה וברורה, ומצטרפים אליה גם עמיתינו המתנדבים מאוקראינה שהגיעו לכאן במיוחד: מגרשים את החושך, מדליקים את האור!

את נר ראשון של חנוכה נציין בשורה ארוכה של פעולות בכל רחבי הארץ, במסגרת יום ההתנדבות הלאומי בשיתוף עם אחים לנשק והשומר החדש: עבודה בחממות בעוטף ישראל, התנדבות בבתי חולים ובבתי אבות, אריזת סלי מזון למפונים, ליווי ילדים בביה"ח שניידר ומסיבת חנוכה לקשישים שפונו מבתיהם. זה אירוע השיא, אחרי חודשיים של התנדבות ובדרך לעוד שנה של התחייבות לערבות הדדית בכל הארץ. מי שמעוניין להצטרף, יוכל להירשם בקישור הבא וליטול חלק במיזם ההתנדבות הלאומית.

הכותב הוא מנכ"ל ארגון הסיוע האזרחי "לב אחד", המוביל את יום ההתנדבות הלאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully