וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם הזהיר: "המלחמה בעזה מאיימת על השלום העולמי"

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 23:21

גוטרש קרא להפסקת אש בעזה והפעיל את סעיף 99, המאפשר לו להביא למועצת הביטחון סוגיות שמאיימות על שלום העולם. מדובר בפעם ראשונה שהמזכ"ל שהשתמש בסמכות זו, אותה לא הפעיל גם במהלך המלחמה באוקראינה. ארדן בתגובה: "המזכ"ל בוחר להמשיך ולשחק לידי החמאס"

מזכ"ל האו"ם נפגש משפחות של בני ערובה המוחזקים בעזה/רויטרס

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שיגר היום (רביעי) מכתב לחברות מועצת הביטחון של האו"ם וביקש להתריע שהמלחמה בעזה היא אירוע שמאיים על השלום והביטחון בעולם כולו, ולכן על מועצת הביטחון ללחוץ להשיג הפסקת אש.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במטה הארגון בניו יורק, 6 בנובמבר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
"ביקש ללחוץ להפסקת אש", אנטוניו גוטרש/עיבוד תמונה, רויטרס

למה זה חשוב:

  • מזכ"ל האו"ם כתב לחברות מועצת הביטחון שהוא מפעיל באופן חריג את סעיף 99 באמנת האו"ם שקובע כי בסמכותו של המזכ"ל להפנות למועצת הביטחון סוגיות שלדעתו מאיימות על שלום העולם.
  • זו הפעם הראשונה שגוטרש משתמש בסמכות הזו מאז נכנס לתפקידו בשנת 2017. הוא נמנע להשתמש בסמכות הזו סביב הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מועצת הביטחון של האו"ם מצביעה על החלטה לגנות את הפלישה הרוסית לאוקראינה, 26 בפברואר 2022. AP
נוהל שלא הופעל גם במהלך המלחמה באוקראינה. עצרת האו"ם/AP

במוקד החדשות:

  • גוטרש כתב לחברות מועצת הביטחון כי הלחימה בעזה וסכנת ההתמוטטות של המערכת ההומניטארית ברצועה מחייבות אותו לקרוא להם לפעול כדי למנוע קטסטרופה ולהשיג הפסקת אש הומניטארית.
  • דקות אחרי שיגור המכתב קראו רוסיה ואיחוד האמירויות לכינוס דיון דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם ביום שישי הקרוב.
  • זמן קצר אחרי ההחלטה לכנס את מועצת הביטחון ביום שישי הפיצה איחוד האמירויות לחברות המועצה טיוטת הצעת החלטה שמצטטת את מכתבו של המזכ"ל ו"דורשת הפסקת אש הומניטארית מיידית". טיוטת הצעת ההחלטה קוראת לכל הצדדים במלחמה בעזה למלא אחר מחויבויותיהם במסגרת החוק הבינלאומי.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא המזרח התיכון בניו יורק

15 באפריל 2023. רויטרס
"האו"ם הגיע לשפל מוסרי חדש", ארדן/רויטרס

מה הם אומרים:

  • שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, אמר בתגובה כי מזכ"ל האו"ם "הגיע לשפל מוסרי חדש". לדבריו גוטרש "נזכר להפעיל סעיף נדיר, רק כשזה מאפשר לו ללחוץ על ישראל".
  • "במקום שהמזכ"ל יצביע במפורש על אחריות החמאס למצב ויקרא לראשי המחבלים להסגיר את עצמם ולהחזיר את החטופים ובכך לסיים את המלחמה, המזכ"ל בוחר להמשיך ולשחק לידי החמאס. אני קורא שוב למזכ"ל להתפטר לאלתר", אמר ארדן.
  • שר החוץ אלי כהן מסר כי "כהונתו של גוטיירש היא סכנה לשלום העולמי. בקשתו להפעיל את סעיף 99 וקריאה להפסקת אש בעזה, מהווה תמיכה בארגון הטרור חמאס, ורוח גבית לרצח קשישים, חטיפת תינוקות ואונס נשים. מי שתומך בשלום עולמי חייב לתמוך בשחרור עזה מהחמאס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully