וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק" 62 שנה אחרי ארה"ב: איראן שיגרה חללית לא מאוישת לחלל

עודכן לאחרונה: 6.12.2023 / 19:45

החללית האיראנית לא מסוגלת להקיף את כדור הארץ והגיעה רק לגובה 130 ק"מ, מספיק כדי לטעון שהגיעה לחלל. החללית מתוכננת להטיס אדם אחד, אך כרגע הוטסה בצורה לא מאוישת. "איראן רוצה שיכירו בה כמעצמת חלל. אין לה יומרות להגיע להישגים מדעיים"

איראן משגרת טיל לחלל/רויטרס

62 שנים לאחר שארצות הברית שיגרה לראשונה אסטרונאוט לחלל, שיגרה היום (רביעי) איראן בהצלחה חללית לא מאוישת למסלול דומה. המסלול כלל יציאה מהאטמוספירה, אבל מבלי להשלים הקפה של כדור הארץ ועדיין ללא אדם בתוכה.

החללית "סלמן", שוגרה ממרכז החלל האיראני "סמנאן" באמצעות משגר שהוסב מהטיל הבליסטי "קאדר". החללית הגיעה לגובה של 130 ק"מ מעל פני הקרקע, ובכך עקפה ב-30 ק"מ את "חגורת קרמן", שנחשבת הגבול בין האטמוספירה לחלל, ועל כן נחשבת טכנית שהגיעה לחלל.

החללית הראשונה שאיראן שולחת לחלל. 6 בדצמבר 2023. משרד ההגנה האיראני, אתר רשמי
החללית האיראנית ששוגרה/אתר רשמי, משרד ההגנה האיראני

טל ענבר, מומחה לתוכנית הטילים האיראנית ולמערכות החלל, מציין כי למרות שמדובר רשמית בפרויקט אזרחי שמנוהל בידי משרד המחקר, המדע והטכנולוגיה האיראני, מעורבים בו גם משרד ההגנה ופיקוד הלוגיסטיקה של צבא איראן. אלה תרמו בין השאר לבניית טיל השיגור.

החללית עצמה מיועדת להטיס אדם אחד לחלל, שיגור שלא ברור עדיין מתי יתרחש. זאת, בזמן שארצות הברית ורוסיה שיגרו בבת אחת לחלל שלושה אנשים כבר בשנות ה-60. מאז, בנתה ארצות הברית מעבורת חלל שנשאה שמונה אסטרונאוטים. אפילו חללית הדראגון של חברת ספייס אקס של אילון יכולה לשאת בו זמנית ארבעה בני אדם.

עוד בוואלה!

"כמו בפורמולה 1": הכוח שמסתער על הטנקים התקולים בעזה

לכתבה המלאה
החללית הראשונה שאיראן שולחת לחלל. 6 בדצמבר 2023. משרד ההגנה האיראני, אתר רשמי
ראש החללית האיראנית/אתר רשמי, משרד ההגנה האיראני
איור החללית האיראנית. 6 בדצמבר 2023. טל ענבר, אתר רשמי
איור ראש החללית/אתר רשמי, טל ענבר

מלבד ארצות הברית ורוסיה, מדינות נוספות מנהלות תוכנית חלל מאוישת. סין למשל, שיגרה תחנת חלל, והודו עומדת לשגר צוות ראשון ב-2025 ומתכננת גם היא תחנת חלל משלה. לעומתן, איראן הצהירה כי היעדים של תכנית החלל שלה שונים. "איראן רוצה שיכירו בה כמעצמת חלל", מסביר ענבר, "ושהיא תיחשב למעצמה בתחום כמו ארצות הברית, רוסיה וסין. אין לה יומרות להגיע להישגים מדעיים, או לשפר את היכולת האנושית בתחום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully