וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה וצה"ל ייפגעו, יעד הגיוס - רחוק מיישום: באוצר מתנגדים להקמת משמר לאומי

עודכן לאחרונה: 5.12.2023 / 8:33

מסמך של אגף התקציבים, שהוגש לאחרונה לשר בן גביר, מטיל ספק בכדאיות בניית הגוף החדש. במוקד המחלוקת: קשיים ביכולת לגייס אלפי לוחמים בתוך חמש שנים - וחשש שתעדוף המשמר הלאומי יזיק ליכולות ההתעצמות של הצבא והמשטרה. מה ממליצים באוצר כדי לפתור את הבעיה?

בווידאו:ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר בתחנת משטרת שדרות עם הדר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מפכ״ל המשטרה רנ״צ קובי שבתאי, מפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן, מפקד התחנה סנ״צ דביר ארובס ומנכ״ל משרד רה״מ יוסי שלי, 29 ביולי 2023/קובי גדעון, איתי בית און / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

אגף התקציבים במשרד האוצר מתנגד להקמת המשמר הלאומי, זאת על פי הדוח שהוגש לאחרונה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומסכם את ההמלצות לבינוי ומודל הפעלתו של הגוף. בין היתר, הדוח מתייחס לגיוס של כ-20 אלף לוחמים, פריסת הכוחות לפי זירות תוך הכפפת המערך למפכ"ל והטמעתו בתוך מג"ב. באוצר הזהירו כי הקמת המשמרת תוביל ל"ייבוש" המשטרה, הטלת ספק ביכולת לגייס מספיק שוטרים, פגיעה בסד"כ של הלוחמים בצה"ל. בנוסף, הומלץ לחזור לשולחן הדיונים, כדי לעבוד על הפרטים.

במסגרת ההמלצה, באגף תקציבים מטילים ספק ביכולת של המשמר הלאומי לגייס אלפי שוטרים תוך חמש שנים, בעוד שבשנים האחרונות המשטרה ניסתה לגייס אלפי שוטרים ובפועל הצליחה לגייס רק כ-300 שוטרים בשנה. "תוספת של 8,000 שוטרים על פני חמש שנים תחייב הכפלה של קצב הגיוסים הממוצע - באופן שנראה רחוק מישים".

בדוח מזהירים גם מפני פגיעה בגופים מקבילים ובצרכים לאומיים אחרים: "הקמת המשמר תגרום לפגיעה ביכולות ההתעצמות של גופים אחרים". בדוח הזהירו כי הקמת המשמר תיפגע במשטרה ובשירות היומיומי שניתן לאזרח.

המשמר הלאומי - מבנה כללי מוצע. ללא קרדיט, אתר רשמי
מטילים ספק ביכולת של המשמר הלאומי לגייס אלפי שוטרים. המבנה הכללי המוצע של המשמר הלאומי/אתר רשמי, ללא קרדיט

נוסף על אלו, ובעקבות המלחמה - באוצר קוראים לבחינה מחדש של המלצות הוועדה בעקבות שינויים דרמטיים "במרקם החיים בישראל". זאת, בעקבות ימי המלחמה שגרמו למשטרה להתחיל בסדרת שינויים דרמטיים שיכולים להתממשק עם המלצות הדוח ואולי לייתר חלקים מההמלצות: עשרות אלפי כיתות כוננות עם רכש בהיקפים גדולים של כלי נשק ארוכים, הצטיידות התחנות במא"גים ונגב, ציוד מבצעי לכוחות הכיבוי כדי להתמודד עם הפרות סדר ועוד.

נוסף על אלו, גם חוסר הוודאות הכלכלית בעקבות המלחמה משפיע על ההמלצה של אגף התקציבים, כמו גם בחינת היום שאחרי: "ברור כי לאחר סיום הלחימה צה"ל ומשרד הביטחון יידרשו לבחון את הנחות הסד"כ הנדרש למשימותיו". עוד הוסיפו באגף כי עלולים להיגרם קשיים נוספים בצה"ל בעקבות ההקמה. "משמעות הצעד הינה פגיעה בסד"כ הלוחמים הנדרש בצה"ל. משהחלה המלחמה, ברור כי הקטנת הסד"כ הצה"לי תעורר עוד יותר קשיים מבעבר, נכתב.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"הוועדה לא נדרשה לשאלת תקציב הקמת המשמר הלאומי, והיא סמוכה ובטוחה כי הדבר ייעשה על ידי גורמי המקצוע במשרד לביטחון לאומי ובמשרד האוצר תוך הבנת השלכות המלצות הוועדה לאישורן", נכתב בדוח עצמו. "עם זאת הוועדה ממליצה כי כל תקציב שיוקצה להקמת המשמר הלאומי ולהפעלתו יהיה 'צבוע' למשימה זו, ולא יהיה ניתן לעשות בו שימוש למשימות השוטפות של משטרת ישראל. זאת על מנת להבטיח שבניין הכוח של המשמר הלאומי, לא ייפגע בשל הפעילות השוטפת".

תוספת המיליארדים בתקציב המשרד לביטחון לאומי, כפי שאושרה אך לפני מספר חודשים, תאפשר למשטרה לקדם ללא מגבלה תקציבית להקים את תשתית המשמר הלאומי וחלק גדול מהמערכים המוצעים. המלצת הוועדה להקים מטות רזים במשמר הלאומי ותעדוף תקציבי לכוחות בשטח מעוררת את התנגדות המשטרה, שאימצה בשנים האחרונות תרבות ארגונית של מטות עתירי כוח אדם וכוחות שיטור וסיור רזים.

יוגב גרדוס. דוברות האוצר, צילום מסך
המלחמה משחקת תפקיד בהמלצה של אגף התקציבים. יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר/צילום מסך, דוברות האוצר

"נבקש להעיר גם על קביעת הוועדה כי על המשמר לאמץ 'תרבות' של מטות רזים והעדפה של גורמי השטח המבצעיים על פני גורמי המטה", הגיבו במשטרה לדוח הוועדה, ותקפו: "איננו מקבלים את ההנחה שכיום קיימת העדפה של גורמי מטה על פני גורמים מבצעיים ומכל מקום, כוחות מבצעיים ללא מטה תומך אפקטיבי לא יוכלו לממש את אחריותם. הליכי רכש, תכנון, משאבי אנוש, רגולציה ועוד הם קריטיים לעבודת המשמר".

"ככל שמטה המשמר לא יוכל לתמוך בפעילות המבצעית, פעילות זו תיעצר או שתהיה חלקית ולא אפקטיבית. נזכיר, כי חלק לא מבוטל מהביקורת על היערכות המשטרה לאירועי 'שומר החומות' אשר פורטו בהרחבה בעבודת הוועדה מתייחסות להיערכות המטה, כך שמטה אפקטיבי הוא קריטי להצלחת פעילות המשמר ומילוי ייעודו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully