וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הקלעים של קריסת הפסקת האש עם חמאס

עודכן לאחרונה: 2.12.2023 / 0:46

חמאס סירב לשחרר כ-10 נשים שהחזיק כבנות ערובה וביקש להתחיל במו"מ על שחרור גברים מבוגרים במקום, כך אמרו בכירים ישראלים. ראש המוסד הבהיר: "ישראל לא משחקת משחקים"; בכירים ישראלים: חמאס מבין כי סוגיית הנשים היא רגישה מאוד ולכן רוצה לשמור כמה מהן כקלף מיקוח

בווידאו: תיעוד: תקיפות צה"ל ברצועת עזה אחרי קריסת הפסקת האש/צילום: דו"צ

המו"מ על הארכת ההפוגה בלחימה בעזה התפוצץ ביום שישי לפנות בוקר, אחרי שחמאס סירב לשחרר כ-10 נשים שהחזיק כבנות ערובה וביקש להתחיל במו"מ על שחרור גברים מבוגרים במקום, כך אמרו שלושה בכירים ישראלים.

פיצוצים בעזה, חרבות ברזל, 1 בדצמבר 23. אבי רוקח, אתר רשמי
פיצוצים בעזה עם תום הפסקת האש/אתר רשמי, אבי רוקח

למה זה חשוב

  • התמוטטות הפסקת האש הביאה לחידוש התקיפות של חיל האוויר ולחידוש הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה. פעולה זו עשויה להתרחב בימים הקרובים גם לכיוון חאן יונס בדרום הרצועה, שם נמצאים כמה ממנהיגי חמאס.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

במוקד החדשות

  • לפי הסכם שחרור החטופים, חמאס התחייב לשחרר את כל הנשים והילדים שבידיו בתמורה לעד תשעה ימים של הפוגה בלחימה. למעלה מ-80 נשים וילדים שוחררו בשבוע האחרון במסגרת המתווה הזה.
טנק בעוטף עזה, 1 בדצמבר 2023. אבי רוקח
טנק בעוטף עזה לאחר קריסת ההפוגה, 1 בדצמבר 2023/אבי רוקח

מאחורי הקלעים

  • שלושה בכירים ישראלים אמרו כי בשעות שלפני קריסת הפסקת האש חמאס לא העביר כל רשימה של חטופים שבכוונתו לשחרר.
  • במקום, חמאס העביר מסרים דרך המתווכים המצרים והקטארים והציע להתחיל במו"מ על מה התמורה שישראל מוכנה לתת עבור שחרור של גברים מבוגרים.
  • הבכירים הישראלים אמרו כי ישראל הבהירה למתווכים שהיא יודעת שחמאס מחזיק בכמה נשים כבנות ערובה וכי לא יתקיים כל דיון על שחרור חטופים אחרים לפני שכל הנשים ישוחררו כפי שנקבע בהסכם.
  • במהלך הלילה ראש המוסד דוד ברנע העביר מסר לחמאס באמצעות המתווכים ולפיו "ישראל אינה משחקת משחקים" והדגיש כי אם לא ישוחררו כל הנשים ישראל תחדש את הלחימה בשבע בבוקר, כך אמר בכיר ישראלי.
  • זמן לא רב אחר כך חמאס הגיב במסר משלו כאשר שיגר רקטה לכיוון ישראל. שעה קלה מאוחר יותר הפסקת האש התמוטטה והלחימה חודשה.

הצד השני

  • בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה אל-ערביה כי ישראל היא זו שאחראית על קריסת המו"מ להארכת ההפוגה כיוון שניסתה להטעות את המתווכים וכללה חיילות ברשימת הנשים שדרשה לשחרר. חמדאן אמר כי ישראל סירבה לכל הצעה אחרת שהוגשה לה.
  • בהודעה שפרסמה חמאס היום (שישי) נמסר כי היא הציע לישראל לשחרר גברים מבוגרים שנמצאים בשבי בעזה, העברת גופות של שבויים שנהרגו במהלך הפצצות ישראליות וכן שחרור של שני שבויים חיים. חמאס הוסיפה בהודעה כי היא הציע להעביר לישראל את גופותיהם של שלושת בני משפחת ביבס ולשחרר את אבי המשפחה כדי שיוכל להשתתף בהלווייתם.

בין השורות

  • שני בכירים ישראלים אמרו כי ההערכה בישראל היא שחמאס מבין כי סוגיית הנשים שנמצאות בשבי רגישה מאוד עבור ישראל ולכן רוצה לשמור כמה מהן בידיו כקלף מיקוח להמשך המלחמה.
  • בכיר ישראלי אחד אמר כי ההערכה היא שחמאס לא רוצה לשחרר את הנשים שנותרו בידיו כדי שלא יספרו על האירועים שהתרחשו ב-7 באוקטובר וכן במהלך שהותן בשבי.
שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בשיחה עם כתבים בדובאי, 1 בדצמבר 2023. רויטרס
אנתוני בלינקן בשיחה עם כתבים בדובאי, 1 בדצמבר 2023/רויטרס

מה הם אומרים

  • שר החוץ האמריקני אנטוני בלינקן אמר כי ההפוגה בלחימה הסתיימה בגלל חמאס. "חמאס הפר את התחייבויותיו. הוא החל לירות טילים לפני סיום ההפוגה וחזר בו מהתחייבויות שנתן בנוגע לשחרור החטופים", הוא אמר.
  • דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן מסר כי חמאס לא סיפק עד כה רשימת חטופים שתאפשר הארכה נוספת של ההפוגה בלחימה בעזה. לדבריו, ארצות הברית עובדת עם ישראל, מצרים וקטאר כדי לנסות לחדש את ההפוגה ולשחרר עוד חטופים.
נאום ראש המוסד דוד ברנע,  בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור, אוניברסיטת רייכמן. 10 בספטמבר 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
ראש המוסד דוד ברנע/פלאש 90, אבשלום ששוני

מה הלאה

  • בכירים ישראלים אמרו כי המו"מ בתיווך קטאר ומצרים על שחרור חטופים נוספים בתמורה להפוגה בלחימה צפוי להימשך עכשיו תחת אש. לדבריהם, ישראל עומדת להפעיל לחץ צבאי נוסף על חמאס וסבורה כי זה עשוי לגרום לו לשחרר חטופים נוספים שהוא מחזיק בידיו.
  • קטאר, מצרים וארה"ב מנסות להחיות את המגעים על שחרור החטופים שנקלעו למבוי סתום והביאו לקריסת הפסקת האש, כך אמר לוואלה מקור שמעורה בפרטים.
  • המקור ציין כי במסגרת זו מנסים המתווכים למצוא נוסחה שתאפשר להרחיב את הקטגוריות של החטופים שישוחררו גם לגברים שאינם חיילים בשירות פעיל - כמו למשל גברים מבוגרים שנמצאים בשבי חמאס.
  • לדברי המקור, קטאר ממשיכה להפעיל חמ"ל בדוחא שעוסק בסוגיית החטופים ומקיים מגעים עם כל הצדדים כדי לנסות ולהציל את הפסקת האש הזמנית ואת שחרור החטופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully