וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה הוציאה מחוץ לחוק את "תנועת הלהט"ב הבינלאומית": "כולם יהפכו למטרה"

עודכן לאחרונה: 1.12.2023 / 20:57

פסיקת בית המשפט העליון תאפשר לרשויות לעצור או להעמיד לדין כל מי שהיא תגדיר כחבר ב"תנועה", שהוגדרה כ"קיצונית". הרדיפה של פוטין אחר הקהילה הגאה החריף מאז תחילת המלחמה באוקראינה, ויריביו רואים בכך ניסיון ליצור אויבים מדומיינים: "אידיאולוגיה טוטליטרית"

אנשים ממתינים מחוץ לבית המשפט העליון הדן בהוצאה מחוץ לחוק של "תנועת הלהט"ב הבינלאומית" במוסקבה, רוסיה, 30 בנובמבר 2023. רויטרס
אנשים ממתינים מחוץ לבית המשפט העליון הדן בהוצאה מחוץ לחוק של "תנועת הלהט"ב הבינלאומית" במוסקבה, רוסיה, 30 בנובמבר 2023/רויטרס

בית המשפט העליון של רוסיה הוציא מחוץ לחוק אתמול (חמישי) את "תנועת הלהט"ב הבינלאומית" שאותה הגדיר כארגון קיצוני, בפסיקה חסרת תקדים שלפי הקהילה הגאה תוביל למעצרים ולהעמדה לדין של חבריה הנרדפים ממילא.

הפסיקה, למעשה, אוסרת על פעילות להטב"קית במדינה, שהקצינה את עמדותיה השמרניות מאז תחילת המלחמה באוקראינה בפברואר 2022. משמעות ההגדרה היא שהומואים, לסביות, טרנסג'נדרים ואחרים עלולים להישלח לעונשי מאסר ארוכים אם הרשויות יגדירו אותם כחלק מ"תנועת הלהט"ב הציבורית הבינלאומית".

ההגדרה המעורפלת, שאותה ביקש משרד המשפטים מוקדם יותר החודש, אינה מפרטת מהי בדיוק אותה תנועה. היא אינה גוף רשום ברוסיה, אלא הגדרה רחבה יותר שבה משתמשים הרשויות הרוסיות. הדיון ביום חמישי התקיים בדלתיים סגורות וללא נאשמים.

פעילי זכויות אדם אמרו כי הנוסח המעורפל של הפסיקה המתמקד ב"תנועת הלהט"ב הציבורית הבינלאומית" תאפשר לרשויות להעמיד לדין אנשים או ארגונים שאותם היא מגדירה כחלק מאותה "תנועה". "אף שאין תנועה כזו, ברור שכל הפעילויות החוקיות של ארגוני להט"ב לא יהיו אפשריות ברוסיה", אמר איגור קוצ'טקוב, ראש ארגון זכויות האדם "רשת הלהט"ב הרוסית".

לוסי שטיין, פעילה פוליטית רוסייה וחברה בקולקטיב האומנותי "פוסי ריוט", אמרה כי "כל מי שמזהה את עצמו כחלק מתנועת הלהטב"ק+ יכול להפוך כעת למטרה". הקרמלין השתמש בעבר בהגדרה "קיצוניות" כדי להעמיד לדין ארגוני זכויות אדם, כלי תקשורת עצמאיים ואופוזיציה פוליטית, כולל בעלי בריתו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני. חלקם קיבלו עונשי מאסר ממושכים.

דיוקנו של ולדימיר פוטין על רקע דגל הגאווה במצעד הגאווה בטולוז, צרפת, 10 ביוני 2023. רויטרס
דיוקנו של ולדימיר פוטין על רקע דגל הגאווה במצעד הגאווה בטולוז, צרפת, 10 ביוני 2023/רויטרס

מאז תחילת המלחמה באוקראינה, הנשיא ולדימיר פוטין פתח בקמפיין מחודש לקדם "ערכים מסורתיים", והפך את הרטוריקה האנטי-הומוסקסואלית לאחת מאבני היסוד של האג'נדה הפוליטית שלו. בנאומים קודמים האשים פוטין את המערב ב"מעבר לשטניות גלויה", והביא כדוגמה את קידום זכויותיהם של הומואים וטרנסג'נדרים באירופה.

הנשיא הרוסי חזר על הזלזול שלו בקהילת הלהטב"ק+ במהלך נאום שנשא החודש וכינה טרנסג'נדרים "משני צורה". חלק ממבקרי הקרמלין אמרו כי הרטוריקה היא ניסיון מצד מוסקבה ליצור אויב פנימי בזמן שהמלחמה של רוסיה באוקראינה נמשכת ללא סופק באופק, והקהילה הגאה משמשת שעיר לעזאזל.

קוצ'טקוב, ראש ארגון זכויות האדם, אמר כי מוסקבה מנסה "ליצור אויבים דמיוניים במסגרת האידיאולוגיה שלה, המקדמת 'ערכים מסורתיים'". "האידיאולוגיה הזו הופכת טוטליטרית", אמר.

לפסיקה של בית המשפט העליון אתמול קדמו כמה חוקים נגד הקהילה הגאה. פוטין חתם בחודשים האחרונים על חוק האוסר על "תעמולה להט"בית" בקרב מבוגרים. החוק מגדירה כעבירה פלילית כל מעשה הנחשב כניסיון לקדם את מה שרוסיה מכנה "יחסי מין לא מסורתיים" - בקולנוע, באינטרנט, בפרסום או בציבור.

בעקבות החוק, תיאטרון הבולשוי במוסקבה הפסיק להציג מופע על הרקדן הרוסי רודולף נורייב, בעוד שחנויות ספרים ובתי קולנוע הסירו את כל התוכן המכיל נושאים הקשורים לקהילה הגאה.

לא אחת, המלחמה של הקרמלין בקהילה הגאה מגיעה למחוזות האבסורד. בשבוע שעבר, ערוץ טלוויזיה פופולרי הסיר קשת בענן המופיעה משירי מז'אנר הקיי-פופ, ובעקבות זאת ביקש הפרלמנט להכריז רשמית שאין קשר בין קשת בענן לקהילת הלהטב"ק.

במהלך הקיץ, מחוקקים רוסים אסרו גם על התערבות רפואית והליכים בירוקרטיים שיאפשרו לאנשים לשנות את מינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully