וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישת בלינקן וקבינט המלחמה: מחלוקת בין ארה"ב לישראל על משך המבצע בעזה

עודכן לאחרונה: 30.11.2023 / 22:30

שר החוץ האמריקני שאל את נתניהו והשרים כמה זמן יימשך המבצע. הרמטכ"ל הלוי השיב: "יותר מכמה שבועות נוספים". בלינקן הבהיר כי אם המבצע ימשיך בהיקף ובעוצמה הנוכחיים הלחץ הבינלאומי על ישראל וארה"ב ייגבר משמעותית

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן/מעריב אונליין

הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי אמר לשר החוץ האמריקני טוני בלינקן במהלך פגישתו עם קבינט המלחמה כי פעולת צה"ל בעזה - כולל בדרום הרצועה - צפויה להימשך "יותר מכמה שבועות נוספים", כך לפי שני מקורות שמעורים בפרטי הפגישה.

למה זה חשוב:

  • ממשל ביידן עדיין לא קרא להפסקת אש ברצועת עזה ואינו דורש מישראל לעצור את הפעולה הצבאית, אך בוושינגטון יש דאגה עמוקה מחידוש פעילות צה"ל ברצועה לאחר סיום ההפוגה ובמיוחד ממבצע צבאי ישראלי בדרום הרצועה - שם מרוכזים שני מליון תושבים פלסטינים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, בלשכת רה"מ בירושלים, 30 בנובמבר 2023. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, 30 בנובמבר 2023/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

מאחורי הקלעים:

  • מקור שמעורה בתכני הפגישה השתמש בביטוי "חילופי דעות כנים" כדי לתאר את המחלוקות שהתגלעו בפגישה בכל הנוגע להמשך פעולת צה"ל בעזה.
  • בלינקן היה זה שהעלה מיוזמתו את הנושא ושאל כמה זמן פעולת צה"ל בעזה צפויה להימשך בהיקף הנוכחי במסגרתו כוחות קרקעיים גדולים מאוד נמצאים ברצועה.
  • בלינקן הסביר כי ממשל ביידן מודאג מכך שהמשך פעולת צה"ל בעזה, במיוחד בעוצמה ובהיקף הגדולים בהם היא מתנהלת כעת, יגבירו משמעותית את הלחץ הבינלאומי על ישראל ועל ארה"ב.
  • לפי המקורות בלינקן ביקש שישראל תנקוט בצעדים נוספים כדי להבטיח שפעולה בדרום הרצועה לא תביא לפגיעה מאסיבית באזרחים.
  • נתניהו, גלנט והלוי אמרו לבלינקן כי פעולה קרקעית בדרום הרצועה תגרום לפחות פגיעה באזרחים מאשר תקיפות מהאוויר.
פגישת אנתוני בלינקן עם שר הביטחון יואב גלנט, 30 בנובמבר 2023. רויטרס
פגישת בלינקן עם שר החוץ גלנט, 30 בנובמבר 2023/רויטרס

מה הם אומרים:

  • שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים לאחר פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו כי הדגיש שעמדת ארה"ב היא ש"אי אפשר לחזור על הפגיעה באזרחים בלחימה בדרום כפי שהיה בצפון". בהצהרתו אמר בלינקן: "זה היום השביעי בו משוחררים חטופים וחוזרים למשפחותיהם וסיוע הומניטרי נכנס לעזה והאזרחים בעזה יכולים לנוע לאזורים בטוחים. באתי כאן כדי לקדם - ובראש ובראשונה - הארכה של ההפוגה כדי להוציא עוד חטופים ולהכניס עוד סיוע הומניטרי בעזה. לא נעצור עד שנוציא את כל החטופים ונשיב אותם למשפחותיהם".
  • בלינקן הוסיף: "באותה עת אנחנו ממשיכים בהעברת סיוע הומניטרי לתושבי עזה. הגברנו משמעותית את כניסת הדלק המים המזון. הכפלנו בשבוע האחרון את מספר המשאיות שנכנסות לעזה אבל זה עדיין לא מספיק, לכן אנחנו ממשיכים לעבוד על הכנסת עוד סיוע ובעיקר דלק. זה חיוני במיוחד עבור החלקים החלשים ביותר באוכלוסיה - ילדים קשישים נשים בהריון נכים ואפילו לוחץ יותר ככל שהחורף מתקרב ומעלה את האפשרות למחלות". לדבריו, ישראל תוכל להשיג את מטרותיה תוך כדי מתן הסיוע ההומניטרי. "לישראל יש את אחד הצבאות המתוחכמים בעולם אבל יש לה יכולת וחובה לצמצם את הפגיעה בבלתי מעורבים".
  • לדברי בלינקן: "האופן שבו ישראל מגינה על עצמה חשוב. חיוני שישראל תגן על עצמה בהתאם לחוק הבינלאומי, גם אם הצד השני לא עושה זאת. לפני שישראל מחדשת את המתקפה, עליה ליישם תוכניות שמצמצמות את הפגיעה באזרחים, וצעדים נוספים להבטחת ביטחונם של אסירים, כולל אזורי חיץ והימנעות מנזק לבתי חולים תשתיות כוח ומים וביוב. ולתת לאזרחים בדרום עזה את האפשרות לחזור לצפון הרצועה ברגע שאפשר".
  • בלינקן סירב לענות לשאלה אם ארצות הברית הקציבה לישראל לוחות זמנים להמשך המלחמה, כפי שפורסם בוואלה! ואמר: "נמשיך לתמוך במאמצי ישראל לא לאפשר לחמאס לחזור על מעשי 7 באוקטובר. איך ישראל תעשה את זה - אלה החלטות שעל ישראל לקבל, אבל אנחנו חושבים שהדרך שהיא עושה את זה חשובה מאוד ובמובן זה, הסיוע ההומניטרי חשוב, וממשלת ישראל מסכימה לזה". לדבריו, ארצות הברית מעוניינת ביום שמיני של הפסקת אש והשבת חטופים, "אבל זה תלוי בחמאס".
  • עוד אמר בלינקן: "חשוב שהצלב האדום יקבל גישה לחטופים ויוכל לבדוק את מצבם. אבל לא צריכים להיות חטופים מלכתחילה. הדבר הנורא שעשה חמאס ב-7 באוקטובר מעסיק אותנו מאז כל יום. אנחנו רוצים לראות את המשך השחרור. חמאס צריך לשחרר את כולם עכשיו. עם זאת, לדבריו, "השאלה של סיוע הומניטרי לא קשורה לצלב האדום, אלא לחפים מפשע בעזה, לא אנשי חמאס, שזקוקים לזה. המצב בעזה חמור מאוד. לקראת החורף, אנחנו כבר רואים פוטנציאל לפריצת מגיפות. ממשלת ישראל מבינה את זה".
  • בנוסף אמר בלינקן: "אנחנו מצפים שממשלת ישראל תנקוט צעדים נוספים כדי לשים קץ לאלימות של מתנחלים קיצוניים, ושוקלים גם צעדים משלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully