וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: גורם הודי תכנן ניסיון חיסול של בדלן סיקי בשטחנו

עודכן לאחרונה: 30.11.2023 / 13:54

התביעה במנהטן אמרה כי ניקהיל גופטה הונחה על ידי עובד ממשל הודי לתכנן התנקשות בתושב ניו יורק, התומך במדינה סיקית עצמאית. הוא הופלל על ידי סוכן חשאי, ונעצר. הודו הקימה "ועדת חקירה", אך האישומים נחשפו חודשיים לאחר שקנדה האשימה אותה בחיסול מנהיג סיקי בשטחה

גורם רשמי בממשלת הודו הורה על ניסיון התנקשות לא מוצלח בבדלן סיקי על אדמת ארצות הברית - כך הודיע היום (רביעי) משרד המשפטים בוושינגטון, שחשף אישומים נגד האדם הנאשם באותה מזימת חיסול לא מוצלחת.

התובעים הפדרליים במנהטן אמרו כי ניקהיל גופטה, בן 52, פעל מול עובד ממשלתי בהודו, שאחראי על תחום הביטחון והמודיעין, במטרה להתנקש בחייו של תושב העיר ניו יורק הקורא להקמתה של מדינה סיקית עצמאית בצפון הודו.

התובעים לא ציינו את שמו של הגורם ההודי הרשמי או של המטרה. גופטה נעצר על ידי הרשויות הצ'כיות ביוני והוא ממתין להסגרתו לארצות הברית. לא ניתן היה לפנות אליו לתגובה.

"הנאשם קשר קשר מהודו לחסל, כאן בעיר ניו יורק, אזרח אמריקני ממוצא הודי שקרא בפומבי להקמתה של מדינה סיקית עצמאית", אמר דמיאן וויילאס, התובע הפדרלי הבכיר ביותר במנהטן, בהצהרה שמסר.

האישומים נחשפו אחרי שבשבוע שעבר אמר בכיר בממשל ביידן כי הרשויות האמריקניות סיכלו ניסיון להתנקש בחייו של בדלן סיקי בארצות הברית. הוא הוסיף כי וושינגטון העבירה אזהרה להודו לגבי חששותיה בדבר מעורבותה של הממשלה בניו דלהי.

אותו גורם אמר כי גורפטוואנט סינג פאנון, שלו אזרחות אמריקנית וקנדית, היה המטרה. הפרשה היא סוגייה רגישה מאוד עבור שתי המדינות, המנסות לחזק את הברית ביניהן אל מול התחזקותה של סין, הנתפסת כאיום על הדמוקרטיות שלהן.

שגרירות הודו בוושינגטון ומשרד החוץ של הודו טרם הגיבו לפניות בנושא, אך אתמול אמרו בניו דלהי כי הם יקיימו חקירה רשמית בנוגע לחששות שהעלתה ארצות הברית.

"הודו מתייחסת ברצינות לדברים מסוג זה משום שהם מסכנים את האינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו גם כן", מסר משרד החוץ של הודו, שהבטיח לפעול בהתאם לממצאי אותה ועדת חקירה שהוקמה ב-18 בנובמבר.

גורם הודי, המעורה בנושא, אמר כי ארצות הברית החלה להשמיע את חששותיה והעבירה את הפרטים הרלוונטיים לממשלתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי כבר באפריל. הגורם, שדיבר בעילום שם משום שהוא לא מורשה לשוחח עם התקשורת, הוסיף כי הסוגייה נידונה בפגישה שקיימו ב-10 בנובמבר שרי החוץ וההגנה של ארצות הברית עם עמיתיהם ההודים בניו דלהי כחלק מהשיחות הבילטרליות בין המדינות.

הם תיארו אותו בתור מבקר חריף של ממשלת הודו, העומד בראש ארגון שבסיסו בארצות הברית וקורא להיפרדותה של מדינת פונג'ב מהודו. בפונג'ב חיה אוכלוסייה סיקית גדולה.

רק לפני חודשיים, קנדה אמרה כי יש בידיה ראיות "אמינות" הקושרות סוכנים של ממשלת הודו לרצח של מנהיג בדלני סיקי שאירע בשטחה בחודש יוני האחרון. הודו הכחישה מעורבות ברצח של הרדיפ סינג' ניג'אר, שנורה למוות בסמוך למקדש בפרבר של ונקובר.

על פי התביעה, הגורם הרשמי גייס את גופטה במאי האחרון והטיל עליו את משימת ההתנקשות. לדברי התובעים בתיק, גופטה סיפר בעבר לאותו גורם כי הוא היה מעורב בסחר של סמים וכלי נשק. בהמשך, הוא פנה למישהו שהוא האמין שהוא שותף לפשע כדי שיסייע לו לשכור את שירותיו של מתנקש, אך אותו עמית היה למעשה סוכן חשאי של מינהל אכיפת הסמים של ארצות הברית.

התובעים אמרו כי ביום שבו נרצח ניג'אר, גופטה כתב לסוכן החשאי שניג'אר "היה מטרה בעצמו" ו"יש לנו כל כך הרבה מטרות". הוא עומד בפני שני סעיפים של רצח תמורת שכר ובקשירת קשר לרצח תמורת שכר. אם הוא יורשע, הוא עומד בפני עונש מקסימלי של 20 שנות מאסר.

ממשלת הודו מתלוננת על נוכחותן של קבוצות בדלניות סיקיות מחוץ למדינה, כולל בקנדה ובארצות הברית. הקבוצות שמרו בחיים את התנועה למען חאליסטאן, שמה של אותה מדינה שהם שואפים להקים תוך התנתקותם מהודו.

התנועה נחשבת לאיום ביטחוני על ידי הודו. חמושים סיקים הואשמו בפיצוץ מטוס בואינג 747 של אייר אינדיה ב-1985 שטס מקנדה להודו, שכל 329 נוסעיו נהרגו. התמיכה בבדלנות הסיקית בהודו כמעט שאינה קיימת כיום, אחרי שנמחצה על ידי הממשל בשנות ה-90.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully