וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת האקלים תיפתח באמירויות. לפני זה, היא ניסתה לסגור עוד עסקאות נפט

עודכן לאחרונה: 29.11.2023 / 22:04

ועידת האקלים השנתית תיפתח מחר בדובאי, אך מסמכים פנימיים שהודלפו והגיעו לתקשורת כללו "נקודות לשיחה" ו"בקשות" שהוכנו לנשיא הוועידה - המכהן גם כשליח האקלים של האמירויות - לפני פגישותיו עם נציגי המדינות השונות. הוא מכחיש: "טענות כוזבות

יו"ר חברת הנפט הממשלתית של איחוד האמירויות ושליח האקלים שלה סולטן אל ג'אבר בכנס באבו דאבי, 2 באוקטובר 2023. רויטרס
הואשם בניגוד אינטרסים. סולטאן אל-ג'אבר/רויטרס

איחוד האמירויות הערביות, שתארח את פסגת האקלים הבינלאומית שתיפתח מחר (חמישי), מתכננת לנצל אותה לטובת קידום עסקאות עבור חברות הנפט והגז הלאומיות שלה - כך עולה ממסכים שהודלפו למרכז לדיווח אקלים והגיעו לידי "הגרדיאן".

בראש ועידת האו"ם לשינוי אקלים ה-28 (Cop28) עומד סולטאן אל-ג'אבר, המכהן גם כמנכ"ל חברת הנפט הלאומית "אדנוק" וגם כיועץ לענייני אקלים של האמירויות. התפקיד הכפול הזה ספג ביקורות על כך שמדובר בניגוד אינטרסים, וותיקי ועידות האקלים אמרו כי הגילויים החדשים פוגעים באמון בנשיאותה של אל-ג'אבר, ולכן מאיימים על הצלחתה של הוועידה הקרובה.

הגרדיאן דיווח לאחרונה כי לאדנוק יש את תכניות ההתרחבות הגדולות ביותר בעולם, וכי שדות הנפט והגז הממשלתיים באמירויות מבעירים גז כמעט מדי יום, למרות התחייבות שניתנה לפני כ-20 שנה למדיניות שבמסגרתה לא תהיה בערה קבועה.

המסמכים שהודלפו הם מסמכי תדרוך שהוכנו על ידי צוות הועידה לפני פגישות בילטרליות בין אל-ג'אבר ל-27 ממשלות כחלק מההכנות הדיפלומטיות לכינוס. בנוסף להצגת נושאים הקשורים למשא ומתן על משבר האקלים, התדרוכים כוללים "נקודות לשיחה" ו"בקשות" מ"אדנוק" ומ"מסדר", חברת האנרגיה המתחדשת של איחוד האמירויות, שבראשה עומד אל-ג'אבר.

מחאה נגד חברות האנרגיה הגדולות בסמוך למגדל אייפל בפריז, צרפת, 27 בנובמבר 2023. רויטרס
הפגנה נגד ראשי חברות הנפט ליד מגדל אייפל בפריז, השבוע/רויטרס

התדרוכים, שדווחו לראשונה על ידי ה-BBC, כוללים נקודות לשיחה עבור 15 מדינות המצהירות כי אדנוק רוצה לעבוד עמן כדי להפיק את הנפט והגז שלהן.

כך, למשל, בנוגע לסין, אדנוק הביעה נכונות "להעריך במשותף הזדמנויות בינלאומיות של גז טבעי נוזלי" במוזמביק, קנדה ואוסטרליה, ואילו התדרוך מציע לומר לקולומביה כי אדנוק "ערוכה" לסייע בפיתוח עתודות הנפט והגז שלה. מדעני אקלים הזהירו שוב ושוב כי לעולם כבר יש תוכניות לנצל הרבה יותר עתודות דלק מאובנים ממה שניתן לשרוף בבטחה, וכי אין לקדם פרויקטים חדשים של דלקי מאובנים.

אל-ג'אבר הכחיש היום את הדיווחים. "הטענות הללו כוזבות, לא אמיתיות, לא נכונות ולא מדויקות", אמר במסיבת עיתונאים שכינס, שאליה לא הוזמנו נציגים מ-BBC. לדבריו, הדיווח נועד לפגוע בנשיאותו. "אני מבטיח לכם, מעולם לא ראיתי את נקודות הדיבור האלה שהן מתייחסות אליהן או שאי פעם השתמשתי בנקודות לשיחה כאלה בדיונים שלי".

המטרה - הגבלת ההתחממות הגלובלית בעד מעלה וחצי

הוועידה בדובאי, שתימשך עד 12 בדצמבר, תתמקד בניסיון להגביל את ההתחממות הגלובלית במעלה וחצי, שלפי מדעניה הכרחית כדי להימנע מההשלכות הקשות ביותר של שינויי האקלים. עם זאת, כדי לעמוד ביעד הזה, הממשלות השונות צריכות לקצץ באופן דרסטי בפליטות גזי החממה, בלא פחות מ-43% בהשוואה לרמות של 2019.

למרות חשיבותה של הוועידה השנתית, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - שהשתתף בה בשנתיים הקודמות - ידלג עליה הפעם, על רקע עיסוקו הממושך במלחמות בעזה ובאוקראינה. במקומו תגיע סגניתו קמלה האריס, ובכירים אחרים בממשל, בהם שר החוץ אנתוני בלינקן והשליח הנשיאותי לנושאי האקלים, ג'ון קרי.

מנהיגים בולטים אחרים מהעולם שיגיעו לוועידה הם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי וכן נשיא המדינה יצחק הרצוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully