וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד להבטחות: הממשלה תקצץ רק כמיליארד שקלים מהכספים הקואליציוניים

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 3:38

לפי התיקון לתקציב שאושר הערב על ידי הממשלה, הכספים הקואליציוניים שבמרכז הוויכוח קוצצו מכ-5.8 מיליארד ש"ח לכ-4.8. זאת בניגוד להמלצת האוצר שדרש להקפיא כ-2.6 מיליארד ש"ח, ופחות מה-1.6 מיליארד שסמוטריץ' אמר שיקצץ

בווידאו: גנץ מבהיר שלא יסכים להעברת כספים הקואליצוניים - "לא עושים קומבינות במלחמה"/צילום: לע"מ

הממשלה אישרה את תקציב המדינה המתוקן לשנת 2023, שכולל ההקצאה מחדש של כ4.8 מיליארד שקלים של כספים קואליציוניים. התקציב החדש כולל 4.8 מיליארד שקלים בכספים קואליציוניים, במקום 5.8 מיליארד שהוקצו בתקציב המקורי שאושר במאי - קיצוץ של מיליארד שקלים בלבד, בניגוד לעמדת בנק ישראל והדרג המקצועי במשרד האוצר שדרשו קיצוץ נרחב יותר בכספים הפוליטיים.

חמשת שרי המחנה הממלכתי בינהם בני גנץ גדי איזנקוט וחילי טרופר הצביעו בממשלה נגד התקציב החדש לשנת 2023 לאחר שדרישתם להגדיל את הקיצוץ בכספים הקואליציוניים נדחתה. כל חמשת שרי המחנה הממלכתי, ובינהם שני שרי תקווה חדשה, השאירו פתק עם הצבעתם נגד ועזבו את הדיון.

השר גדעון סער (תקווה חדשה) שהצביע נגד התקציב בממשלה אמר בישיבה: "האם כשהצטרפנו לממשלה ביקשו כספים קואליציוניים? זה כלל לא עלה דעתנו! אנחנו במלחמה! אנחנו נכנסים לתקופה כלכלית קשה ביותר עם הרבה חוסר ודאות. צריך להיות עם יד רחבה בכל מה שנוגע להוצאות המלחמה, הן בביטחון והן בהוצאות האזרחיות הקשורות. מצד שני - חייבים להקפיא כל מה שאינו נדרש והכרחי!".

גדעון סער, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
גדעון סער, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

השרה יפעת שאשא ביטון אמרה: "התקציב כולו היה צריך להיות מרוכז למאמץ הלחימה, ומה שהבאתם כאן לאישור מריח כמו עסקנות פוליטית בחסות המלחמה. הוא לא תורם בכלום אלא להפך, רק ממשיך את הפגיעה באמון של הציבור".

גם שר הכלכלה ניר ברקת מימש את איומו והצביע נגד התקציב. "ממשלה שמקצצת דווקא במגזר הייצרני, במנועי הצמיחה, בפריפריה, בעסקים הקטנים והבינוניים ובהשקעות הון - מעבירה מסר של אנטי צמיחה כלכלית. אני מקווה שעד להצבעה בכנסת יחשבו מסלול מחדש. אסור להפסיד את המערכה הכלכלית", ברקת כתב ב-X. שר החדשנות אופיר אקוניס נממנע מהצבעה על סעיף הכספים הקואליציונים בלבד. "בישיבת הקבינט הכלכלי-חברתי הוסכם בקונצנזוס רחב שלא יהיו הוצאות על כל מה שאינו קשור לצורכי המלחמה", הוסיף אקוניס.

הצעת התקציב שעלתה להצבעה הצבעה הערב נשלחה לשרים רק הבוקר. הכספים הקואליציוניים שבמרכז הוויכוח קוצצו מכ-5.8 מיליארד שקל לכ-4.8 מיליארד שקל, כלומר קיצוץ של פחות מ-20%, זאת בנוסף לסכום של 5 מיליארד שקל שנמצא בכספים הקואליציוניים של 2024. זאת, בניגוד להמלצת הדרג המשרדי במשרד האוצר שדרש להקפיא כ-2.6 מיליארד שקלים מהכספים הקואליציוניים ופחות מה-1.6 מיליארד שקלים ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר שיקצץ לפני כשבועיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
בנימין נתניהו | בצלאל סמוטריץ |בני גנץ. פלאש 90:  AMIT SHABI/POOL***, ראובן קסטרו
בנימין נתניהו | בצלאל סמוטריץ |בני גנץ/ראובן קסטרו, פלאש 90: AMIT SHABI/POOL***

בין הכספים הקואליציוניים שנשארו ב-2023 ניתן למנות 177 מיליון שקל עבור העלאת שכר המורים החרדים, 1.089 מיליארד שקל עבור תמיכה במוסדות תורניים, 67.5 מיליון שקל למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי שיועברו בין היתר להתנחלויות, המשך מימון תוכנית תלושי המזון הסקטוריאלית של דרעי בסכום של 400 מיליון שקל, 75 מיליון שקל לטובת המגזר החרדי באמצעות משרד ראש הממשלה ו-55 מיליון שקל למיזמי מורשת לאומית ויהודית. סכום גדול של 675 מיליון שקל יועבר לטובת תוכנית בריאות לאומית, ו-350 מיליון שקל עבור חיזוק הביטחון הלאומי והמשטרה.

מוקדם יותר היום פרסם סמוטריץ' פוסט בחשבון הפייסבוק שלו, שבו טען כי "קמפיין 'הכספים הקואליציוניים' חזר לחיינו לסיבוב נוסף. ממחזרים את אותו קמפיין שקרי מתקופת אישור התקציב המקורי, הפעם סביב תקציב המלחמה המתוקן שיאושר בעזרת השם היום בממשלה".

ניר ברקת, בהשבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
צפוי להתנגד לתקציב. ברקת/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

גורם בסביבת גנץ הגיב לסמוטריץ': "בזמן שמאות אלפים במילואים (במדים או בחברה האזרחית), ענפים שלמים נסגרים, רבים יוצאים לחל"ת והגירעון גדל - צריך להראות דוגמה אישית. העלאה של 500 מיליון שקלים בתקציב הישיבות, הקצאה של מעל 400 מיליון ש"ח למשרד למשימות לאומיות שייעודם אינו ברור, והעלאת שכר המורים באופק חדש שלא על בסיס מערכת החינוך בסכום של 40% במקום 14% שעליהם הסכמנו - הם אצבע בעין לציבור".

הגורם הוסיף כי "גנץ הוא הראשון שתומך בחינוך ראוי לחרדים כולל ההעלאה שסוכמה, בתקצוב מרכיבי ביטחון ביהודה ושומרון בנוסף ליישובי הספר, ובמקומות נוספים. זה לא מה שמובא היום לממשלה, ובעיקר - זו לא דוגמה אישית מול מיליונים שפרנסתם נפגעת, שפונו מבתיהם ומול האתגר הכלכלי והחברתי העצום שבפנינו".

במחנה הממלכתי אומרים כי מתוך למעלה מ-10 מיליארד של כספים קואליציוניים לשנה הקרובה, ההסטה שהציע שר האוצר עומדת על מיליארד ש"ח בלבד ולא 70% כפי שסמוטריץ' ורה"מ נתניהו טוענים. "עדיין לא מאוחר לעצור ולעשות את הדבר הנכון. יש לכולנו אחריות לאומית", אמר הגורם.

"התקציב - הפרה בוטה של החוק"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת סיעת יש עתיד כי "נתניהו וסמוטריץ' ממשיכים את מופע האטימות שפירק את המדינה הזו מבפנים עד ה-7 לאוקטובר. ממשיכים להעביר את הכסף לצרכים פוליטיים. כסף שיכול היה לשמש את צה"ל, שיכול היה לשמש את המפונים, שיכול היה לעזור לכלכלה שנמצאת בקריסה.

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"אתם לא יכולים לעשות את זה לאזרחי ישראל". לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

"אני פונה לכל שרי הממשלה, לכל חברי הקואליציה, אתם חתומים על הכספים האלה. זה לא מספיק להתראיין נגד זה. יש לכם את הכוח לעצור את זה. תלחמו, אל תתנו לזה לקרות. אתם לא יכולים לעשות את זה לאזרחי ישראל".

גם ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) יצא נגד העברת התקציב: "זהו תקציב הרסני. זאת הפרה בוטה של החוק. תקציב זה חוק ובחוק יש בין היתר יעד לגירעון. כל התקציב בא למלא אחר דרישות פוליטיות אלקטרוליות, תקציב בחירות ללא שום יעדים או מנועים צמיחה. שום בשורה לכלכלה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully