וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצלב האדום סופג ביקורת רבה בישראל - אך האם היא מוצדקת?

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 15:32

ארגון הצלב האדום טוען שהוא עושה כל שביכולתו לבקר את החטופים ולהביא לשחרורם. בעולם הרפואה הישראלי הדעות חלוקות - יש הטוענים שחמאס הוא שמונע את הביקורים, ואחרים טוענים שהיה עליו לפעול ביתר תקיפות. וואלה! בודקת האם הביקורת מוצדקת, ומה אומר המשפט הבינ"ל?

רכב הצלב האדום שהוביל את החטופים, 26 בנובמבר 2023/תיעוד לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הצלב האדום סופג לא מעט אש לאחרונה מצד גורמים ישראלים, שטוענים שהארגון לא עושה מספיק על מנת לבקר את החטופים הישראלים ברצועת עזה. בתחילת החודש נערכה הפגנה של כ-1,000 אנשי רפואה, שהפגינו מול משרדי הצלב האדום הבין לאומי בישראל. גם במגן דוד אדום שהוא חלק מהארגון הבין לאומי של הצלב האדום החריפו את הטון מול הארגון.

עם זאת, נראה שהתמונה מעט מורכבת יותר. גורמים בישראל אישרו בשיחה עם וואלה! כי חמאס הוא זה שמונע את הביקורים של הצלב האדום. בארגון עצמו מסרו בתגובה לוואלה! אחרי שיחה עם גורמים רשמיים מטעם הארגון בז'נבה: "מאז 7 באוקטובר, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום שב וביקש את שחרורם של כל בני הערובה המוחזקים בעזה, ואת הטיפול ההומני בהם. לא הפסקנו לבקש זאת ונמשיך ככל שהדבר יידרש. ככל שיוסכם על ביקורים, הוועד הבינלאומי של הצלב האדום ערוך ומוכן לקיימם. הוועד הבינלאומי של הצלב האדום אינו לוקח חלק במשא ומתן בין הצדדים לסכסוך".

אנשי הצלב האדום עם איש חמאס בעת העברת החטופים. רויטרס
אנשי הצלב האדום עם איש חמאס בעת העברת החטופים, 26 בנובמבר 2023/רויטרס

מהי הביקורת בארץ כלפי הארגון?

בשיחות רקע עם גורמי רפואה שמעורים בפרטים עולים קולות שונים. מצד אחד ישנו קול ברור שאומר שהצלב האדום היה מבקר את החטופים, אילו החמאס היה מאפשר זאת, וכי הארגון רוצה לעשות את זה. מצד שני, גורמי רפואה שונים טוענים שהארגון לא "שובר את הכלים" מול חמאס, אף שהוא היה כבר אמור לעשות זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הצלב האדום מעביר את החטופים מרצועת עזה למצרים . 24 בנובמבר 2023. רויטרס
הצלב האדום מעביר חטופים מעזה למצרים/רויטרס

מהו הצלב האדום?

הצלב האדום הוא ארגון סיוע הומניטרי המורכב מכמה תת ארגונים שבהם הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, שהוא הארגון שעוסק בהבאת החטופים מרצועת עזה. ארגונים אחרים הם הסהר האדום ומגן דוד אדום. הארגון שמולו ישראל מתנהלת בימים האחרונים הוא הועד הבינלאומי של הצלב האדום, שמטרתו להגן על חייהם של קורבנות סכסוכים מזוינים.

אנשי הצלב האדום עם חטופים ישראלים בתוך עזה, 26 בנובמבר 2023. רויטרס
אנשי הצלב האדום עם החטופים הישראלים בתוך עזה/רויטרס

לפי איזה כללים הועד הבינלאומי של הצלב האדום פועל?

הארגון פועל לפי אמנות ז'נבה (ארבעה במספר) והוא בעצם מופקד על שמירת כללי המשפט ההומניטרי הבין לאומי כפי שהם נוסחו באמנות ז'נבה.

רכב של הצלב האדום מוביל חטופים ישראלים. רויטרס
רכב של הצלב האדום עם חטופים ישראלים/רויטרס

מה זה אומר לגבי ביקור חטופים על ידי הארגון ושמירה על זכויותיהם?

החוק הבינלאומי והמשפט ההומניטרי אוסרים על חטיפת אזרחים. במובן זה יש הבחנה בין שבויי מלחמה, שהם בדרך כלל לוחמים שנפלו בשבי, לבין אזרחים. עם זאת, אמנת ז'נבה בהחלט מעגנת בתוכה את הזכות של שבויים לפגוש את הצלב האדום, או כל ארגון דתי או סוציאלי אחר.

חטופים ישראלים מובלים מפוחדים על ידי מחבלי חמאס. 24 בנובמבר 2023. רויטרס
חטופים ישראלים מועברים לידי הצלב האדום/רויטרס

מי מחויב לפעול לפי האמנות?

כל מי שחתום על האמנות. באופן די מפתיע כל המדינות בעולם חתמו על אמנות ז'נבה. זהו מצב חסר תקדים בהשוואה לשאר האמנות הבינלאומיות. ארגון הטרור חמאס אינו חתום על האמנה, והוא לא מכבד אותה. עם זאת, זה לא פוטר אותו מהמחויבויות שיש במשפט הבין לאומי לשמור על דיני המלחמה, חובות המכונות "משפט מנהגי" - כלומר מנהג מחייב גם כלפי מי שלא חתום על האמנה. אחת מהאבחנות החשובות ביותר בדיני המלחמה היא בין לוחמים לאזרחים בלתי מעורבים, אבחנה שארגון הטרור לא קיים, ולכן הוא עלול למצוא את עצמו חשוף גם לטענות כלפי המשפט הבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully