וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ מאיים: "אם הכספים הקואליציוניים לא יוסטו לצרכי המלחמה - נצביע נגד התקציב"

עודכן לאחרונה: 27.11.2023 / 9:01

לקראת ישיבת הממשלה היום, השר פנה לראש הממשלה בדרישה נחרצת: "אם התקציב יישאר על כנו, סיעת המחנה הממלכתי תשקול את צעדיה". לשכת רה"מ אותתה שלא תיענה לדרישה: "כבר נעשה קיצוץ של יותר מ-70% בכספים הקואליציוניים, התקציב יענה על צרכי המלחמה ויבטיח שהכלכלה תשגשג"

בווידאו: גנץ מבהיר שלא יסכים להעברת כספים הקואליצוניים - "לא עושים קומבינות במלחמה"/צילום: לע"מ

השיח על הכספים הקואליציוניים, ובעיקר על השימוש של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהם בזמן המלחמה, מגיע לנקודת רתיחה במערכת הפוליטית. יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, שיגר אתמול (ראשון) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת ישיבת הממשלה הצפויה היום, ובו דרש להסיט את כל הכספים הקואליציוניים לטובת צרכי המלחמה. אם דרישתו לא תתקבל, כתב, מפלגתו תצביע נגד התקציב ו"תשקול את צעדי ההמשך שלה", לשון המכתב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו השר בני גנץ, הצהרה לתקשורת, 18 בנובמבר 2023. ראובן קסטרו
"האתגרים שלפנינו אדירים". גנץ ונתניהו במסיבת עיתונאים, החודש/ראובן קסטרו
בצלאל סמוטריץ. ינון שלום יתח, עיבוד תמונה
סוגיית הכספים הקואליציוניים מגיעה לנקודת רתיחה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ'/עיבוד תמונה, ינון שלום יתח

גנץ כתב כי "כספים קואליציוניים וכספים לשימושי שר שאינם קשורים למלחמה, כפי שמבקש שר האוצר לקדם בימים אלה, יפגעו בחוסן הישראלי ובלכידות הקיימת בחברה הישראלית. בעת הזו, על כלל החברה הישראלית להיכנס תחת האלונקה, הציבור כולו יודע זאת, ומן הראוי שגם ממשלת ישראל תנהג כך".


יו"ר המחנה הממלכתי כתב עוד כי ישראל עומדת "בפני אתגרים כלכליים וחברתיים אדירים גם בהמשך הדרך, וגירעון שצפוי לגדול משמעותית ולהשפיע על המשק. בעת הזו, כל כסף פנוי חייב ללכת לצורכי המלחמה ואליהם בלבד". גנץ כאמור הבהיר כי "אם הישיבה תתקיים והתקציב יישאר על כנו, סיעת המחנה הממלכתי תצביע נגד התקציב המוצע, ותשקול את צעדי ההמשך שלה".

לשכת ראש הממשלה אותתה כי דרישת גנץ לא תיענה. "נביא מחר לממשלה תקציב חסר תקדים של 30 מיליארד שקלים לחודש וחצי, שעונה על צרכי המלחמה", נמסר מהלשכה, "התקציב ייתן מענה מלא לצרכים של צה"ל בהגנה ובהתקפה, ידאג למשפחות החטופים, הפצועים, החללים והנרצחים ומשפחות המפונים בבתי המלון וההארחה - ויבטיח שכלכלת ישראל תמשיך לעבוד ולשגשג".

בלשכה הבטיחו עוד כי התקציב יתמוך, בין השאר, בחיילות ובחיילי המילואים, במינהלת תקומה לשיקום יישובי עוטף עזה, בעסקים שנפגעו ובכיתות הכוננות שהוקמו לאחר פרוץ המלחמה. "כבר נעשה קיצוץ של יותר מ-70% בכספים הקואליציוניים, 1.6 מיליארד שקלים, ומה שנותר נועד לצרכים אזרחיים כמו משכורות של מורים, ולא לשום שימוש פוליטי. הוויכוח הפוליטי עומד על כאחוז אחד מסך כל התקציב. התקציב גדול ומשמעותי כי כלכלת ישראל יציבה וחזקה". יש לציין כי בניגוד לטענת לשכת רה"מ, חלק גדול מאוד מהכספים הקואליציוניים שאמורים להיות מאושרים מחר אינו קשור כלל למשכורות למורים.

קיבוץ כפר עזה, 17 באוקטובר 2023. יניר יגנה
בכל הארץ ממתינים לסיוע כלכלי. הרס בכפר עזה לאחר הטבח ב-7 באוקטובר/יניר יגנה

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד (יש עתיד), בירך על הצעד של גנץ ועל "התגייסותו לעצירת הכספים הקואליציוניים שסמוטריץ' מנסה להעביר, בזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה ומאות אלפי אזרחים מפונים מבתיהם". בציוץ בטוויטר תקף לפיד את שרי הממשלה ותהה רטורית: "מה עובר עליכם? מתי תפנימו שאנחנו במלחמה?"

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"מה עובר עליכם? מתי תפנימו שאנחנו במלחמה?". יו"ר האופוזיציה לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

מוקדם יותר החודש, במהלך דיון בוועדת הכספים של הכנסת, טען יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי שר האוצר בולם את העברת הכספים הקואליציוניים לטובת האזרחים שפונו מבתיהם ולטובת צרכים אחרים הנוגעים ללחימה. בתגובה לכך, נמסר מלשכת סמוטריץ' כי "שר האוצר מעולם לא ביקש לעכב העברת שקל אחד למפונים או למלחמה, זהו פשוט שקר. אין שום צורך של המפונים או כל צורך אחר של הלחימה, שמתעכב בשל היעדר תקציב. העברנו כבר מיליארדים רבים לצרכי המלחמה ולטיפול במפונים ובעורף. כל אמירה אחרת היא שקר מוחלט, שפוגע באחדות העם ובמאמצי המלחמה בחזית ובעורף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully