וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיפים יעקבו אחרי אוהדים גזענים במגרשי הכדורגל

אלי כהנא

16.3.2003 / 13:05

מטרת היוזמה של "הקרן החדשה לישראל" לגרום לבעלי קבוצות כדורגל להילחם בגזענות במגרשים. הם משוכנעים כי ההגיון שלהם - "זהות בין גזענות לכדורגל, רעה לעסקים", יחלחל גם לאוזני בעלים ואוהדים

"או-או-או" נוהמים האוהדים בכל פעם שברוך דגו – שחקנה שחום העור של מכבי ת"א ונבחרת ישראל – נוגע בכדור. "או-או-או" הם מחרחרים גם כשיוסי אבוקסיס, שחקן הפועל ת"א, מתקרב לאיזור הפעילות במגרש. "טועמה מחבל – אותך נחסל", שרים האוהדים, לקשרה של הפועל ת"א. כל חטאו של סלים טועמה הוא מוצאו הערבי. באתר הספורט של וואלה! פורסם כי אתר של אוהדי מכבי חיפה פרסם אילוסטרציית תמונות בעלות אופי מעליב של שחקני מכבי ת"א וכינה אותם נאצים.

עם זאת, במקרה זה יש להדגיש כי התמונה הועלתה לפורום האתר ללא שליטת מפעילי האתר, והושארה על השרת רק כדי להסב תשומת לב לגינויה על ידי מנהלי האתר ורוב מכריע מבין הגולשים באתר. התמונה הורדה לבסוף לאחר פניית וואלה! ספורט בעקבות תלונות של אוהדי מכבי ת"א, ויש להדגיש שוב כי במקרה זה דווקא הפגינו ראשי האוהדים גישה בריאה.

אבל האלימות והגזענות במגרשי הכדורגל בישראל הפכה זה מכבר לפצע מוגלתי המסתיר תחתיו תופעה מכוערת, כלל ישראלית, שמוצאת את פורקנה ביתר קלות במגרשים. במסווה של שירי אהדה וקריאות עידוד לקבוצות, פוצחים האוהדים בשירי שטנה ובכינויי גנאי בעלי אופי גזעני, שבכל מקום אחר היו נתבעים עליהם ומוקצים מהחברה.

"הקרן החדשה לישראל", ארגון שפועל מכספי תרומות יהודים מצפון אמריקה ואירופה, שם לו למטרה להעמיד ישראל צודקת יותר, שיוויונית, פלורליסטית וליברלית וללחום בתופעות גזענות ואי צדק חברתי מסוג זה. ביום שישי האחרון, פורסמה מודעת דרושים שקוראת לאנשים המעוניינים להיות משקיפים מתנדבים במגרשי הכדורגל, כדי ללחום בתופעת הגזענות במגרשים, לפנות לקרן. וואלה! נענתה למודעה וביקשה לברר במה דברים אמורים.

אנשי הקרן מספרים על יוזמה שתכליתה מאבק בתופעת הגזענות באמצעות הצבת משקיפים מטעמה במגרשים. תפקיד המשקיפים יהיה לשבת ביציע כאחד האוהדים ולערוך רישום של שירי גנאי וביטויים גזעניים, על מנת למפות את תופעת הגזענות לפי מועדוני הכדורגל בישראל.

איך זה יעבוד

המתנדבים יצוידו בכרטיס כניסה למשחק ובמקום לצפות בו, יערכו תצפית על אוהדים ומעודדים. הנתונים שיביאו ייערכו לדו"ח שבועי שמיועד להיות מפורסם בכלי התקשורת, על מנת לחשוף את גרעיני האוהדים והקבוצות שביציעיהן תופעות גזעניות במסווה של אהדה ספורטיבית.

לשאלה האם אין משום נאיביות במהלך שכזה, שכן שורשי התופעה עמוקים ומוכרים לכל חובב ספורט ישראלי, משיבים אנשי הקרן כי "אנחנו מאמינים כי אנשי עסקים, שהם בעלי מועדוני כדורגל, לא ישמחו להיות מזוהים עם תופעות גזעניות מכוערות כאלה. בעל מועדון שיידע שכל שבוע מפורסם דו"ח שמלמד על התנהגות גזענית של אוהדיו, ינסה להילחם בתופעה. אם זה לא ינבע משיקולים של מוסר, לפחות המניע העסקי יגרום להם לפעול. זהות בין גזענות למועדון רעה לעסקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully