וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעט שעות שינה גרוע כמו חוסר שינה"

רויטרס

16.3.2003 / 12:06

מחקר חדש בארה"ב קובע: אם ישנתם פחות משש שעות בלילה אתם עלולים לסבול מפגיעה בתפקוד השכלי, בדומה למי שלא ישן במשך יומיים; ההמלצה: הגבלת שעות העבודה, שימוש בקפאין ונמנום

מחקר חדש המתפרסם בארה"ב, קובע כי לילות מעוטי שינה - פחות משש שעות - עשויים לפגוע בתפקוד השכלי כמו שני לילות רצופים ללא שינה. המידע החדש סותר סברה קודמת, לפיה גוף האדם יכול להתרגל לתפקוד ממושך עם מעט שינה ללא כל הפרעה.

בניסוי שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, השתתפו 48 בני אדם. הנבדקים חולקו לארבע קבוצות משנה, בהתאם לשעות השינה שקיבלו: ארבע, שש או שמונה. מקבוצה נוספת נמנעה שינה באופן מוחלט למשך שלושה ימים. מעבדות שינה פיקחו על קבוצת הניסוי במשך כל התקופה, כדי למנוע מהם "לרמות" על ידי צריכת חומרים כימיים. מדי יום, במשך שבועיים, הנבדקים עברו מבחנים מנטליים ופיזיולוגיים, והתבקשו להעריך עד כמה הם עייפים.

התוצאות הראו בבירור, כי מי שישן פחות משמונה שעות בלילה הגיב לאט יותר, התקשה בגיבוש מחשבה בהירה וצלולה, ולא הצליח לבצע משימות זיכרון פשוטות. המימצא המעניין ביותר הצביע על כך שהקבוצה נכשלה בביצוע אותן משימות בהן נכשלו אלה שלא ישנו במשך יומיים.

ד"ר ואן דוגן, מעורכי הניסוי, אמר כי המסקנה החשובה ביותר שמצא רלוונטית למקומות עבודה ש"מחייבים" הפרעות בשינה, כמו צבא, בתי חולים ועובדי משמרות. לפי הד"ר, מקומות העבודה צריכים להגביל את שעות העבודה; לאפשר לעובדים לנמנם בזמני שינה "חיוניים" ולעודד שימוש בקפאין או בחומרים כימיים אחרים כדי לשמור על עירנות.

"המחקר חשוב ומחדש, בגלל שמראה מה קורה כשהגוף צריך להתמודד לבדו עם עייפות, בהיעדר תמריצים כימיים", אומר ד"ר מאיר קרייגר, מאוניברסיטת מניטובה בקנדה. המחקר גם מצא שקיימים הבדלים מובהקים בין אדם לאדם באשר לשעות השינה שהוא צריך.
לפי ד"ר קרייגר, כל אדם צריך כמות אחרת של שינה. "הצורך בשעות שינה קשור מאוד לאורח החיים שלכם", הוא אומר. "זה אחד מהתפקודים החשובים בחיים, ועליכם לשלוט בכך". שינה נעימה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully