וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשך רבע מאה הוא היה מוקצה. עכשיו חירט וילדרס בדרך להנהיג את הולנד

הוא רוצה לסגור את הגבולות, חולם על פרישה מהאיחוד האירופי ותומך נלהב בישראל. מנהיג מפלגת החירות הימנית קיצונית, שהורשע בעבר בהסתה נגד מוסלמים וזוכה לאבטחה צמודה, רשם ניצחון סוחף בבחירות לפרלמנט - שמכה גלים ברחבי היבשת. פרופיל

בווידאו: דרמה בהולנד: מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס ניצח בבחירות/רויטרס

25 שנים אחרי שנכנס לפוליטיקה לראשונה, מנהיג הימין הקיצוני בהולנד חירט וילדרס שבר את תקרת הזכוכית כשמפלגתו רשמה ניצחון מהדהד בבחירות לפרלמנט. אף שהצלחתו להרכיב ממשלה אינה ודאית, לאור דמותו השנויה במחלוקת, אחד הפוליטיקאים הבולטים ביותר במדינה ברבע המאה האחרונה עשוי להיות בקרוב ראש הממשלה של אחת המדינות החשובות ביותר ביבשת.

מסריו של וילדרס בן ה-60 נגד מהגרים נקלטו היטב במערכת הבחירות הנוכחית, שהתקיימה לאחר קריסת ממשלת הימין-מרכז של מארק רוטה בשל הסוגייה הזו ממש. בנוסף לכך, הוא מיתן חלק מההצעות היותר רדיקליות שלו, כמו לאסור את הקוראן למשל, וככל הנראה הצליח למשוך מצביעים שבעבר נרתעו ממנו.

"נצטרך למצוא דרכים להגשים את התקוות של הבוחרים שלנו, להחזיר את ההולנדים למקום הראשון", אמר וילדרס אתמול בערב, בנאום הניצחון שלו. הוא הוסיף כי "הולנד תוחזר להולנדים, הצונאמי של בקשות המקלט וההגירה ייבלם".

חירט וילדרס מצביע בבחירות לפרלמנט בקלפי בהאג, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
"הולנד תוחזר להולנדים". חירט וילדרס/רויטרס
ב-2021, כשבית המשפט העליון אישר את הרשעתו, אמר וילדרס שהוא קורבן של "ציד מכשפות" ומערכת משפט מקולקלת

הסקרים ערב הבחירות היו צמודים, אך אף אחד מהם לא חזה שווילדרס ינצח בפער כה גדול. מפלגת החירות שלו בדרך לזכות ב-37 מושבים, יותר מפי שניים ממספר המושבים שהיו לה בפרלמנט היוצא. היריבה הקרובה ביותר שלה היא ברית של מפלגת הלייבור מהשמאל והירוקים, תחת הנהגתו של נשיא הנציבות האירופית לשעבר פרנס טימרמנס, שנמצאת הרחק מאחור עם 25 מושבים.

כדי להרכיב קואליציה, וילדרס זקוק ל-76 מושבים לפחות. לשם כך, הוא פנה לשותפות הפוטנציאליות - המפלגה השמרנית, שבראשה עומדת שרת המשפטים, דילן יסילגו, שהחליפה את רוטה והגיעה למקום השלישי המאכזב, ואל המפלגה הטרייה "האמנה החברתית החדשה". לפני הבחירות הן שללו אפשרות שהן ישבו תחתיו, אולם מנהיגיהן בירכו את וילדרס על התוצאות וריככו את הטון שלהן כלפיו.

שמו של וילדרס בהולנד ומחוצה לה כמתנגד חריף לאסלאם, והוא ספג איומים על חייו וחי תחת אבטחה משטרתית צמודה. הוא הורשע בעבר באפליה בעקבות עלבונות שהטיח באזרחים ממוצא מרוקאי בעצרת פוליטית ב-2014, כששאל את הקהל אם הם רוצים יותר או פחות מרוקאים. לאחר שתומכיו קראו "פחות!", הוא ענה: "אנחנו נטפל בזה".

וילדרס אמר ב-2021, כשבית המשפט העליון אישר את הרשעתו, שהוא קורבן של "ציד מכשפות" ומערכת משפט מקולקלת.

עוד בוואלה!

מדגמים בהולנד: מפלגת הימין הקיצוני של חירט וילדרס זכתה ברוב גדול בבחירות

לכתבה המלאה
הפגנה בעד מהגרים בעיר ניימיכן, הולנד, 7 באוקטובר 2023. רויטרס
סוגיית ההגירה הפילה את הממשלה הקודמת. הפגנה בעד מהגרים בעיר ניימיכן, בחודש שעבר/רויטרס

הוא כינה בעבר את הנביא מוחמד "פדופיל", תיאר את האסלאם בתור "אידיאולוגיה פשיסטית" ו"דת נחשלת". הוא קרא בעבר לאסור על מסגדים ועל הקוראן, אף שבחודשים האחרונים של הקמפיין אמר כי הוא מוכן "להקפיא" חלק מהעמדות שלו כדי למשול עבור "כל ההולנדים". אף על פי כן, יריביו עדיין ספקניים שהוא אכן השתנה.

התבטאויותיו של וילדרס נגד האסלאם הובילו בעבר להתפרצויות של הפגנות אלימות במדינות מוסלמיות, בין היתר בפקיסטן, אינדונזיה ומצרים. בפקיסטן אף הוצא נגדו פסק הלכה.

וילדרס, תומך של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, מחזיק גם בעמדות אירו-סקפטיות ובעבר קרא לקיים משאל עם על פרישתה של הולנד מהאיחוד האירופי. עם זאת, הוא הודה כי המדינה לא "במוד" לכך ויתר שותפותיו הפוטנציאליות הן פרו-אירופיות.

הוא רוצה להגביר את הפיקוח של הולנד על הגבולות בתוך האיחוד, להפחית משמעותית את הכספים שהיא מעבירה לגוש ולמנוע את הצטרפותן של חברות חדשות אליו. ניצחונו התקבל בברכה בקרב מנהיגי ימין קיצוני אחרים ביבשת, בהם מרין לה פן בצרפת ומתאו סלביני באיטליה, ובצל התחזקותן של מפלגות עם עמדות דומות במדינות אירופיות אחרות.

חירט וילדרס מצטלם עם תומכת במהלך קמפיין הבחירות לפרלמנט של הולנד, 11 במרץ 2017. רויטרס
"וילדרס הוא ללא ספק הקמפיינר הטוב ביותר. הוא קצת כמו טראמפ"/רויטרס

וילדרס אף קורא להולנד לעצור את משלוחי הנשק לאוקראינה, בטענה שהיא זקוקה להם כדי להגן על עצמה. הולנד הייתה אחת התומכות המרכזיות של קייב תחת הנהגתו של רוטה, אך מנהיג מפלגת החירות יתקשה לממש את המדיניות הזו גם אם ירכיב ממשלה לאור עמדותיהן של המפלגות האחרות.

ואולם, הוא דבק בגישתו הנוקשה נגד הגירה, ומפלגתו רשמה את ההישג הגדול ביותר ב-17 שנות קיומה. "הגיעו מים עד נפש. הולנד לא יכולה לשאת את זה יותר. אנחנו צריכים לחשוב קודם כל על האנשים שלנו עכשיו. הגבולות סגורים. אפס מבקשי מקלט", אמר וילדרס בעימות טלוויזיוני ערב הבחירות.

"וילדרס הוא ללא ספק הקמפיינר הטוב ביותר. אפילו יריביו הפוליטיים יודו בכך", אמר הסופר ההולנדי וילם פוסט. "הוא איש של שורה אחת, הוא קצת כמו טראמפ".

התנדב במושב, נחקר על קשריו לישראל

וילדרס הוא תומך נלהב של ישראל וגינה בחריפות את המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר, ובצעירותו אף התנדב במושב תומר שבבקעת הירדן למשך שנה.

"המאבק של ישראל בחמאס הוא המאבק של העולם בברבריות", אמר וילדרס בפרלמנט לאחר פרוץ המלחמה. "ההצהרה של הפלסטינים מהנהר ועד לים היא לא רק נגד ישראל. זה גם יגיע בקרוב להולנד".

ב-2016 דווח כי וילדרס אף נחקר על ידי שירותי הביטחון על קשריו עם ישראל "והשפעתם האפשרית על נאמנותו". החקירה החריגה, לפי הדיווחים אז, התנהלה ב-2009 וב-2010, לאור פגישותיו שנה ב-2008 עם ראש האגף המדיני ביטחוני דאז עמוס גלעד בקרייה בתל אביב ועם שגריר ישראל בהאג.

מיצג למען החטופים ברצועת עזה באמסטרדם, הולנד, 24 באוקטובר 2023. רויטרס
וילדרס אמר כי המאבק בחמאס הוא "מאבק של העולם בברבריות". מיצג למען החטופים באמסטרדם/רויטרס

הפוליטיקאי הוא אחת הדמויות המוכרות ביותר בהולנד בזכות רעמתו הבלונדינית הצבועה, אך מעט מאוד ידוע על חייו הפרטיים - מלבד העובדה שהוא נשוי לאישה ילידת הונגריה ויש לו שני חתולים - שלהם יש חשבונות משלהם ברשתות החברתיות.

במהלך הופעה בתוכנית טלוויזיה לילדים, וילדרס סיפר שהוא הוא נהנה לשחק "מריו" בפלייסטיישן ולקרוא קומיקס של דונלד דאק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully